بهره‌مندی بیش از ۳/۵میلیون نفر از برنامه کاهش پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها
کد خبر: 2723774
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

بهره‌مندی بیش از ۳/۵میلیون نفر از برنامه کاهش پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌ها

گروه سلامت: معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بهره‌مندی بیش از سه میلیون و پانصد و شصت هزار نفر از برنامه کاهش میزان پرداخت تحول نظام سلامت در ۷ ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) و به نقل از پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)، دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: اهداف اصلی برنامه نظام تحول سلامت حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی است.
وی در ادامه گفت: حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت با محوریت اقشار آسیب‌پذیر، از طریق ساماندهی تأمین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 15 اردیبهشت ماه در کشور اجرا شد که در این مدت میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌‌های دولتی در خدمات مشمول برنامه از 37 درصد به 8 درصد رسیده است و هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها 6درصد از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می‌نمایند از سوی دیگر روستائیان، عشایر و ساکنین شهرهای زیر 20 هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستانهای مشمول برنامه مراجعه می‌کنند، 3 درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته طی اجرای این برنامه نزدیک به 3 میلیون و 560 هزار نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.
آقاجانی ادامه داد: بیمارستان‌های مشمول از ابتدای اجرای برنامه به ارائه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی  به تمامی بیماران بستری در همان بیمارستان و یا در زنجیره  تامین خدمات مکلف شده‌اند که ضوابط این امر به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است.
وی افزود: بر اساس این برنامه در صورتی که بیمارستانی امکان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد براساس  زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد اجرایی دانشگاه، عمل خواهد نمود و مسئولیت و هزینه های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) و هزینه خدمات ارائه شده به عهده بیمارستان ارجاع دهنده می‌باشد. همچنین ما به التفاوت تعرفه ها با تعهدات بیمه ای و خدمات ضروری و حیاتی خارج از بسته بیمه پایه مشمول این برنامه قرار می گیرند.
وی افزود: پیش از اجرای برنامه تقریباً نیمی از بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می شدند این میزان در حال حاضر به 3.2 درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به‌طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.
آقاجانی تاکید کرد: با توجه به تاثیر بسیار زیاد خدمات اورژانسی بر شاخص‌های سلامت، بیماران تحت نظر که زمان برای آنها حیاتی است از حمایت بیشتری در این طرح برخوردار خواهند بود.

captcha