نشست هم‌اندیشی پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت برگزار شد
کد خبر: 2618233
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
پس از سه سال؛

نشست هم‌اندیشی پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت برگزار شد

گروه سلامت: پس از سه سال وقفه، اولین نشست هم‌اندیشی پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت با حضور مسئولان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین نشست هم‌اندیشی پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت امروز، یک‌شنبه، 23 آذرماه با حضور مصطفی عباسی‌مقدم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمدرضا داوودآبادی فراهانی، معاون فرهنگی ـ دانشجویی وزیر بهداشت و دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام بهداشت و سلامت و تعدادی از صاحب‌نظران این حوزه در معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت برگزار شد.
در ابتدای این نشست مصطفی عباسی‌مقدم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه موضوع قرآن در عرصه نظام بهداشت و سلامت موضوع مهمی است که بایستی افق‌های کلان آن را در نظر بگیریم و با همه توان علمی، پژوهشی و آموزشی در پی تحقق اهداف و برنامه‌های آن باشیم، تصریح کرد: همه آحاد جامعه بهداشت و درمان در همه رشته‌های مرتبط رسالت بسیار بزرگی در حوزه ارتقای پژوهش و آموزش عالی قرآنی احساس می‌کنند و امیدواریم این احساس روز به روز به نتایج ملموسی برسد.
وی افزود: با برگزاری این نشست درصدد هستیم زمینه و مسیر روشنی برای کمیسیون که یکی از مهم‌ترین شاخه‌های شواری توسعه فرهنگ قرآنی است را فراهم کنیم.
در ادامه این نشست پاورپوینتی از اقدامات دوره‌های گذشته کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام بهداشت و سلامت پخش و حاضران در جریان روند اقدامات صورت گرفته، اقدامات پیش‌رو و چشم‌اندازها و اهداف آینده این کمیسیون قرار گرفتند.
محمدرضا داوودآبادی فراهانی، معاون دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام بهداشت و سلامت نیز طی سخنانی ضمن بیان پیشینه تشکیل سند منشور توسعه فرهنگ قرآنی و جایگاه وزارت بهداشت در این سند، به مطرح کردن دو سؤال مهم در زمینه مباحث قرآن و سلامت پرداخت و از حاضران خواست پیشنهادها و ایده‌های اجرایی خود را در خصوص پاسخ این دو سؤال مطرح کنند.

در حوزه سلامت چه مقدار میدان برای انجام پژوهش‌های قرآنی داریم؟

داوودآبادی ادامه داد: در حوزه سلامت (اعم از بهداشت، درمان و سلامت جسمانی، روانی، معنوی و اجتماعی) چه مقدار میدان برای انجام پژوهش‌های قرآنی داریم و به چه میزان امکان پژوهش وجود دارد؟ و آیا این یک راه بی‌انتهاست؟
وی سؤال دوم خود را اینگونه مطرح کرد که در دانشگاه‌های علوم پزشکی چه افرادی را می‌خواهیم تربیت کنیم که بتوانند سه کلید واژه قرآن، طب و آموزش عالی را با هم پیوند بزنند و چه رشته‌هایی را می‌خواهیم ایجاد کنیم؟

از سال 90 تا کنون جلسه کمیسیون برگزار نشده است

در ادامه این نشست حاضران به ارائه نظارت و پیشنهادهای خود پرداختند؛ از جمله غلامرضا نورمحمدی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات طب اسلامی امام صادق(ع) حوزه علمیه قم به حدیث حضرت رسول(ص) که فرموده‌اند «باید حرکت‌ها آهسته و پیوسته باشد» اشاره کرد و گفت: ما متأسفانه هر دو ویژگی‌ را فراموش کرده‌ایم و از سال 90 تا کنون جلسه کمیسیون برگزار نشده است.
وی ادامه داد: متأسفانه برنامه‌ها منحصر به اشخاص شده است؛ صحبت‌ها در تمام جلسات مطرح شده و بعد از سه دهه از گذشت انقلاب هنوز در نقطه صفر هستیم و تازه می‌خواهیم بدانیم از کجا باید شروع کنیم.
نورمحمدی تصریح کرد: انگیزه خوب، طرح خوب و اجرای خوب باید وجود داشته باشد تا موفق شویم و به فرض در نظر گرفتن انگیزه خوب مسئولان، در ارائه طرح خوب و اجرای خوب مشکل داریم؛ ما هنوز حتی تفسیر آیات طبی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه نکرده‌ایم.

هنوز وارد مرحله گفتمان‌سازی طب و قرآن هم نشده‌ایم

وی به پیشنهاد خود در خصوص 18 مرحله که از گفتمان‌سازی قرآن و طب آغاز و تا نظام‌سازی در این حوزه ادامه می‌یابد اشاره و تصریح کرد: ما هنوز وارد مرحله گفتمان‌سازی هم نشده‌ایم و البته معتقد هستیم بودجه وجود دارد اما مدیریت بودجه مهم است.
لزوم بررسی افق‌ها و تنظیم و ایجاد نظام مهندسی برای تحقق افق‌های مد نظر، تربیت افرادی که هم با حوزه‌های قرآنی آشنایی دارند و هم با حوزه سلامت و پزشکی، گردآوری پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه قرآن و طب برای دست‌یابی و ترسیم شرایط موجود، اختصاص بودجه‌های همایش‌های قرآن و طب برای دو تا سه سال به امر پژوهش و ارائه نتایج پژوهش‌ها و تأسیس رشته‌های جدید و نیز تسهیل تأسیس رشته‌های مرتبط با قرآن و طب از پیشنهادهای مطرح شده در این نشست بود.
همچنین عنوان شد: اساتید ما کار قرآن‌پژوهی و طب بلد نیستند بر همین اساس لازم است کارگاه روش تحقیق کیفی در دانشگاه‌ها ایجاد شود، از پایان‌نامه‌های دانشجویی حوزه قرآن‌پژوهی و طب حمایت شود، استاد راهنمای دو گانه از حوزه و دانشگاه‌ برای این پایان‌نامه‌ها در نظر گرفته شده و نیز کمیته راهبردی در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با هدف اولویت‌سنجی، نظارت، نیازسنجی و ... ایجاد شود.

همه مطالب گفته شده اما امور اجرا نشده زیاد است

یکی دیگر از حاضران در این جلسه با تأکید بر اینکه همه مطالب لازم قبلاً گفته شده است اما امور اجرا نشده زیادی وجود دارد، تصریح کرد: بسته‌های آموزشی کارا و اثربخش به گروه‌های مختلف ارائه شود تا در افراد علاقه‌مند شناسایی شوند.

وجود پارادوکس فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن‌پژوهی و طب

وجود پارادوکس فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن‌پژوهی و طب با توجه به اینکه دانشجویان پزشکی از سایر علوم ایزوله شده و به صرف مطالعه در علوم پزشکی می‌پردازند و همین مسئله موجب شده فرهنگ‌گریز شوند از دیگر مطالب مطرح شده در این نشست بود.
در پایان این نشست داوودآبادی فراهانی، دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام بهداشت و سلامت پیشنهاد کرد دو کارگروه پژوهش و رشته‌های آموزش عالی تشکیل شود و در نشست بعدی نیز الگوی وزارت علوم در ترسیم نقشه راه حوزه قرآن بررسی و از این الگو ایده‌ گرفته شود.
تشکیل برد تخصصی قرآن و سلامت نیز در پایان این نشست پیشنهاد شد.

captcha