عدم اختصاص نیمی از بودجه قرآنی وزارت بهداشت به دلیل انحراف در برنامه‌ها
کد خبر: 1450031
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۷
فراهانی عنوان کرد:

عدم اختصاص نیمی از بودجه قرآنی وزارت بهداشت به دلیل انحراف در برنامه‌ها

گروه سلامت: معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه کار جدی در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت انجام نشده، گفت: نیمی از بودجه قرآنی این وزارتخانه به دلیل انحراف در برنامه‌ها توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت نشده است.

محمدرضا داودآبادی فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به تشریح فعالیت‌های پیش‌روی این معاونت در دولت یازدهم پرداخت و افزود: حوزه معاونت دانشجویی و فرهنگی مجموعه‌ای از اقدامات متفاوت و متنوع است که بخشی از آن مربوط به حوزه رفاه دانشجویی است که شامل اسکان، تغذیه، ایاب و ذهاب و بحث سلامت دانشجویان می‌شود.
فراهانی افزود: بخش دیگر فعالیت‌ها مربوط به اقدامات فرهنگی، فوق برنامه، اوقات فراغت و برپایی مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی است. همچنین از دیگر فعالیت‌های این مجموعه حوزه تربیت بدنی است که تبلور و مصداق بارز آن برگزاری سالانه المیپاد ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور است.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تصریح کرد: از سوی دیگر حوزه مشاوره روانی در مورد افت تحصیلی، آسیب‌های اجتماعی و ... نیز در بخش رفاه دانشجویی تعریف می‌شود و از طرفی بحث پژوهش و آموزش عالی در حوزه سلامت نیز به عنوان یکی از کمیسیون‌های تعریف شده در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، از سوی این معاونت پیگیری می‌شود.
وی به تشریح هرچه بیشتر فعالیت‌های قرآنی این مجموعه پرداخت و یادآور شد: در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، زمانی که مقرر شد تا تقسیم‌ بندی در حوزه فعالیت‌های قرآنی صورت بگیرد، سه حوزه احصا شد که براساس آن بخش مربوط به آموزش عمومی بر عهده وزارت آموزش و پرورش، بخش مربوط به تبلیغ و ترویج به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش سوم را نیز به امر پژوهش و آموزش عالی در قرآن به منظور تربیت کادر و نیروی انسانی در کشور اختصاص دادند.
فراهانی تصریح کرد: در آن مقطع همزمان با برگزاری نخستین جلسه شورا پیشنهاد داده شد که بخش پژوهش و آموزش عالی در قرآن به وزارت علوم واگذار شود ولی در مقطع زمانی یاد شده وزیر وقت بهداشت اعلام کرد که این وزارتخانه نیز فعالیت‌های آموزش عالی و پژوهشی انجام می‌دهد بنابراین این کمیسیون می‌تواند دوقلو باشد و بخشی از آن در وزارت بهداشت تشکیل شود.
وی خاطرنشان کرد: در آن مقطع خیلی بر روی این موضوع بحث نشد و به این سوال پاسخ داده نشده بود که در پی تشکیل این کمیسیون در وزارت بهداشت آیا رشته‌هایی وجود دارد که بتواند کادر مرتبط با حوزه فعالیت‌های قرآنی را تربیت کند و یا اینکه رشته‌هایی به وجود بیاوریم که از منظر علوم پزشکی برای حوزه فعالیت‌های قرآنی بتوانیم به تربیت نیرو بپردازیم.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: سوال دیگری که در این حوزه مطرح بود این است که ما در حوزه بهداشت و درمان چگونه می‌خواهیم به پژوهش در قرآن بپردازیم به طور مثال در خصوص موضوعی همچون طب در قرآن تا چه میزان زمینه پژوهش وجود دارد.
کار جدی در کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت انجام نشده است
فراهانی افزود: در آن مقطع قبول کردند تا چنین کمیسیونی در وزارت بهداشت شکل بگیرد و از بودجه نیم درصد سال 90 نیز بخشی به این امر اختصاص پیدا کرد ولی بنده زمانی که در وزارت بهداشت هم حضور نداشتم این موضوع را رصد می‌کردم و دورادور به نظرم می‌رسید که در این مقوله‌ای که مطرح شده، کار جدی صورت نگرفته است.
عدم اختصاص نیمی از بودجه قرآنی وزارت بهداشت به دلیل انحراف در برنامه‌ها
وی در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: بعدها زمانی هم که وارد وزارت بهداشت شدم مشخص شد واقعا کار جدی در این زمینه صورت نگرفته است و نیمی از بودجه قرآنی وزارت بهداشت نیز به دلیل انحراف در برنامه‌ها توسط شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت نشده است.
عمده فعالیت مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در حوزه تبلیغ و ترویج بوده است
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت اضافه کرد: قرار بر این بوده است کمیسیون در دو موضوع آموزش عالی و پژوهش در حوزه سلامت به فعالیت بپردازد اما کارهای که در مرکز قرآنی وزارت بهداشت صورت گرفته بود عمدتا در حوزه تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی بوده است.
فعالیت‌ها محدود به انتشار 2 یا 3 شماره از مجله قرآن و طب شده بود
فراهانی بیان کرد: البته در این زمینه‌ها نیز جا برای کار بسیار زیاد است و حتما نیاز است که ما منابعی را به این دو حوزه اختصاص بدهیم. ولی به غیر از مجله قرآن و طب که سه شماره آن منتشر شده است، دیگر کار جدی در این حوزه صورت نگرفته بود.
معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: هم اکنون رشته‌هایی که مربوط به قرآن است عمدتا در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم قرار دارد و یا پژوهش‌های قرآنی که می‌توان در حوزه‌های مختلف انجام داد همه به نوعی در کادر رشته‌هایی است که در این وزارتخانه وجود دارد و یا می‌تواند از این وزارتخانه مجوز بگیرد ولی مسائل مرتبط با ما یک حوزه کاملا تازه‌ای است و باید در این خصوص کار فکری و به نظریه پردازی صورت بگیرد.
تشکیل کارگروه تخصصی برای احصای بسترهای پژوهش در حوزه قرآن و سلامت
وی اظهار کرد: بدین منظور مقرر شد تا کارگروهی تخصصی از کارشناسان این حوزه با حضور تدوین کنندگان سند منشور قرآنی کشور، پزشکان فعال در حوزه قرآنی، و نیز بخش از قرآن‌پژوهان فعال در نظام سلامت تشکیل بدهیم تا ببینیم چه میزان فضا، زمینه و بستر برای پژوهش در زمینه پزشکی و سلامت در قرآن وجود دارد.
فراهانی تاکید کرد: باید پژوهش‌هایی در حوزه سلامت انجام بدهیم که به درد فرایند فعالیت‌های قرآنی بخورد به طور مثال در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باید از منظر پزشکی به این موضوع ورود کنیم و به تحقیق بپردازیم که آیا تمامی انسان‌ها توان اینکه حافظ بشوند را دارند یا خیر، در چه سنی این حفظ امکان‌پذیر است و آیا چنین اقدامی ممکن بر روی حافظه افراد تاثیر بگذارد، منجر به اختلالات جسمی و روحی شود و فرایندهای تقویت حافظه و تسهیل در حفظ از منظر پزشکی چیست؟ این مسائل موضوعات بکری است که بر روی آن‌ها کار نشده است و این کمیسیون می‌تواند آن‌ها را انجام بدهد.
وی گفت: البته این امر نیز نیاز به نظریه پردازی دارد که آیا در حیطه وظایف وزارت بهداشت رشته‌های یافت می‌شود و یا موجود است که بخواهیم متخصصی تربیت کنیم که به درد فعالیت‌های قرآنی کشور بخورد که خود به شخصه هم در حال حاضر نمی‌توانم به این سوال پاسخ مثبت و منفی بدهم. بنابراین درصددیم تا در این زمینه به نظرخواهی بپردازیم تا حوزه فعالیت‌ها و افق چشم اندازهای که هم اکنون افق چندان روشن و شفافی نیست به خوبی مشخص شود.
ادامه دارد...

captcha