بسته تشویقی زایمان طبیعی بازنگری می‌شود
کد خبر: 1446906
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸

بسته تشویقی زایمان طبیعی بازنگری می‌شود

گروه سلامت: مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی طرح تحول نظام سلامت خبر از بازنگری بسته‌های تشویقی زایمان طبیعی داد و افزود: تیمی از فعالان مرتبط با این مقوله مشکلات مربوط به این بسته را استخراج و اصلاحیه آن نیز آماده شده است که پس از تصویب دبیرخانه طرح عملی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بابایی، مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی طرح تحول نظام سلامت شامگاه گذشته در برنامه نبض شبکه خبر که بررسی موضوع چالش‌های زایمان در کشور پرداخته بود، طی سخنانی با اشاره به تدوین بسته ترویج زایمان طبیعی طرح تحول نظام سلامت، گفت: این بسته براساس پژوهش‌های بومی مختلف صورت گرفته و براساس شواهد بین‌المللی طراحی و هشت استراتژی برای آن تدوین شده است.
بابایی به برخی از مولفه‌های اصلی سوق مادران به سمت سزارین در کشور اشاره کرد و افزود: براساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که ترس مادر از درد زایمان طبیعی به عنوان مولفه اصلی در این زمینه شناخته می‌شود بدین منظور مجموعه در حال تشویق به افزایش زایمان بی درد است.
وی درخواست مادر را به عنوان عامل بعدی افزایش سزارین دانست و گفت: بدین منظور در تلاش برای توانمندسازی مادران از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی دوران بارداری هستیم که در حال حاضر این دوره‌ها به صورت رایگان در مراکز دولتی در حال برگزاری است. از سوی دیگر تعرفه زایمان طبیعی نیز سابق بر این چندان منطقی نبود که به همین دلیل در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت شاهد افزایش تعرفه زایمان طبیعی بوده‌ایم.
بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی اتاق زایمان
مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی طرح تحول نظام سلامت همچنین به برخی از استراتژی‌های هشت‌گانه این برنامه اشاره کرد و افزود: این برنامه در تلاش برای حفظ حریم خصوصی مادران در اتاق زایمان و بهینه سازی و توسعه فضای فیزیکی اتاق زایمان است تا حتی امکان حضور همراه فرد نیز در کنار مادر فراهم شود.
بابایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز تیمی از فعالان مرتبط با این مقوله تشکیل و مشکلات مربوط به این بسته را استخراج کرده‌اند که اصلاحیه آن نیز آماده شده است و پس از تصویب دبیرخانه عملی خواهد شد.
بسته تشویقی زایمان طبیعی بازنگری می‌شود
مدیر برنامه ترویج زایمان طبیعی طرح تحول نظام سلامت تاکید کرد: براین اساس بسته تشویقی زایمان طبیعی نیز بازنگری خواهد شد تا هم انگیزه تصمیم گیرندگان نهایی زایمان(متخصص زنان و زایمان) و نیز همکاران ماما به خوبی حفظ شود.
وی بر توانمندسازی ارائه دهندگان خدمات تاکید کرد و افزود: روند افزایش سزارین در کشور یک ساله اتفاق نیفتاده است و نباید انتظار داشته باشیم که آمار مرتبط با این حوزه یک شبه نیز کاهش پیدا کند.

captcha