آموزش مناسب خود مراقبتی عامل کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به پزشکان
کد خبر: 1446427
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
رخشانی عنوان کرد:

آموزش مناسب خود مراقبتی عامل کاهش ۵۰ درصدی مراجعه به پزشکان

گروه سلامت: دبیر علمی کنگره خودمراقبتی در نظام سلامت با تاکید بر اینکه مردم در نظام سلامت مشتری ما نیستند و باید آن‌ها را شریک خود بدانیم، گفت: آموزش کامل خودمراقبتی به بیمار موجب کاهش ۵۰ درصدی مراجعات بیماران به پزشک می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در نشست خبری کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی در نظام سلامت عبدالرحمان رستمیان، رئیس این دوره از کنگره با تاکید بر اینکه همایش یاد شده درصدد تببین جایگاه خودمراقبتی در کشور است، از عدم وجود منابع کافی برای ارائه آموزش‌های لازم به مردم انتقاد کرد و گفت: هم اکنون اغلب مباحث آموزشی در این حوزه انگلیسی است بنابراین در پی برگزاری این برنامه در تلاشیم تا منابع فارسی بیشتری را در اختیار بیماران قرار بدهیم.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی آموزش خودمراقبتی را از حقوق بیماران برشمرد و گفت: 70 درصد بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها امراض مزمن دارند. متاسفانه بسیاری از بیماران به دلیل عدم اطلاع کافی از خودمراقبتی به عوارضی دچار می‌شوند که در صورت آموزش مناسب بیماران شاهد کاهش و جلوگیری از ابتلا به چنین عوارضی خواهیم بود.
وی با تاکید بر اینکه آموزش بیمار به عنوان یک رفتار حرفه‌ای کمتر در گروه پزشکی دیده می‌شود، ادامه داد: به مرور زمان به دلیل ورود تجهیزات جدید پزشکی گران قیمت هزینه‌های درمانی نیز در حال افزایش است بنابراین اگر پزشکان به سمت استفاده از راهنماهای بالینی نروند مسلما نظام سلامت نیز به اهداف خود دست پیدا نخواهد کرد.
آموزش را نباید منتهی به ارائه اطلاعات سطحی برای بیماران کنیم
براساس گزارش ایکنا، فاطمه رخشانی، دبیرعلمی این کنگره نیز در بخش دیگری از این نشست خبری با تاکید بر اینکه نباید آموزش را منتهی به ارائه اطلاعات سطحی برای بیماران کنیم، ادامه داد: مردم در نظام سلامت مشتری ما نیستند باید آن‌ها را شریک خود بدانیم. آموزش به بیمار باید به صورت مداوم تکرار شود تا منجر به تغییر رفتار شود.
رخشانی با بیان اینکه در این کنگره نقش بیمه در آموزش خودمراقبتی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: رسانه و شبکه‌های اجتماعی امروزه به عنوان دو راهکار جایگزین برای جبران کمبود نیرو در قبال آموزش بیماران شناخته می‌شود و باید توجه بیشتری به این بخش صورت بگیرد که بدین منظور در این دوره نقش رسانه‌ها نیز در آموزش بیمار بررسی خواهد شد.
وی تجویز و مصرف منطقی دارو را به عنوان بخش دیگر از مباحث مطرح در این برنامه برشمرد و افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شده تا هر ساله برای یک بیماری خاص برنامه مشخصی داشته باشیم که براین اساس موضوع امسال به بیماری دیابت اختصاص پیدا کرده است.
دبیر علمی کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی در نظام سلامت در بخش پایانی سخنان خود آموزش کامل خودمراقبتی به بیمار را عامل کاهش 50 درصدی مراجعات بیماران به پزشک، داروهای مصرفی و دفعات بستری شدن دانست.

captcha