ایجاد تحول در نظام سلامت، نیازمند زمان و مساعدت نهادهای دولتی و خصوصی است
کد خبر: 1413524
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
وزیر بهداشت:

ایجاد تحول در نظام سلامت، نیازمند زمان و مساعدت نهادهای دولتی و خصوصی است

گروه اجتماعی: هاشمی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در امر بهداشت و درمان کشور گفت: ایجاد تحول امری بلندمدت است و هیچ دولتی قادر به تحول‌آفرینی در زمان اندک نیست؛ در نظام سلامت نیز نیازمند زمان و مساعدت نهادهای دولتی و خصوصی هستیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز، 12 خرداد در مراسم  آغازین طرح تحول نظام سلامت در عرصه بهداشت با عنوان آغاز برنامه حاشیه شهر در مجتمع سلامت شهید چمران آخمقیه آذربایجان شرقی، تخصص‌گرایی و توجه به برنامه‌های علمی - تخصصی را رویکرد اصلی وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: یکی از اولویت‌های تحقق و ایجاد تحول در نظام سلامت کشور، بهره‌مندی از نیروی کار متخصص، با اندیشه‌های نو و پویاست که درصدد هستیم با مطالعات منسجم و گزینش صحیح، درصد خطا در نظام سلامت را به حداقل برسانیم.
وی بازسازی و بهینه‌سازی خدمات خانه‌های بهداشت روستایی را امری ضروری دانست و اظهار کرد: تحول در نظام سلامت باید فراگیر بوده و تمام بخش‌ها، به‌خصوص مناطق روستایی و محروم کشور را شامل شود.
هاشمی به پیشنهاد مسعود پزشکیان، منتخب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درخصوص تجمیع بودجه سرانه سلامت منطقه شمال غرب و تقسیم‌بندی این بودجه توسط متولیان حوزه سلامت در این منطقه نیز اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، مسئولان و پزشکان منطقه‌ای و کاهش تصدی‌گری از اولویت‌های وزارت بهداشت است؛ لذا با پیشنهاد مطرح شده موافق هستم و در جلسات تخصصی این امر را مورد بحث‌ و‌ بررسی قرار داده و نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

کنترل قیمت؛ راهبردی در جهت طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در امر بهداشت و درمان کشور گفت: ایجاد تحول امری بلندمدت است و هیچ دولتی قادر به تحول‌آفرینی در زمان اندک نیست؛ در نظام سلامت نیز نیازمند زمان، و مساعدت نهادهای دولتی و خصوصی هستیم.
علی‌اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم و در راستای سخنان وزیر بهداشت اظهار کرد: کنترل قیمت راهبردی اساسی در جهت طرح تحول نظام سلامت است؛ چراکه با وضعیت محدود منابع مالی، باید مدیریت صحیح و کنترل هزینه‌های تمام شده را مدنظر قرار دهیم.
سیاری تنظیم و راه‌اندازی نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات به‌منظور کنترل قیمت‌ها و کنترل خدمات ارائه شده به مردم برشمرد و ادامه داد: این اقدامات در راستای برنامه جامع طرح تحول نظام سلامت صورت می‌پذیرد، اما توجه به این نکته ضروری است که ایجاد تحول در این حوزه منوط به تغییر و اصلاح رفتار مردم و پزشکان است.
وی همچنین از راه‌اندازی نظام پرداخت از طریق خرید خدمت از بخش خصوصی و مشارکت دادن بخش دولتی خبر داد و گفت: در این حوزه اهدافی همچون ارتقای شاخص‌های سلامت، ارتقای عدالت درسه بُعد دسترسی، بهره‌مندی و هزینه‌کرد و ارتقای کیفیت درنظر گرفته شده است که حمایت دولتی توان بخش سلامت را افزون‌تر می‌کند.

بر اساس این گزارش، با آغاز برنامه حاشیه شهر طرح تحول نظام سلامت در عرصه بهداشت در آذربایجان شرقی، سطح خدمات پیش‌بینی شده افزایش می‌یابد، به‌طوری‌ که خدمات اورژانس و سرپایی درمراکز درمانی حاشیه شهرها ارائه شده و نظام ارجاع توسط درمانگاه‌های حاشیه شهرها به بیمارستان‌ها انجام می‌شود و درمانگاه‌ها نیز می‌توانند روزانه پاسخگوی مراجعان باشند.

یادآور می‌شود، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بعد از بازگشت به تبریز، بخش آی.سی.یو مرکز آموزش درمانی سینا، بخش غربالگیری بیماری‌های زنان و توسعه مرکز آموزشی الزهرا تبریز را افتتاح و از محل احداث پروژه دیالیز و پیوند اعضا در مرکز آموزش درمانی امام رضا(ع) بازدید می‌کند.
هاشمی همچنین در سفر دو روزه خود به آذربایجان‌شرقی، مدعو اصلی مراسم کلنگ‌زنی پروژه ربع‌رشیدی دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز، افتتاح بیمارستان تخصصی کودکان مردانی‌آذر، کلنگ‌زنی خانه بهداشت روستای عربشاه‌خان شهرستان کلیبر و آغاز طرح احداث 155 خانه بهداشت در استان است.

captcha