استخراج بیش از 1200 آیه سلامت محور از قرآن/ پیشگیری و بهداشت؛ موضوع بیش از 75 درصد آیات
کد خبر: 1375590
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴
حجت‌الاسلام واشیان عنوان کرد:

استخراج بیش از 1200 آیه سلامت محور از قرآن/ پیشگیری و بهداشت؛ موضوع بیش از 75 درصد آیات

گروه سلامت: مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) اظهار کرد: از مولفه‌ها و مبانی قرآن هزار و 260 آیه استخراج شده که مربوط به حوزه سلامت است و از بین این آیات نیز ¾ مربوط به حوزه پیشگیری و بهداشت بوده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عباسعلی واشیان، مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به تدوین نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت به منظور سوق نظام سلامت موجود به سمت نظام سلامت مطلوب، عنوان کرد: در نظام سلامت فعلی غالب کار درمان محوری و درمان پذیری است تا توجه به بهداشت و حوزه پیشگیری.
استخراج بیش از 1200 آیه سلامت محور از قرآن
حجت‌الاسلام واشیان ادامه داد: ولی از مؤلفه‌ها و مبانی قرآن هزار و 260 آیه استخراج شده که مربوط به حوزه سلامت است و از بین این آیات نیز ¾ یا به تعبیری بیش از 75 درصد مباحث مربوط به حوزه پیشگیری و بهداشت بوده است.
نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت به سلامت دنیوی و اخروی فرد نیز می‌پردازد
مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با تاکید بر اینکه مبانی این نظام با مبانی نظام سلامت غرب متفاوت است، تصریح کرد: مبانی غربی ممکن است تنها به بخش اقتصاد سلامت و یا سلامت دنیوی و یا برخی از ابعاد انسان توجه داشته باشد ولی نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت نه تنها به تمامی ابعاد وجودی انسان توجه دارد بلکه به سلامت دنیوی و اخروی فرد نیز می‌پردازد.
وی با تاکید بر اینکه 30 آیه در قرآن کریم از ریشه کلمه سلمه و یا مباحث مربوطه به سلامت گرفته شده است، اضافه کرد: قاعدتا در نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت اصول و قواعدی مطرح است متفاوت از اصول و قواعد نظام سلامت غرب. ممکن است در تداخل بین درآمد و حفظ جان براساس مبانی غربی، حوزه تجاری اهمیتی بیشتری داشته باشد در صورتی که در نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت هدف این است که تحت شرایطی نجات پیدا کند حتی اگر در برخی از موارد نیاز باشد فرد واجبی را ترک کند تا سلامت فرد حفظ شود.
اهداف نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت
حجت‌الاسلام واشیان نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت را داری اهداف و قلمروهای خاصی دانست و گفت: قلمرو این نظام علاوه بر خود فرد حوزه خانواده، آموزش در مقاطع مختلف، سلامت اجتماعی و اقتصادی، مدیریتی و حتی سلامت سیاسی را شامل می‌شود.
نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت در پی رفع چالش‌های موجود است
مسئول کمیسیون فقه و حقوق پزشکی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه اضافه کرد: با این مبانی، اصول و قلمروها شاه کلید نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت هدف‌های را دنبال می‌کند که بسیار فراتر از نظام سلامت موجود است و اثرگذاریش شامل فرد، جامعه، خانواده، دنیا، آخرت و... می‌شود. این نظام چالش‌های موجود را مرتفع و خروجی آن باعث می‌شود تا سلامت موجود جامعه به سمت سلامت مطلوب حرکت کند.
حجت‌الاسلام واشیان تصریح کرد: به طور مثال در نظام سلامت غربی منبع نظارت بر عهده دستگاه‌های مختلف همچون مراکز ارزشیابی و حراست و ... است ولی در نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت هدف فراتر و ناظر به خداوند است.
وی بیان کرد: ممکن است عوامل نظارتی نظام موجود در برخی ساعات و مکان‌ها حضور داشته باشند ولی نظارت در نظام سلامت از دیدگاه قرآن و عترت در تمامی مکان‌ها، زمان‌ها و حتی در حالت انفرادی که کسی در آن محل حضور ندارد چون قائل به این هستیم که خداوند حضور دارد اتفاق می‌افتد و بسیاری از مشکلات از کم کاری گرفته تا عوارضی که روی سلامت جان اتفاق می افتد همه تحت شعاع قرار می‌گیرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فرنوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۱/۰۲ - ۱۳:۰۸
0
0
با سلام ،چطور میشه تمام این آیات رو دریافت کرد؟ ممنون میشم راهنمایی کنین.
captcha