معرفی قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین وقفنامه‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) در تویسرکان
کد خبر: 1315088
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۶

معرفی قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین وقفنامه‌های عزاداری سیدالشهدا(ع) در تویسرکان

گروه خبرنگاران افتخاری / مرتضی نظری افلاک: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان اظهار کرد: موقوفه مسجد باغوار قدیمی‌ترین موقوفه با قدمتی در حدود ۲۰۱ ساله است که از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین وقفنامه‌های عزاداری سیدالشهداع) در تویسرکان نیز به شمار می‌رود.


به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان، حجت‌الاسلام احمدرضا خزائی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان با اشاره به سنت حسنه وقف در جامعه گفت: وقف یکی از سنت‌های قدیمی در جامعه بوده و پیامبران و ائمه اطهار(ع) به عنوان نخستین واقفان در جامعه هستند و این افراد واقفان بزرگ عالم هستی بوده‌اند.



وی افزود: عمل به نیات واقفان، احیای موقوفات از دست رفته و ترویج وقف‌های جدید از برنامه‌های مستمری است که در دستور کار اوقاف شهرستان قرار دارد.



خزائی، خشنودی خدا، تزکیه نفس و برخورداری از زندگی پاکیزه، ذخیره پاداش اخروی و تداوم آن، عاقبت به خیری واقف و تقویت روحیه خدمت به مردم و برخورداری از نام نیک و جاوید را از آثار فردی وقف و گرایش جامعه به ارزش‌های معنوی و اخلاقی، تقویت حکومت اسلامی، پیشرفت فرهنگی، گسترش عدالت اجتماعی، استقلال و شکوفایی اقتصادی و فقرزدایی را از آثار اجتماعی وقف برشمرد.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تویسرکان در ادامه اظهار کرد: نخستین موقوفه ثبت شده در اوقاف و امور خیریه تویسرکان اختصاص به مدرسه شیخعلی‌خان زنگنه، مسجد جامع و راسته بازار با قدمتی ۴۰۰ ساله دارد که متعلق به عصر صفویه هستند.



خزائی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد موقوفات شهرستان تویسرکان مربوط به وقف عزاداری، روضه‌خوانی و تعزیه‌داری ائمه اطهار(ع) است، یادآور شد: این امر بیانگر عشق و دلدادگی مردم شهرستان تویسرکان به خاندان عصمت و طهارت(ع) است.



وی در رابطه با قدیمی‌ترین و بزرگترین وقفنامه‌های اختصاص داده شده به روضه‌خوانی سیدالشهدا(ع) در تویسرکان گفت: موقوفه مسجد باغوار قدیمی‌ترین موقوفه با قدمتی در حدود ۲۰۱ ساله است که آن را بانو اعظم کریم‌دوست در سال ۱۲۳۴ وقف کرده و درصدی از آن به عزاداری سیدالشهدا(ع) اختصاص دارد.



رئیس اوقاف و امور خیریه تویسرکان تصریح کرد: بزرگترین موقوفه تویسرکان پنج هکتار اراضی کشاورزی مرحوم حاج محمد‌علی نوری است که درصدی از درآمد آن نیز با توجه به نیت واقف در راستای روضه‌خوانی و عزاداری سیدالشهدا(ع) هزینه می‌شود.



خزائی با اشاره به لزوم اساسی بودن اهتمام در ابعاد گوناگون حماسه عاشورا، یادآورشد: مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان باید فرصتی برای بصیرت‌‌افزایی و آگاهی‌بخشی نسبت به فداکاری‌های اهل بیت(ع) در راستای اقامه حق و ترویج ارزش‌های والای دین مبین اسلام باشد.

captcha