ناکارآمدی برخی مسئولان در تقویت پروژه تطهیر پهلوی بی‌تأثير نیست
کد خبر: 4037189
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۹

ناکارآمدی برخی مسئولان در تقویت پروژه تطهیر پهلوی بی‌تأثير نیست

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه تطهیر پهلوی مسئله جدیدی نبوده و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار دشمنان است، گفت: البته در اجرای این طرح ناکارآمدی و کارشکنی برخی مسئولان نیز در تقویت پروژه تطهیر پهلوی بی‌تأثير نیست.

سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالقاسم کاظمی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه تطهیر پهلوی مسئله جدیدی نبوده و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار دشمنان و معاندان نظام اسلامی قرار داشته است، اظهار کرد: با این حال با توجه به فاصله زمانی که از پیروزی انقلاب گرفته‌ایم باید این مسئله به‌صورت جدی مدنظر قرار گیرد، چرا که طبیعتاً نسل جدید با عصر پهلوی تعامل مستقیمی نداشته‌ و واقعیات را از نزدیک لمس نکرده‌ است.

وی با اشاره به تبلیغات وسیع دشمن علیه انقلاب و ایجاد فضای رسانه‌ای یک‌جانبه، ادامه داد: دشمن در پی پررنگ ساختن ضعف‌ها و کاستی‌های موجود با ضریب بالا و نیز ساختن و پررنگ کردن محاسن کاذب برای رژیم پهلوی با ضریب بالا است، بر واقعیات قبل از انقلاب سرپوش می‌گذارد و این ذهنیت را در عموم جامعه ایجاد می‌کند که ایران بعد از انقلاب در فقر و فلاکت و سقوط و تنزل در همه ساحت‌ها و در عصر پهلوی در اوج آبادانی و رفاه و آسایش بوده است.

کاظمی بیان کرد: علاوه بر فاصله زمانی از سال‌های اولیه انقلاب، رسانه‌های جبهه دشمن نیز فعالیت‌های گسترده و یک‌طرفه علیه انقلاب و نظام داشته و دارد که به نظر می‌رسد موجودیت پروژه تطهیر پهلوی در این دو مسئله ریشه دارد. البته نباید ناکارآمدی، نابلدی و بعضاً کارشکنی برخی مسئولان را نیز در تقویت پروژه تطهیر پهلوی بی‌تأثير دانست، بنابراین در این موضوع، موانع داخلی که عمدتاً ناظر به نیروی انسانی ناکارآمد و خودباخته در برابر غرب است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تصریح اینکه مخاطب تحت تأثیر تبلیغات و فضاسازی و روایت‌های وارونه دشمن از حقایق انقلاب بوده و با مشاهده مصادیق ضعف و ناکارآمدی‌ برخی مسئولان، ادعای کلی دشمن را می‌پذیرد، افزود: اگرچه وجود نقص و کمبود و ضعف در برخی ابعاد را نباید نادیده گرفت اما برای تحلیل کارنامه یک نظام نباید تنها چند برش و نقطه را ملاک ارزیابی قرار داد، بلکه مجموعه عملکرد نظام باید دیده شود. رسانه معاند به‌جای ارزیابی کل نظام تنها به روایت برش‌هایی می‌پردازد که از نقاط ضعف و کاستی به حساب می‌آیند، سپس این ضعف‌ها را با پررنگ ساختن و بزرگ‌نمایی ذیل عنوان عملکرد نظام بازگو می‌کند، همین فرآیند در ساختن و بزرگ‌نمایی محاسن کاذب رژیم و کارگزاران پهلوی نیز طی می‌شود و مجموعه این تلاش‌ها و کارهای رسانه‌ای در قالب برنامه‌هایی چون پروژه تطهیر پهلوی تعریف می‌شوند که ضرورت جهاد تبیین در این وضعیت روشن است.

وی جهاد تبیین را مبارزه با معارض جدی و همیشه حاضر در میدان برشمرد و گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جهاد یعنی تلاش خالصانه و مستمری که هدف‌گیری در مقابل دشمن در آن وجود داشته باشد لذا باید دانست که دشمن لحظه‌ای میدان را ترک نمی‌کند و با تمام قوا برای نابودی جبهه حق تلاش می‌کند.

 تأثیر تبلیغات سوء رسانه‌های معاند

کاظمی کار رسانه‌ای و رویکرد تبیینی جبهه خودی در قبال دستاوردهای مافوق تصور و اعجاب‌انگیز انقلاب اسلامی را بسیار ناکافی و ضعیف ارزیابی کرد و توضیح داد: ضعف رسانه‌های جبهه خودی را نمی‌توان نادیده گرفت؛ پرسش اینجاست که چند برنامه قوی مخاطب‌پسند و اثرگذار برای تبیین دستاوردها در ابعاد گوناگون تولید شده و آیا تولیدات رسانه‌ای موجود همپا و هم‌سنخ دستاوردها هستند؟ آیا رزمندگان خط مقدم جبهه فناوری، هسته‌ای و غیره پشتیبانی و همراهی رسانه‌ها را با خود دارند و جهاد و ایثار و فداکاری آنان برای مردم تبیین می‌شود؟ در چنین شرایطی که مردم این حقایق را ندانند و آگاه نشوند، ناامید شده و تحت تأثیر تبلیغات سوء رسانه‌های معاند قرار خواهند گرفت. ناامیدی و دلسردی بخشی از مردم در قبال نظام اسلامی حاصل بی‌اطلاعی آنان از دستاوردهاست.

وی با تأکید بر اینکه واقعیت جنگ همه‌جانبه دشمن علیه انقلاب و نظام اسلامی با وجود بی‌خیالی و انفعال جبهه خودی تغییر نمی‌کند و نبرد دائمی همواره به قوت خود باقی است، گفت: جبهه مقابل به‌شدت مشغول کار است و پیوسته حجم قابل توجهی از اطلاعات درست و غلط را به مخاطب عرضه می‌کند تا جایی که ذهن مخاطب را بر هرگونه تحلیل و تشخیص بسته نگه می‌دارد. در این جنگ واقعی همه‌جانبه، ضعف طرف خودی در تبیین دستاوردها مشهود است و دلسردی و ناامیدی مردم از انقلاب یکی از آثار دم‌دستی چنین وضعیتی است. مثال ملموس آن را می‌توان در مورد افزایش نرخ بنزین در سال ۹۸ بیان کرد که مردم به دلیل بی‌اطلاعی از قیمت واقعی نرخ بنزین در دنیا و عرضه آن در ایران با ارزان‌ترین نرخ، همچنین شیطنت رسانه‌های معاند نسبت به این افرایش قیمت معترض شدند. اگر ورود نابهنگام و تصمیم غلط و بی‌موقع مسئولان جای خود را به تبیین و روشنگری در این خصوص داده بود و مردم آگاه می‌شدند، قطعاً اتفاقات بعدی و آشوب‌ها را شاهد نبودیم.

معاون فرهنگی اداره‌ کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: در فرایند جهاد تبیین برای مقابله با حجم وسیع تهاجمات دشمن باید تهاجمی و فعالانه وارد میدان نبرد شد، نباید منتظر بمانیم پهلوی تطهیر شود و بعد برای خنثی‌سازی تلاش به ثمر نشسته دشمن وارد میدان شویم. شگرد ما باید این باشد که تهاجم را نیز در دستور کار قرار دهیم چراکه گاه دفاع موفق درگرو حمله موفق است، باید دید آیا این رویکرد تهاجمی در رسانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی، حوزه و دانشگاه و غیره وجود دارد یا خیر.

یک مصداق از تبیین موفق

کاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بیان یک مصداق از تبیین و روشنگری موفق و آثار و نتایج مثبت آن در جامعه، تصریح کرد: در حوزه نظامی در جاهایی تبیین و اقناع‌سازی انجام شده و مردم در حوزه دستاوردهای نظامی نسبتاً قانع و رضایتمند هستند و می‌دانند که ایران به‌ مدد قدرت و اقتدار نظامی در امنیت قرار دارد و لذا هزینه‌کرد نظام در این راستا را لازم و ضروری و به‌صرفه و ارزشمند می‌دانند. با این حال بازنمایی و معرفی دستاوردهای انقلاب در بسیاری از ابعاد مغفول مانده است که توفیقات و خدمات حوزه علمیه از جمله این موارد است لذا اگر گاه شاهد حرکتی اهانت‌آمیز علیه طلبه و روحانی هستیم، یکی از ریشه‌های آن‌را باید در بی‌اطلاعی جامعه از خدمات حوزه علمیه جستجو کرد.

وی بیان کرد: وقتی مقام معظم رهبری مفهوم، ضرورت یا دستوری را صادر می‌کنند، اگرچه پرداختن به موضوع مورد تأکید ولی‌امر فی‌نفسه خوب و ضروری است، ولی برخی اوقات اتفاق می‌افتد که این مفاهیم به‌صورت پرتکرار اما سطحی در مجامع و از سوی اهالی فرهنگ و اندیشه، رسانه‌ها و غیره مطرح می‌شود، درصورتی که به‌ ندرت به عمق مفاهیم دقت شده و مطرح کردن بی‌رویه و پرتکرار چنان ادامه می‌یابد که گاه اصل مسئله در میان این هیاهوها و تکرارها گم می‌شود. در خصوص جهاد تبیین باید گفت که این مطالبه رهبری خود نیازمند تبیین است و چیستی و چرایی آن باید برای مردم بازگو و ضوابط و راهکارهای عملیاتی ارائه شود.

کاظمی پرداختن به تبیین مفهوم جهاد تبیین برای مردم را یک حداقل اولویت‌دار در فرآیند جهاد تبیین دانست و توضیح داد: حوزویان و دانشگاهیان در این راستا مسئول‌اند و وظیفه دارند به این ابتدایی‌ترین وظیفه بپردازند؛ باید تبیین و روشنگری شود که مراد مقام معظم رهبری از فریضه جهاد تبیین با دو قید فوریت و قطعیت چیست. رسالت حوزه و دانشگاه این است که این فریضه را برای مردم تبیین کنند و بر اساس یک تبیین صحیح، دستگاه‌های تبلیغی و ترویجی مأموریت خود را انجام دهند. در کنار پرداختن فکری، کلامی و گفتاری و نوشتاری به امر جهاد تبیین، بتدریج باید اقدامات عملی و عینی را آغاز کرد تا افکار عمومی جامعه بر حقایق انقلاب و نظام اسلامی واقف شوند و حتی‌الامکان بتوان در مقابل تلاش رسانه‌ای و تبلیغاتی دشمن اقدامی مؤثر و مناسب انجام داد.

انتهای پیام
captcha