ضرورت توانمندسازی مربیان قرآن / مشکلات تأسیس مرکز قرآنی در شهر بن
کد خبر: 3924186
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۰

ضرورت توانمندسازی مربیان قرآن / مشکلات تأسیس مرکز قرآنی در شهر بن

مدیر جامعة‌القرآن شهر بن گفت: در برخی شهرها و روستاهای شهر هیچ مربی توانمند قرآنی وجود ندارد و مربیان گاهی از توانمندی لازم برای ارائه آموزش به علاقه‌مندان برخوردار نیستند؛ لذا مبحث تربیت مربی و توانمندسازی مربیان قرآن باید به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

ضرورت توانمندسازی مربیان قرآن / مشکلات تأسیس مرکز قرآنی در شهر بن

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیل حیدری، مدیر جامعة‌القرآن شهر بن در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آغاز به‌کار واحد خردسالان این مرکز در شهر بن در سال ۹۵ و با حضور حجت‌الاسلام طباطبایی، اظهار کرد: در طی این چهار سال، چهار واحد تابعه در وردنجان، شیخ‌شبان، لارک و یانچشمه و نیز واحد بانوان شهر بن آغاز به کار کردند که تا‌کنون بیش از ۸۰۰ قرآن‌آموز ۴ تا ۱۱ سال بِنی دوره‌های آموزشی قرآن را در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، ترتیل، قرائت، حفظ ترتیبی، سپری کرده‌اند. در کنار این آموزش‌ها، دوره‌های مهارت‌افزایی، سبک زندگی قرآنی، تربیت نونهالان قرآنی و ... برای بزرگسالان پیش‌بینی شده و تأسیس واحد برادران نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه جامعة‌القرآن کشور در گزینش مربیان سازوکار خاصی دارد، گفت: این افراد باید آموزش‌های عمومی را گذرانده باشند و پس از گزینش افراد دوره‌های تربیت مربی و توانمندسازی برای آنان برگزار می‌شود تا مطابق با محتوا و سرفصل مطالب آموزشی، آموزش‌های لازم ارائه شود. با توجه به ظرفیت خوب شهرستان، این امکان برای جامعة‌القرآن وجود دارد که در تمامی روستاهای تابعه واحدی را تأسیس کند اما به دلیل نبود مدرس توانمند در این مناطق، این امر فعلاً امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: ساختمان واحد خردسالان بن استیجاری است و ساختمان واحد بانوان از سوی یک خیر در اختیار ما گذاشته شده که تا اطلاع ثانوی از این مکان به‌صورت رایگان استفاده می‌کنیم. مدرسان جامعة‌القرآن بر اساس ساعات تدریس حق‌الزحمه دریافت می‌کنند و از قرآن‌آموزان شهریه اندکی گرفته می‌شود، البته آموزش افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) رایگان است.

مرکز قرآنی؛ نیاز جامعه قرآنی بن

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به اینکه فعالیت در یک مکان موقتی و جابجایی پی‌درپی آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد، بیان کرد: در بسیاری از شهرها و روستاها شاهد ساخت چندین مدرسه و مسجد و حسینیه هستیم؛ اما حتی یک مرکز قرآنی دائمی در این مناطق وجود ندارد تا قرآنیان به فعالیت‌های قرآنی بپردازند. در هر جابجایی مرکز قرآنی برای استقرار در مکان جدید، ممکن است ناچار باشیم کلاس‌ها را برای مدتی تعطیل کنیم و ایجاد فاصله اجباری میان کلاس‌ها سبب از بین رفتن شور و نشاط قرآن‌آموزان می‌شود و چه بسا هماهنگی دوباره و امکان برگزاری مجدد کلاس‌ها از بین می‌رود؛ لذا زمینه‌سازی برای فعالیت‌های قرآنی در زمینه تأمین مدرسان توانمند، تأمین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، مکان مناسب و ... باید مدنظر قرار گیرد.

تعامل جامعة‌القرآن با آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به تعامل خوب جامعة‌القرآن با آموزش و پرورش، بیان کرد: مدیران مدارس و مربیان قرآن همواره دانش‌آموزان را برای دریافت آموزش‌های تکمیلی قرآن به این مرکز ارجاع می‌دهند ضمن اینکه معمولاً مراسم تجلیل از قرآن‌آموزان برگزیده در مدارس و با حضور مسئولان برگزار می‌شود تا ضمن تشویق شایسته این افراد، زمینه ترغیب و جذب دیگر دانش‌آموزان به فعالیت‌های قرآنی فراهم شود.

حجت‌الاسلام حیدری تصریح کرد: قرآن‌آموزان جامعة‌القرآن تلاوت قرآن کریم را با صوت و لحن عربی فرا می‌گیرند و گاه پیش آمده که معلم قرآن این دانش‌آموزان آنان را از قرائت قرآن به لحن عربی بازداشته‌اند تا همه دانش‌آموزان کلاس با لحنی یکدست قرآن را تلاوت کنند، پیداست که آموزش قرآن در برخی مدارس باید به‌صورت تخصصی‌تر و دقیق‌تر و با به‌کارگیری نیروهای حرفه‌ای‌تر پیگیری شود.

وی در تشریح فضای قرآنی شهر بن با اشاره به اینکه این شهر از دیرباز به مذهبی و قرآنی بودن مشهور است، گفت: خوشبختانه میزان اقبال خانواده‌ها به قرآن کریم و توجه به آشناسازی فرزندان با این کتاب آسمانی مطلوب است اما باید زمینه‌ فراگیری و انس قرآن را با افزایش مراکز آموزش قرآن و ایجاد دوره‌های تخصصی بیش از پیش فراهم کرد و وضعیت فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نیست.

حجت‌الاسلام حیدری تصریح کرد: در برخی شهرها و روستاها هیچ مربی توانمند قرآنی وجود ندارد و یا مربیان گاهی از توانمندی لازم برای ارائه آموزش به علاقه‌مندان برخوردار نیستند؛ لذا مبحث تربیت مربی و توانمندسازی مربیان قرآن باید به‌عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد. ضمن اینکه به مبحث ایجاد مراکز قرآنی در مناطقی که از این امکان برخوردار نیستند، توجه جدی شود.

مدیر جامعة‌القرآن بن با تأکید بر اینکه اگر زمینه آموزش قرآن فراهم باشد قطعاً شاهد استقبال جامعه خواهیم بود، گفت: نمونه این امر، اقدام اخیر استاد مسعود داوری در راستای آموزش استعدادهای قرآنی نوجوان در استان و رویش چهره‌های جدید هستیم که به دلیل فراهم بودن زمینه فراگیری قرآن علاقه و استعداد خود را در راه صحیح هدایت کرده‌اند.

فعالیت ۴۰ جلسه خانگی قرآن در بن

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به جلسات خانگی قرآن در شهر بن، بیان کرد: این سنت حسنه از سال‌ها قبل در این شهر برپاست و مشخصاً ۴۰ منزل در محله‌های مختلف منازل خود را با نصب سردر به «خانه قرآنی» مبدل کرده‌اند و جلسات قرآنی به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی شده با هدایت دارالقرآن امام صادق(ع) برگزار می‌شود که امیدواریم شاهد گسترش بیش از پیش این دست فعالیت‌ها که فضای قرآنی و معنوی را در شهر جاری و ساری می‌کند، باشیم.

وی تأکید کرد: جا دارد که در کنار توجه به مبحث انس با قرآن و روخوانی و روان‌خوانی که در این جلسات خانگی به‌خوبی محقق می‌شود، به آموزش قرآن و ارائه مباحث کاربردی برگرفته از آموزه‌های قرآن به‌ویژه برای بانوان نیز توجه شود تا شاهد خیرات و برکات چندین برابری جلسات باشیم.

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به کمبود دوره‌های حفظ قرآن کریم در شهر بن، بیان کرد: بیشتر حافظان این شهرستان دوره‌های آموزشی حفظ را در مؤسسات قرآنی دیگر شهرها گذرانده‌اند؛ لذا این جلسات قرآنی را می‌توان با دعوت از اساتید برجسته به سمت حفظ نیز پیش برد. اگر حتی ۵ نفر از هر کدام از جلسات خانگی به‌صورت جدی حفظ قرآن را دنبال کند شاهد ارتقای تعداد حفاظ و تلاش در راستای مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن خواهیم بود، ضمن اینکه طرح مباحثی نظیر ترجمه آیات، مفاهیم و تفسیر، تدبر در قرآن و ... را می‌توان پررنگ‌تر دنبال کرد.

مدیر جامعة‌القرآن شهر بن با تأکید بر اینکه هیچ قاری یا حافظ موفقی نمی‌توان یافت که از وجود استاد بی‌بهره بوده باشد، گفت: استعدادهای قرآنی فراوانی در سطح شهرستان و استان وجو دارد که به دلیل فراهم نبودن زمینه آموزش بسیاری از این استعدادها ناشناخته باقی می‌مانند، تا زمانی که زمینه فعالیت‌های قرآنی در نقاط مختلف ایجاد نشود نباید شاهد رونق و شکوفایی فضای قرآنی استان باشیم.

حجت‌الاسلام حیدری یکی از ابزارهای گسترش زمینه فعالیت‌های قرآنی را بها دادن به قرآنیان دانست و ادامه داد: چه بسیار قرآنیان موفق سال‌های دور که امروز در مهجوریت قرار دارند و دیده نمی‌شوند و چه بسیار فعالان و دلسوزان قرآنی که با اخلاص و بدون ادعا مشغول خدمت به قرآن هستند اما مورد توجه و حمایت لازم قرار ندارند حال آنکه چنین افرادی باید در مرکز توجه باشند و خدمات آنان تکریم و تجلیل شود، این امر سبب ایجاد انگیزه در افراد جامعه برای فعالیت‌های قرآنی می‌شود که این انگیزه‌ها نیز باید در جای خود به‌درستی هدایت شوند.

نقش مهم خیران در حمایت از فعالیت‌های قرآنی

وی تقویت قوانین حمایت از فعالیت‌های را یکی دیگر از مصادیق زمینه‌سازی برای فعالیت‌های قرآنی دانست و بیان کرد: از چهار سال قبل ساخت یک مرکز قرآنی دائمی در شهر بن با یک‌هزار و ۵۰۰ متر زیربنا و با کمک یک خیر قرآنی در حال پیگیری است. در طی این چهار سال آمد و شد و نامه‌نگاری با ادارات و نهادها برای اختصاص زمین و کسب پروانه و طی سایر مراحل برای آغاز ساخت این مرکز به این نتیجه‌گیری تلخ رسیدم که قوانین حمایتی برای قرآنیان و فعالیت‌های قرآنی ضعیف و ناامیدکننده است؛ لذا می‌طلبد که در سطح کلان به این نکات توجه شود تا خیران و فعالان قرآنی با دغدغه کمتری به فعالیت بپردازند و با قوانین دست و پاگیر، زمان‌بر و هزینه‌بر دلسرد نشوند.

حجت‌الاسلام حیدری با اشاره به اهمیت مشارکت خیران در عرصه فعالیت‌های قرآنی، تأکید کرد: خیری که برای کمک به ساخت مرکز قرآنی شهر بن اعلام آمادگی کرده است تا‌کنون چندین بار به روند طولانی اخذ مجوز و طی مراحل تا آغاز ساخت این مرکز معترض شده و مایل است که هر چه زودتر این طرح به مرحله اجرا برسد که خوشبختانه به دلیل علاقه زیاد به ساخت این مرکز قرآنی و ارتقای سطح فعالیت‌های قرآنی در شهر از کار دلسرد نشده است‌.

مدیر جامعة‌القرآن شهر بن گفت: آغاز کار واحدهای این مرکز در شهرستان با حداقل امکانات رقم خورد و کم‌ کم با مشارکت شهروندان و رونق کلاس‌ها توانستیم کمک خیران را جذب کنیم و تا حد امکان به فضاسازی و ارتقای امکانات در روستاها بپردازیم. امکانات راه‌اندازی و تربیت مدرسان و آماده‌سازی مربیان برای پذیرش در آزمون جامعة‌القرآن قم نیازمند اعتبارات است که امیدواریم بتوان با کمک همشهریان خیر مقیم داخل و خارج استان بتوان اهداف مرکز را جهت ارتقای فعالیت‌های قرآنی شهرستان پیش ببریم.

انتهای پیام
captcha