استاد اثرگذارترین فرد در تربیت دانشجوی نخبه است
کد خبر: 3855072
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۸
نخبه‌پروری قرآنی/4

استاد اثرگذارترین فرد در تربیت دانشجوی نخبه است

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره قرآن و عترت( ع) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مهمترین فرد اثرگذار در تربیت نخبگان قرآنی در سطح دانشگاه‌ها، اساتید هستند زیرا تشویق اساتید در جذب دانشجویان بی‌اثر نیست.

اساتید مهمترین عنصر؛ در تربیت دانشجویان نخبه

مریم امیدی، رئیس اداره قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و نخبه قرآنی مسابقات قرآن و عترت وزارت بهداشت، دارای کارشناسی مدیریت آموزش است و در معرفی خودش می‌گوید که از دوران ابتدایی در فعالیت‌ها و مباحث قرآنی شرکت کرده است.

رشته قرآنی اصلی این ممتاز قرآنی در دوران آموزش قرآن، قرائت تحقیق بود و از چهارمین دوره جشنواره‌های قرآنی وزارت بهداشت در این مسابقات شرکت کرده است. 

امیدی تاکنون موفق به کسب ۱۵ مقام کشوری در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، پژوهش‌‌های قرآنی، دعا خوانی، ترجمه‌خوانی و ... شده‌ است.

مریم امیدی، رئیس اداره قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، به نحوه یادگیری قرآن اشاره کرد و با بیان اینکه در استان از اساتید خبره در حوزه قرآن مخصوصاً ویژه بانوان محروم هستیم، گفت: تلاوت قرآن را از دوران دبیرستان و از طریق نوار و تقلید از اساتید بزرگ آغاز کردم و همین عملکرد باعث موفقیتم در رشته ترتیل شد زیرا گوش فرا دادن به تلاوت اساتید رمز موفقیت این رشته است و از آنجا که استاد خاصی برای یادگیری نداشتیم با شرکت در مسابقات، تجربیات بسیاری کسب کردم و این تجربیات به پیشرفت قرآنی منجر شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد و یا تلاشی برای رفع مشکل کمبود استاد در استان انجام داده است یا خیر، تصریح کرد: بله، پیشنهادی برای برگزاری کلاس‌های قرآن با حضور اساتید برجسته خارج از استان دادیم اما متأسفانه اجرایی نشد و تنها در مسابقات دارالقرآن گاهی کارگاه‌هایی برگزار می‌شود که البته زیاد تخصصی نیست.

پیگیری دانشجویان نسبت به مسائل قرآنی کاهش پیدا کرده است

امیدی در پاسخ به این پرسش که آیا خودتان برای دانشجویان کلاس برگزار می‌کنید، گفت: متأسفانه به دلیل مشغله کاری و شخصی، فرصت برپایی کلاس‌های گسترده را ندارم اما در دانشگاه و یا در کانال‌های فضای مجازی تلاوت‌های علاقه‌مندان را گوش می‌دهم و ایرادهای آن‌ها را پاسخ می‌دهم.

این فعال قرآنی تصریح کرد: متأسفانه با وجود کتاب‌ها و CD‌ های آموزشی مفید، نوجوانان و جوانانِ امروز همت و تلاش قرآن‌آموزان گذشته را ندارند و در حوزه قرآن زیاد پیگیری نمی‌کنند.

امیدی در رابطه با رشته ترجمه‌خوانی که در بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت رتبه نخست را در آن کسب کرد، گفت: این رشته دو سال است که به موضوعات جشنواره اضافه شده است و موضوع مسابقات امسال ترتیل سوره نبأ و ترجمه آیات این سوره بود که باید به صورت دکلمه اجرا می‌شد.

امیدی با اشاره به اینکه صدای خوب در موفقیت در این رشته بی‌اثر نیست، اظهار کرد: کسانی می‌توانند در این رشته موفق شوند که از صدای خوب و مهارت‌های قرائت قرآن بهره‌مند باشند تا بتوانند مخارج حروف و لحن عربی آیات را به درستی ادا کنند؛ همچنین ترجمه آیات را نیز باید به سبک دکلمه بخوانند که فن اجرا و مهارت مجری‌گری برای موفقیت در این بخش اثر گذار است.

رئیس اداره قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با فعالیت‌های قرآنی این مرکز افزود: این مرکز در میان ۶۹ دانشگاه علوم پزشکی کشور جزو ۱۰ دانشگاه برتر محسوب می‌شود.

امیدی بیان کرد: همه ساله جشنواره‌های قرآنی در سه بخش دانشجو، استاد و کارکنان در این مرکز برگزار می‌شود، همچنین کلاس‌های آموزشی متعددی در بخش‌های مختلف مراکز بهداشتی، اساتید، دانشجویان و ... برپا می‌شود.
وی ادامه داد: در آغاز سال تحصیلی کانون قرآن و عترت دانشگاه تبلیغات گسترده‌ای در حوزه قرآن انجام می‌دهد و از دانشجویان جدید‌الورود مصاحبه می‌گیرد تا دانشجویان مستعد را در این حوزه شناسایی و در طول سال تحصیلی تحت آموزش‌های تخصصی قرار دهد؛ همچنین در بخش‌های هنری و ادبی جشنواره قرآن و عترت دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود و هر ساله به ویژه سال جاری رتبه‌های اول، دوم و چهارم جشنواره از این استان بود.

آیین تجلیل از نخبگان قرآنی در دانشگاه علوم‌پزشکی

امیدی به برپایی آیین تجلیل از نخبگان قرآنی با جوایز ویژه و خاص اشاره کرد و گفت: در سطح کشور دو الی سه دانشگاه این برنامه را اجرا می‌کنند در این واحد به نفر اول مسابقات مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و به نفرات دوم تا چهارم ۳۰۰ هزار تومان هدیه داده می‌شود، همچنین اگر دانشجویی رتبه کشوری بیاورد معادل همان مبلغی را که از وزراتخانه دریافت می‌کند، از دانشگاه نیز دریافت می‌کند.

این مسئول قرآنی با بیان اینکه هدف از اهدای این جوایز جذب بیشتر دانشجویان به مباحث قرآنی است، تصریح کرد: همچنین برای تربیت حافظان کل نیز از سال گذشته طرحی آغاز کرده‌ایم که به ازای حفظ هر جزء از قرآن مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و به حافظ کل، ۲۰ میلیون تومان پرداخت خواهد شد که تاکنون دانشجویان تا حفظ جزء ۲۵ نیز پیش رفته‌اند.

امیدی در رابطه با برگزاری محافل انس با قرآن و کرسی تلاوت، بیان کرد: در محافل کرسی تلاوت، قاریان استانی را دعوت می‌کنیم تا دانشجویان با این اساتید ارتباط بگیرند و نخبگان در رشته‌های مختلف قرآنی شناسایی شوند؛ البته با وجود اینکه استقبال کلی از برنامه‌های قرآنی کم است اما هر ترم یک الی دو محفل و دو الی سه کرسی تلاوت در دانشگاه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه محفل قرآنی نیاز به قاری قرآن بین‌المللی دارد، اظهار کرد: این ظرفیت و گروه‌های تواشیح مناسب در استان وجود ندارد و اگر بخواهیم این مهمانان را از خارج استان دعوت کنیم هزینه زیادی را نیاز دارد اما تا کنون با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه استان و دارالقرآن محافلی را برپا کرده‌ایم.

وی در رابطه با پیشرفت حضور دانشگاهیان در مسابقات قرآنی دانشگاه علوم‌پزشکی استان، ادامه داد: این دانشگاه در سال‌های ابتدایی جشنواره قرآن و عترت، در هر سال یک الی دو رتبه ‌را کسب کرد و البته در برخی سال‌ها هیچ رتبه‌ای کسب نکرد.

امیدی گفت: در سال گذشته ۱۲ رتبه در جشنواره کسب شد که هشت نفر رتبه اول، دو نفر رتبه سوم و دو نفر نیز رتبه سوم را کسب کردند اما نفرات برتر جشنواره سال گذشته طبق سیاست‌های مسابقات مجبور به تغییر رشته شدند و ناخودآگاه آمار برگزیدگان در سال جاری کاهش پیدا کرد.

این فعال قرآنی ادامه داد: سال جاری نیز هشت رتبه برتر در بیست‌وچهارمین جشنواره کسب شد که سه نفر رتبه اول، یک نفر رتبه دوم، سه نفر رتبه سوم و یک نفر نیز رتبه چهارم را به‌دست آوردند.

رئیس اداره قرآن و عترت(ع) دانشگاه علوم پزشکی استان در رابطه با اثرگذاری دانشگاه در تربیت نخبگان قرآنی بیان کرد: مهم‌ترین فرد اثرگذار در تربیت نخبگان قرآنی در سطح دانشگاه‌ها اساتید هستند زیرا تشویق اساتید در جذب دانشجویان بی‌اثر نیست، همچنین همت خود دانشجو، کمک افراد متولی و امکانات دانشگاه نیز در این راستا بی‌اثر نیست.

پررنگ کردن مباحث معنوی وظیفه رسانه است

وی در پایان با بیان اینکه برجسته ساختن مباحث معنوی در استان برعهده رسانه‌ها است، گفت: مسئولان جایگاه قرآن و اهل‌بیت(ع) را جایگاه ویژه‌ای بدانند و به نیروهایشان سفارش کنند که به حوزه قرآنی بها دهند زیرا این امر سبب برکت دستگاه‌های اداری و فعالیت‌هایشان می‌شود.

///

در ادامه این گزارش الهام اسکندی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرکرد، دارای رتبه نخست «پرسمان قرآنی» در بیست‌وچهارمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در رابطه با آشنایی با عرصه قرآن، بیان کرد: از کودکی با توجه به محیط خانواده با قرآن آشنا شدم و در دوران مدرسه نیز با شرکت در مسابقات قرآنی در رشته حفظ سوره‌های کوچک، بسیار مورد تشویق معلمان و خانواده قرار می‌گرفتم که همین روال مقدمه‌ای برای ادامه قرآن در سطوح بالاتر و شرکت در مسابقات کشوری و جشنواره‌ها شد.

وی با بیان اینکه درجه علمی که از طریق تجربه مسابقات به دست‌می‌آید از مقاماتی که کسب می‌شود بیشتر در زندگی اشخاص اثرگذار است، اظهار کرد: از سال 81 تا کنون در 15 جشنواره شرکت کردم و به لطف خدا در همه دوره‌ها رتبه اول و دوم را در بخش کتبی رشته‌های تفسیر و ترجمه مفاهیم به دست‌آوردم.

دارنده مقام برتر قرآنی در رابطه با نحوه برگزاری مسابقات کتبی قرآن، تصریح کرد: این رشته نیاز به دوره و یا استاد خاصی برای یادگیری ندارد و برای شرکت در مسابقات نیز تنها کافی است منابعی را که در آزمون معرفی می‌شود مطالعه کنیم؛ تفسیر المیزان، تفسیر سوره‌های کوچک، کتب موضوعی در زمینه مهدویت و ... از جمله منابعی بوده که تا کنون در مسابقات معرفی شده است و کتاب مربوط به رشته «پرسمان قرآنی» که امسال در آن شرکت کردم «مهر آفتاب» نام داشت که سؤال و جواب‌هایی پیرامون عصر غیبت بود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرکرد دلیل گرایش به سمت رشته‌های کتبی قرآن را اینگونه توضیح داد: از کودکی به این موضوع و رشته‌ها علاقه‌مند بودم زیرا با خواندن کتب تفسیر و ... بسیاری از سئوالات ذهنی که برای هر انسانی در زمینه زندگی و یا شغلی پیش می‌آید، پاسخ داده می‌شود.

وی ادامه داد: دسترسی به آیات قرآن امروز برای همگان میسر است اما درک لطایف و اشارات قرآن درجه علمی و قرآنی بالاتری را می‌طلبد که لازمه رسیدن به این درجه مطالعه کتب تفسیر و تحقیقات در این زمینه است.

اسکندری با بیان اینکه به واسطه شغلم که رابط قرآنی شهرستان‌ها هستم در این زمینه از میان دوستان و همکارانم استعدادیابی انجام داده‌ام و علاقه‌مندان به بخش‌های خوش‌نویسی، شعر، مقاله نویسی و ... شناسایی شدند و در مسابقات شرکت کردند، گفت: در این دوره از مسابقات نیز با کمک رابط و کارشناس قرآنی استان، دانشگاه علوم‌پزشکی حضور چشم‌گیری در مسابقات داشت و تعداد شرکت‌کنندگانش نسبت به دوره‌های قبل افزایش پیدا کرده بود.

 کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرکرد در رابطه با اینکه تا به حال کلاس و دوره آموزشی برگزار کرده است یا خیر، افزود: از آنجا که رشته قرآنی بنده کتبی است دوره آموزشی خاصی  برای آن برگزار نمی‌شود اما در راستای ارتقای مهارت‌های کتاب‌خوانی در جمع دوستان و کارکنان و در جلسات ادارای، سوالات دوستان در این حوزه را پاسخ می‌دهم و به کسانی که نیاز به راهنمایی برای ادامه راه دارند نیز مشاوره‌هایی در حد توان داده‌م و شیوه‌های موفقیت در مسابقات را برای علاقه‌مندان بازگو کرده‌ام.

وی در رابطه با شرایط دسترسی به منابع آزمون جشنواره‌ها، تصریح کرد: برخی از منابع آزمون بیست‌وچهارمین دوره جشنواره در هیچ استانی قابل دسترسی نبود و فایل pdf آن را برای دانشجویان مهیا کردیم؛ معمولاً منابع قابل دسترسی را به عنوان منابع آزمون در جشنواره‌ها معرفی می‌کنند و تا به حال مشکلی عمده‌ای در این حوزه نداشته‌ایم.

این برگزیده قرآنی در رابطه امکانات قرآنی استان، ادامه داد: در رابطه با رشته‌های کتبی باید گفت که تلاش و کوشش فرد لازمه موفقیت در این حوزه است اما بیشترین شکایت‌ها از کم‌بودهای قرآنی در حوزه شفاهی است که اساتید قرائت و ترتیل در استان کم‌شمار هستند و زمانبندی کلاس‌های آموزشی به گونه‌ای است که با زمانبندی کلاس‌های دانشگاه هم‌خوانی ندارد و دانشجویان نمی‌توانند از اساتید و کلاس‌ها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه همه آیات قرآن شگفتی هستنند و دریچه‌ای به سوی دنیای دیگر برای انسان می‌گشایند، اظهار کرد: برخی از آیات سوره اسراء و سوره فتح را بیشتر از دیگر آیات قرآن تلاوت می‌کنم زیرا حالت رجوع و استمداد انسان از قرآن بیشتر در این سوره مشاهده می‌شود؛ آیا قرآن همگی حس خوب و انرژی مثبتی به انسان منتقل می‌کنند و راهی برای حل تمامی مشکلات بشریت دارند.

جشنواره قرآنی پاسخ‌گوی همه علایق و سلایق

اسکندری در رابطه با فضای جشنواره بیان کرد: جشنواره قرآنی در رشته‌های متنوع پاسخ‌گوی همه علایق و سلایق است و این شرایط ویژگی مثبتی برای این رقابت‌ها قلمداد می‌شود؛ البته هدف از برگزاری این رقابت‌ها تقویت اخلاق و ایمان به دانشجویان، اساتید و کارمندانی است که در این مسابقات شرکت می‌کنند هرچند نواقصی در مسیر حرکت این جشنواره‌ها دیده می‌شود اما با دقت و درایت مسئولان قرآنی کشور قابل حل و فصل شدن هستند.

وی در پایان با بیان اینکه امیدواریم زمینه برای آشنایی بیشتر مردم با قرآن و استفاده از این کتاب آسمانی در زندگی‌ها مهیا شود، اظهار کرد: باید خدا را شاکر باشیم که در عصر نورانیت غیبت فرصت زندگی کردن را به ما عطا کرده است لذا باید با توسل به اهل بیت(ع) در راستای انس و الفت بیشتر به قرآن کریم که مهجور مانده است با فرهنگ قرآنی آشنا شویم و استعدادهای قرآنی را در استان شکوفا کنیم تا شاهد عظمت و مجد بیشتر قرآن در جامعه باشیم که این امر می‌‌طلبد تا همه کانون‌ها و موسسات قرآنی به صورت متحد در راستای یک هدف گام بردارند.

گزارش از زینب رحیمی

انتهای پیام
captcha