فرآیند بازتعریف مهدکودک در ادارات اجرا شود
کد خبر: 4212781
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
در سومین اجلاس امور زنان و خانواده تأکید شد؛

فرآیند بازتعریف مهدکودک در ادارات اجرا شود

در سومین اجلاس امور زنان و خانواده تأکید شد:‌ فرآیند بازتعریف مهدکودک در ادارات با فضایی شاد همراه باشد و کودکان با المان‌های غیرمستقیم تحت تربیت دینی قرار گیرند. 

فرآیند بازتعریف مهدکودک در ادارات اجرایی شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سومین اجلاس معاونین و مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه با همکاری معاونت فرهنگی، اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در بنیاد ملی عفاف و حجاب برگزار شد.

آیت‌الله محمدحسن اختری، رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب در این نشست با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: جامعه امروز در یک حالت خاص و برهه‌ای از تاریخ قرار دارد که می‌توان آن را نقطه عطف دانست. جامعه در شرایط تحولی قرار گرفته است؛ این موضوع باید ادامه یابد و جریان‌سازی و حرکت خاصی در این راستا ایجاد شود.  

وی افزود: چند سال پیش جریان بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی ایجاد شد، اما به دلیل برخی دیدگاه‌های اسلام‌خواهان و اسلام‌گرا‌ها، دشمن توانست آن را منحرف کند؛ از این رو باید در این زمینه فکر کنیم تا حرکتی که امروز از دانشگاه‌های امریکا برخاسته و مسئله مهمی نیز است، منحرف نشود. امیدوارم در دانشگاه‌های اسلامی کشور‌های اسلامی و ایران نیز حرکتی در راستای حمایت از آنها ایجاد شود.  

آیت‌الله اختری تأکید کرد: لازم است وزارت علوم و علوم پزشکی این حرکت را گسترش دهند تا تداوم یابد و میان این حرکت‌ها و جریان‌ها، همسویی خاصی ایجاد شود. اینکه دانشجویان معترض دانشگاه کلمبیا و واشنگتن در دانشگاه نماز اقامه می‌کنند و از فلسطین حمایت می‌کنند و خواستار قطع رابطه با اسرائیل هستند، قابل توجه است. 

وی تصریح کرد: براساس فرمایشات و تأکیدات مقام معظم رهبری، باید کاری تأثیرگذار انجام دهید و روی دیگران هم تأثیر بگذارید، یعنی محجبه‌ها در رابطه با حجاب هم در میان محجبه‌ها و هم دیگران اثرگذار باشند. چرا در وزارتخانه‌ها و مؤسسات، موضوع حجاب مورد توجه و تبیین قرار نمی‌گیرد. هر فردی می‌تواند این قانون را در هر اداره و مؤسسه‌ای اجرا کند.  تداوم این جلسات، آثار مثبت آن را بروز خواهد داد.

ایجاد بدبینی نکنیم

رئیس هیئت مدیره بنیاد ملی عفاف و حجاب در ادامه افزود: گاهی یک مسئول با کوتاهی و کم‌کاری عامدانه، کار یک دانشجو را مدام به عقب می‌اندازد و او را آنقدر درگیر بروکراسی اداری و ... می‌کند، که خسته می‌شود و تمایل به مهاجرت از کشور می‌کند. توجه به امور مردم، راستی، درستی، انصاف، عدالت و ... رفتارهای غیرمستقیم و اخلاق‌مدارانه‌ای هستند که می‌توان مردم را با این رفتارها به خوبی‌ها دعوت کرد. وقتی یک مسئول کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد، به بی‌اعتباری دینی خود، بدبینی مردم نسبت به سایر مسئولان و نظام و ... کمک می‌کند، بنابراین باید رسیدگی به این مسئله را مورد توجه قرار داد.

وی در پایان تأکید کرد: می‌توانیم در رابطه با مسئله حجاب، تولید محتوا، حمایت و ... از برنامه‌های اجرایی در وزارتخانه‌ها و مؤسسات پشتیبانی کنیم و در ابعاد گوناگون با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی همکاری داشته باشیم.

طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد عفاف و حجاب نیز در بخش دیگری از این نشست گفت: از چندین سال پیش، موضوع حجاب دستاویز یک لایحه قانونی شد، اما متأسفانه با وجود مطالبه عمومی هنوز از سوی مجلس به تصویب نرسیده است و نشان از آن دارد که مقاومت در برابر تصویب این لایحه یا به دلیل مقاومت سیاسی است و یا اندیشه‌ای، که اگر این مسئله باشد، باید تأسف خورد.  

وی در ادامه به طرح «نور» اشاره کرد و افزود: این طرح توسط نیروی انتظامی در حال اجراست و دارای محاسن و معایبی است. در این راستا مقام معظم رهبری تذکر دادند، اما این تذکر برای اصل طرح نبوده، بلکه برای شیوه طرح است، بنابراین باید با قوت و قدرت و تدبیر بیشتری اجرا شود.

دو گفتمان در رابطه با حجاب

وی ادامه داد: دو گفتمان در جریان انقلاب در رابطه با حجاب وجود دارد که هر دو به حجاب قانونی اعتقاد دارند و تفاوت دو گفتمان در تفاوت شیوه است که یک شیوه برخورد امرین با امرین یعنی مردم با مردم است و شیوه دیگر برخورد نیروی انتظامی با مردم است که هر دو شیوه با انتقاداتی همراه است. اما به هر حال باید برخورد با بی‌حجابی مکانیزه شود، یعنی بی‌حجابی را از جرم به سمت تخلف اجتماعی ببریم و در این زمینه جریمه‌هایی اعمال شود. البته این مسئله هم دستاویز دشمن قرار گرفته است.  

نوروزی با بیان اینکه با اجرای طرح «نور» وضع حجاب قدری بهتر شده است، تصریح کرد: عرصه مطالبه‌گری را باید به این سمت ببریم که دو گفتمان را یکی کنیم و چالش‌های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. جنگ حجاب، جنگ رسانه است و بیشتر حرکت ما در فضای حقیقی رخ می‌دهد، بنابراین باید با برنامه حرکت کنیم و همه دستگاه‌ها در این زمینه ورود کنند؛ چراکه تأثیری که آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... دارد، نهاد‌های دیگر ندارد. حضور فعالیت‌های اجتماعی مردمی نیز در این راستا حائز اهمیت است.

فعال‌سازی مهدکودک‌های ادارات و سازمان‌ها

وی در ادامه بر فعال‌سازی مهدکودک‌های ادارات و سازمان‌ها تأکید کرد و گفت: اولین گام باید در راستای تحول مهد‌های کودک و با پشتوانه محتوایی معنوی همراه باشد، امروز مهدهایی در سطح شهرها فعالیت می‌کنند که خالی از محتوا هستند.  

بیاتی، مشاور رئیس هیئت مدیره و روانشناس کودک در ادامه نشست گفت: اگر درگیر بحث حجاب و عفاف هستیم، به دلیل ناکارآمدی فعالیت‌های ما در آموزش و پرورش، دانشگاه و ... است و باید این خطا را بپذیریم. پرداختن به مهدکودک‌ها در حوزه زنان به شدت مهم است و اغلب مهدهای سازمان‌ها به پیمانکار واگذار می‌شود که او هم توجهی به محتوا و فضای مهد ندارد.  

وی تصریح کرد: مهد قرآنی واژه غلطی است. همه مهدها، باید قرآنی باشند و تفکیک دادن آن‌ها را باید به تفکر صهیونیستی نسبت داد. همچنین باید فرآیند بازتعریف مهدکودک در ادارات با فضایی شاد همراه باشد و با المان‌های غیرمستقیم، کودکان را تربیت دینی کنیم. 

در ادامه این نشست، نماینده امور بانوان تعدادی از نهادها، سازمان‌ها و زوارتخانه‌ها به بیان برنامه‌های خود در رابطه با حجاب پرداختند.

سمیه رفیعی، عضو هئیت مدیره بنیاد عفاف و حجاب نیز در پایان این نشست گفت: امیدوارم راهکار‌های عملیاتی و مؤثر در رابطه با حجاب و عفاف از سوی سازمان‌ها و نهادها اجرایی شود. عمده مسئولیت و کار در حوزه حجاب و عفاف با نیروی انتظامی است و مجبور هستند با تنش‌های زیادی مواجه باشند و با وجود اینکه، نیروی انتظامی باید حلقه آخر مواجهه باشند، حلقه ابتدایی است، چرا باید نیروی انتظامی در این عرصه تنها باشد؟ چون برخی از نهاد‌هایی که وظیفه داشتند، کوتاهی کرده‌اند و این کوتاهی محرز است.  

وی افزود: متأسفانه عمدتاً در طراحی فرایند، برنامه و نقشه راه مشکل داریم، از این رو نهادها و سازمان‌ها باید به این مسئله توجه کنند، برنامه‌ریزی داشته باشند و نقشه راه برای آن طراحی کنند. 

انتهای پیام
captcha