نظم در زندگی؛ آخرین وصایای امام علی(ع) + اینفوگرافیک و صوت
کد خبر: 4198268
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰

نظم در زندگی؛ آخرین وصایای امام علی(ع) + اینفوگرافیک و صوت

انسان با تقسیم صحیح ساعات شبانه‌روز خود و پرهیز ار صرف این اوقات به کارهای بیهوده و عبث، به زندگی خویش معنی بخشیده و به رستگاری می‌رسد. این امر مصداقی از نظمی است که انسان باید به امور جاری زندگی خود دهد و این جزئی از آخرین وصایای حضرت علی(ع) نیز بوده است.

نظم در کارها آخرین وصایای امیرمؤمنان(ع)به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی رجبی، مدرس تدبر و حافظ کل قرآن کریم در جدیدترین اینفوگرافیک خود حول موضوعات قرآن و عترت با عنوان «نظم و نظافت زمان»(برنامه روزانه مؤمن خردمند) با اشاره به اینکه انسان تنها موجودی است که اختیار برنامه‌ریزی زندگی خود را دارد، با ارجاع به آیات و روایات، بر اهمیت مدیریت زمان و اینکه باید اوقات خود را عاری از هر نوع مسئله و مبحث فاقد ارزشی کند، صحه می‌گذارد. در ادامه خلاصه‌ای از  مبحث طرح شده در این اینفوگرافیک از نظر می‌گذرد:

از میان همه موجودات زنده که در این جهان زندگی می‌کنند، انسان تنها موجودی است که اختیار برنامه‌‎ریزی نحوه زندگی خود را دارد و می‎تواند با تقسیم صحیح ساعات شب و روز و حذف فعالیت‎‌‌‌های فاقد ارزش، به زندگی خویش معنی بخشد و به رستگاری رسد. در اهمیّت این امر همین بس که، آخرین وصیّت امیرمؤمنان(ع) به همه انسان‌‎های آزاده، نظم در کارها بوده است.(نامه47 نهج‌البلاغه)

ارتباط با مبدأ و راز و نیاز با خداوند قسمت مهم زندگی است. کار و تلاش و کسب درآمدهای مادی، انسان را برای عبادت آماده‎تر می‎سازد، پس از این دو مرحله، روابط اجتماعی با کسانی است که در تعالی او به مقصد و مقصود هستی کمک می‎نمایند. بخش پایانی که به منزله تأمین‌کننده نیروی هر سه بخش و تجدید حیات تلقی می‌شود، بهره‌‎مندی از لذت‎های مشروع نشاط‌بخش است. متذکر می‎شویم، مؤمن عاقل، یقیناً از افراط و تفریط، در مدیریت برنامه‌‎های روزانه خویش پرهیز می‎کند.

امام موسی کاظم علیهما السلام: (تحف العقول، ص409  - بحارالانوار، ج 75 ،ص 321)

اجتَهِدوا فی أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَةً لِمُناجاةِ اللّهِ و ساعَةً لِأَمرِ المَعاشِ

و ساعَةً لِمُعاشرَةِ الإِخوانِ وَ الثِّقاتِ الَّذينَ يُعَرِّفونَكُم عُيوبَكُم و يُخلصونَ لَكُم فِی الباطِنِ

و ساعَةً تُخلونَ فيها لِلـَذّاتِكُم فی غَيرِ مُحـَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقـْدِرُونَ عَلى اَلثَّلاَثِ سَاعَاتٍ.

مشابه این حدیث در حکمت 390 نهج‌البلاغه آمده است:

لِلْمُؤْمِنِ ثَلاَثُ سَاعَاتٍ: فَسَاعَةٌ يُنَاجِی فِيهَا رَبَّهُ، وَ سَاعَةٌ يَرُمُّ مَعَاشَهُ، وَ سَاعَةٌ يُخَلِّی بَيْنَ نَفْسِهِ وَ بَيْنَ لَذَّتِها فِيَما يَحِلُّ وَ يَجْمُلُ. وَ لَيْسَ لِلْعَاقِلِ أَنْ يَکُونَ شَاخِصاً إِلاَّ فِی ثَلاَثٍ: مَرَمَّةٍ لِمَعَاشٍ، أَوْ خُطْوَةٍ فِی مَعَادٍ، أَوْ لَذَّةٍ فِی غَيْرِ مُحَرَّمٍ.

کد
     .را انتخاب کنید open image in new tab برای مشاهده اینفوگرافیک در ابعاد واقعی راست‌کلیک کرده و گزین
اینفوگرافیک 
 
انتهای پیام
captcha