جهاد خدمت با جلوگیری از مهاجرت روستائیان
کد خبر: 4184779
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴

جهاد خدمت با جلوگیری از مهاجرت روستائیان

گروه جهادی شهدای شورجستان آباده توانسته است با انجام اقدامات جهادی در حوزه‌های مختلف عمرانی، کشاورزی و ... از مهاجرت روستائیان به شهرهای بزرگ جلوگیری کند.

جلوگیری از مهاجرت روستائیان؛ فعالیت ویژه گروه جهادی شهدای شورجستانگروه‌های جهادی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شده است، برای خدمت به همنوعان خود در آنجا حاضر شده‌اند. گروه‌های جهادی که فلسفه‌ای جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی از محرومان به میدان آمده و در گمنامی کامل به خدمت‌رسانی به اقشار محروم و نیازمند کشور پرداخته‌اند.

حمیدرضا فدایی، مسئول گروه جهادی شهدای روستای شورجستان شهرستان آباده در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح فعالیت‌های این گروه جهادی پرداخت و اظهار کرد: این گروه جهادی در سال 1397 و با پیشنهاد بسیج سازندگی سپاه ناحیه آباده و از بین جوانان و بسیجیان پایگاه مقاومت حضرت جوادالائمه(ع)‌ روستای شورجستان شکل گرفت. 

وی با بیان اینکه در ابتدای کار فعالیت‌های اندکی در روستا انجام دادیم، گفت: روند فعالیت‌های گروه با آغاز شیوع کرونا در کشور، شتاب گرفته و اعضای گروه با مسدود کردن معابر، کنترل ورود و خروج، سم‌پاشی معابر، توزیع الکل و بسته‌های شوینده در میان اهالی روستا و ... نسبت به خدمت‌رسانی به مردم روستا اقدام کردند. 

فدایی ادامه داد: در دوران کرونا به دلیل رکودی که بعضاً در کسب و کار روستائیان ایجاد شده بود، اعضای گروه جهادی شهدای روستای شورجستان خانواده‌های آسیب‌پذیر در این حوزه را شناسایی کرده و با تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی از ایشان حمایت کردند.

وی تصریح کرد: اعضای گروه فعالیت‌هایی را نیز در مدرسه ابتدایی روستا انجام دادند که این فعالیت‌ها شامل اجرای برنامه‌هایی همچون رنگ‌آمیزی محیط، آسفالت محوطه، گازکشی مهد کودک مدرسه، تهیه برد هوشمند با جلب کمک‌های خیران و ... بود.

مسئول گروه جهادی شهدای شورجستان اظهار کرد: در رابطه با کمک به بخش کشاورزی روستا نیز از طریق کمک‌هایی که از سوی بسیج سازندگی شهرستان آباده و استان فارس دریافت کردیم، نسبت به بهسازی حدود هزار و 500 متر کانال انتقال آب برای کشاورزان اقدام کردیم که در این زمینه گام مهمی در تولید و جلوگیری از هدررفت آب برداشته شد.     

جلوگیری از مهاجرت روستائیان؛ فعالیت ویژه گروه جهادی شهدای شورجستان

فدایی با اشاره به لایروبی دو رشته قنات ویژه کشاورزی در روستا نیز بیان کرد: همچنین، با حضور بسیجیان و اهالی روستا حدود 30 هزار متر مربع از معابر روستا که نزدیک به دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار لازم داشت، با مبلغی حدود 40 میلیون تومان آسفالت شد. البته این 40 میلیون تومان نیز بیشتر کرایه حمل و نقل ماشین‌آلات بود و توانستنیم با جذب قیر رایگان سپاه این برنامه را به خوبی اجرا کنیم.    

وی با اشاره به برپایی اردوهای جهادی و یادواره شهدا از سوی اعضای این گروه جهادی، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی نیز به توفیق الهی چهره روستا تغییرات خوبی داشته و دیدگاه مردم در رابطه با ماندگاری در روستا و امید به زندگی در روستای موطن خود تغییر پیدا کرده است. 

مسئول گروه جهادی شهدای شورجستان بیان کرد: راه‌اندازی سالن ورزشی در روستا، یکپارچگی اراضی کشاورزی، ایجاد استخر و زهکشی برای زمین‌های کشاورزی و بهسازی روستا از جمله اقداماتی است که در آینده پیگیری خواهیم کرد. 

فدایی با بیان اینکه اعضای گروه شامل 25 نفر از جهادگران و اهالی روستا هستند، افزود: نظام جمهوری اسلامی به برکت خون شهدا پس از گذشت بیش از 40 سال از انقلاب اسلامی همچنان بااقتدار و استوار است و مردم نیز احساس می‌کنند که نظام همواره به فکر ایشان بوده و خواهد بود. ما مدیون خون شهدا هستیم و باید برای مردم امیدآفرینی کرده و ایشان را برای فعالیت و تولید بیشتر در روستاهای موطن خود تشویق کنیم. 

وی با اشاره به اینکه متأسفانه همگرایی لازم میان برخی نهادها با گروه‌هی جهادی وجود ندارد، بیان کرد: در این زمینه نیاز داریم تا بین این نهادها و جهادگران انسجام کافی ایجاد شود تا برنامه‌ها به خوبی پیش رود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، ریل‌گذاری خوبی برای برنامه‌های جهادی در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود. 

مسئول گروه جهادی شهدای شورجستان با اشاره به اینکه مهمترین دستاورد این گروه جهادی جلوگیری از مهاجرت روستائیان بوده است، تصریح کرد: علاوه بر این مسئله، برخی از اهالی روستا که ساکن شهرهای بزرگ بوده‌اند نیز به روستای خود بازگشته و در موطن اصلی خود سکنی گزیده‌اند. 

فدایی بیان کرد: چنانچه نهادهای اجرایی بتوانند نسبت به تأمین امکانات مورد نیاز روستاها به خوبی اقدام کنند و سیاست‌گذاری‌های مناسب و لازم در این زمینه به خوبی انجام شود، اهالی روستا می‌توانند با تولید محصولات، علاوه بر به دست آوردن شغل مناسب، به کسب درآمد پرداخته و به شهرهای بزرگ مهاجرت نکنند. 

انتهای پیام
captcha