چشم خانواده‌ شهدای جهادگر به رأی نمایندگان مجلس + فیلم
کد خبر: 4184198
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
حجت‌الاسلام محسن درستکار مطرح کرد؛

چشم خانواده‌ شهدای جهادگر به رأی نمایندگان مجلس + فیلم

رئیس مجمع عالی جهادگران کشور با بیان اینکه طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی پس از چهار سال پیگیری هنوز برای تصویب به صحن علنی مجلس نیامده است، از مجلس انقلابی خواست تا با اقدامی فوری تکلیف خانواده شهدای جهادگر را مشخص کنند.

محسن درستکارگروه‌های جهادی تاکنون خدمات ثمربخشی را در مناطق محروم انجام داده‌‌اند و هر زمان که نقطه‌ای از کشور با بحران مواجه شده است، برای خدمت به همنوعان خود در آنجا حاضر شده‌اند. این گروه‌ها که فلسفه‌ای جز خدمت بی‌شائبه و بدون چشم‌داشت به محرومان و آسیب‌دیدگان نداشته‌اند، در صحنه‌های مختلف اجتماعی همچون بلایای طبیعی و محرومیت‌زدایی از محرومان به میدان آمده و در گمنامی به خدمت‌رسانی به اقشار محروم و نیازمند کشور پرداخته‌اند.

حدود 18 ماه از آغاز دوره جدید مدیریت بر مجمع عالی جهادگران کشور می‌گذرد. این مجمع طی ماه‌های گذشته فعالیت‌ فراوانی را در استان‌های مختلف کشور اجرا کرده است. رویکرد جدید مجمع عالی جهادگران کشور در دوره جدید مدیریت آن، مطالبه‌گری و سیاست‌گذاری در حوزه محرومیت‌زدایی است.

یکی از موارد مهمی که از سوی مجمع عالی جهادگران پیگیری شده، طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی است که پس از گذشت چهار سال هنوز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و تصویب نشده است، در حالی که خانواده 57 شهید جهادی منتظر اقدام مجلس انقلابی هستند تا تکلیف خود را بدانند. 

درباره فعالیت‌ مجمع عالی جهادگران کشور و موضوع طرح اصلاحیه قانون بسیج سازندگی با حجت‌الاسلام محسن درستکار، رئیس مجمع عالی جهادگران کشور، به گفت‌و‌گو پرداختیم که مشروح آن را  در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

ایکنا ـ‌ فعالیت‌های مجمع عالی جهادگران در چه زمینه‌هایی توسعه یافته است؟

مقام معظم رهبری در سال 98 دیداری با دانشجویان داشتند و فرمودند که گروه‌های جهادی باید ده‌ها و صدها برابر شوند و به جوانان مؤمن، متعهد، مخلص و انقلابی اشاره کردند. علاوه بر این، مقام معظم رهبری در همان سال دیداری با نخبگان جهادی داشتند و فرمان 9 بندی را برای جهادگران صادر کردند. مقام معظم رهبری تأکید کردند که جوانان کشور باید جهادی شوند و جهادی کار کنند. این بدان معناست که گفتمان جهادی باید به گفتمان عمومی تبدیل و شبکه‌سازی انجام شود.

راهکاری که ارائه شد این بود که مجمع جهادگران تشکیل شود که اولین مجمع عالی جهادگران کشور سال 98 تأسیس شد. دوره اول این مجمع یک‌ ساله بود و از دوره دوم به بعد فعالیت‌های مجمع دو سالانه شد. سال 79 مقام معظم رهبری دستور راه‌اندازی بسیج سازندگی را دادند و بسیج سازندگی با 49 گروه جهادی آغاز به کار کرد و به توفیق الهی تعداد این گروه‌ها به 102 هزار گروه جهادی رسیده است که ذیل سازمان بسیج سازندگی فعالیت می‌کنند. البته از بین آنها 51 هزار گروه جهادی در اطلس جدید سازمان بسیج سازندگی ثبت شده‌اند و به عنوان گروه‌های فعال جهادی فعالیت می‌کنند. 51 هزار گروه دیگر نیز به تدریج و با افزایش فعالیت‌ها در این اطلس ثبت خواهند شد.

لذا با تأکید مقام معظم رهبری برای افزایش چندین برابری گروه‌های جهادی، تعداد این گروه‌ها از نظر کمی و کیفی توسعه بسیاری یافت. از نظر کیفی‌سازی گروه‌های جهادی، شبکه‌سازی مربوط به جهادگران رخ داد و مجمع عالی جهادگران به تشکیل کارگروه‌‌های تخصصی اقدام کرد. در سه سطح شهرستان، استان و کشور شوراها و مجامع جهادی در 32 نقطه کشور شکل گرفت که مشغول فعالیت هستند. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری باید به سمتی می‌رفتیم که فعالیت گروه‌های جهادی تخصصی شود. به همین دلیل کارگروه‌های تخصصی 12 گانه در مجمع تشکیل شده‌اند و در حوزه‌های مختلف عمرانی، رسانه، کشاورزی و دامپروری و... مشغول فعالیت هستند و به صورت تخصصی به توانمندسازی گروه‌های جهادی می‌پردازند. 

مجلس انقلابی چه می‌کند؟ چشم خانواده‌ شهدای جهادگر به رأی نمایندگان

ایکنا ـ مجمع عالی جهادگران در دوره اخیر مدیریت خود چه برنامه‌هایی را برای جهادگران اجرا کرده است؟ 

دوره سوم مجمع عالی جهادگران کشور یکی از دوران طلایی مجمع در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی در نقاط مختلف کشور است. به توفیق الهی در این دوره از مجمع توانستیم برای توانمندسازی گروه‌های جهادی گام برداریم و قرارگاه‌‌های عملیات جهادی را ذیل مجمع جهادگران در سه سطح پهنه‌ای، منطقه‌ای و محله‌ای تشکیل دهیم. 

در حال حاضر در کشور 110 قرارگاه عملیات پهنه‌ای وجود دارد که جهادگران توانمند و گفتمان‌ساز مسئولیت آن‌ها را برعهده دارند. همچنین، 400 قرارگاه منطقه‌ای در کشور وجود دارد و حدود 500 قرارگاه عملیاتی محله‌ای نیز تشکیل شده است که طبق منویات مقام معظم رهبری، که به حلقه‌های میانی اشاره کرده بودند، نقش حلقه‌های میانی را در بین گروه‌های جهادی ایفا می‌کنند.

ایکنا ـ گروه‌های جهادی در چه حوزه‌هایی توانمندسازی شده‌اند؟ 

در حال حاضر حدود 18 ماه از عمر سومین دوره مجمع عالی جهادگران می‌‌گذرد. طی پنج ماه گذشته برای برخی از کارگروه‌های تخصصی مجمع همچون کارگروه‌های رسانه، عمرانی، پدافند غیر عامل، امداد، کشاورزی و دامپروری دوره‌های توانمندسازی را برگزار کردیم. این دوره‌ها بسیار کامل و جامع ارائه شد و حاصل آن بسیار مفید بود. سپس دوره‌ای در قالب هم‌افزایی روایت برای مسئولان کارگروه‌های تخصصی قرارگاه‌های منطقه‌ای و پهنه‌ای طراحی و اجرا شد.

دوره دیگری با عنوان دوره تخصصی شهید سلیمانی نیز برگزار شد که ویژه مسئولان قرارگاه‌های پهنه‌ای و منطقه‌ای بود. در این دوره طی سه روز در خدمت مسئولان قرارگاه‌هایی از اقصی‌نقاط کشور در تهران بودیم که به توانمندسازی مسئولان قرارگاه‌های عملیات جهادی و شناسایی آنان برای بهره‌گیری از توانمندی آن‌ها در زمینه‌های مختلف پرداختیم. در رویداد هم‌افزایی روایت مسئولان رسانه قرارگاه‌های جهادی حضور داشتند که به توانمندسازی آنان در مستندسازی، فیلم، کلیپ، تیزر و... پرداخته شد و قصد داریم آنان را در آینده‌ای نه چندان دور از نظر ابزار و لوازم رسانه‌ای تجهیز کنیم. 

مجلس انقلابی چه می‌کند؟ چشم خانواده‌ شهدای جهادگر به رأی نمایندگان

ایکنا ـ‌ طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی با وجود پیگیری‌های فراوان هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است. دلیل آن چیست؟   

از سال 79 تاکنون جهادگران کشور در عرصه‌ها و نقاط مختلف در حال خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی هستند. در قرآن کریم چند صد آیه درباره شهادت وجود دارد و به موضوع جهاد اشاره کرده‌اند. جهادگران زحمتکش کشور درک کرده‌اند که ممکن است آسیب ببینند و جان و مال خود را فدا کنند. خوشا به حال جهادگرانی که در اردوهای جهادی در نوار مرزی کشور شرکت می‌کند و به خدمت‌رسانی به محرومان می‌پردازد. جهادگران می‌دانند که جریان جهادی منتسب به ولی زمان است و آنان زیر پرچم ولایت و ولی زمان سینه می‌زنند.

خدا را شاکریم که 57 شهید جهادی را به انقلاب اسلامی تقدیم کردیم. قانون بسیج سازندگی که در سال 86 مصوب شد نیاز به اصلاح دارد و نزدیک به چهار سال است که در دولت انقلابی و مجلس انقلابی بحث اصلاح آن مطرح شده و به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده، اما علی‌رغم تصویب دوفوریت در کمیسیون هنوز به صحن علنی نیامده و به تصویب نمایندگان نرسیده است. 

خانواده شهدای جهادی در انتظار تصویب این اصلاحیه در مجلس شورای اسلامی هستند. یکی از بندهای آن این است که جهادگرانی که جان خود را در راه خدمت‌رسانی به محرومان از دست داده‌اند، به عنوان شهید جهادی شناخته شوند. تعریف شهید و شهادت در قرآن کریم آمده است. حال چرا این اصلاحیه در اولویت تصویب مجلس انقلابی قرار نمی‌گیرد. علت این است که عده‌ای به دنبال منافع و مطامع خود هستند.

مقام معظم رهبری فرمودند که طرح‌های نیمه‌تمام کشور باید به اتمام برسد. این قانون در کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و دو مرتبه در قالب طرح دو فوریتی با رأی قاطبه نمایندگان به تصویب رسید تا در صحن علنی به رأی گذاشته شود، اما متأسفانه پیغام‌هایی فرستاده می‌شود که باید بندی از قانون تغییر کند تا در صحن علنی مطرح شود. این موضوع باعث نگرانی خانواده شهدای جهادی شده است. از مجلس شورای اسلامی، که چهار ماه بیشتر به پایان آن باقی نمانده است، درخواست می‌کنم که در اقدامی انقلابی این طرح را در صحن علنی مطرح کند. درخور یک مجلس انقلابی نیست که چنین قانونی مسکوت بماند.

بسیج سازندگی مسئول هدایت، حمایت و صیانت از گروه‌های جهادی است. بزرگترین مشکلی که در اصلاحیه وجود داشت بحث مالی بود که این مسئله از سوی ستاد کل نیروهای مسلح رفع شد. لذا از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه رئیس مجلس درخواست می‌کنم که این موضوع را پیگیری کنند. خانواده شهدای جهادگر سال‌هاست که در حال مطالبه‌گری از مسئولان هستند و برخی از آن‌ها نتوانسته‌اند نام شهید را بر روی سنگ مزار فرزندان شهید خود بنویسند. همچنین برخی از جهادگران جانباز هستند و ماهانه میلیون‌ها تومان برای درمان هزینه می‌کنند.

گفت‌وگو از مجتبی افشار

انتهای پیام
captcha