ارزش‌های انسانی عامل پیوند ایران و ترکمنستان است
کد خبر: 4183735
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۷
وزیر ارشاد:

ارزش‌های انسانی عامل پیوند ایران و ترکمنستان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دو ملت ایران و ترکمنستان از گوهری به نام ارزش‌های انسانی برخوردارند و می‌توانند در کنار هم به توسعه و تعالی فرهنگی یکدیگر کمک کنند.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیبه گزارش ایکنا از اصفهان، آیین گشایش «روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران»، عصر امروز، دوم آذرماه در تالار هنر اصفهان برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن خوشامدگویی به مهمانان ترکمنستانی حاضر در این آیین، تاریخ دو کشور را آمیخته با هنر و خلاقیت دانست و اظهار کرد: مردم ما در همه عرصه‌ها به‌ویژه علم و هنر و فرهنگ همواره درخشیده‌اند و برگزاری آیین‌هایی مانند روزها یا هفته‎‌ فرهنگی دو کشور تمدن‌ساز به‌منظور تعامل نخبگانی میان آنها حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه روابط فرهنگی و هنری دو کشور موجب تعمیق مناسبات آنها بوده است، افزود: جمع دوستانه‌ای که امروز در اینجا شکل گرفته، نشان‌دهنده پیوند دیرین دو کشور است، روابط ما همواره مبتنی بر صلح و دوستی بوده و نمادهای فرهنگی مشترک میان دو کشور حاکی از اهمیت فرهنگ و معنویات در سبک زندگی آنهاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رودکی، نظامی، سعدی، حافظ و مختوم‌قلی فراغی را چهره‌هایی دانست که عامل پیوند دو ملت ایران و ترکمنستان هستند و اضافه کرد: مختوم‌قلی فراغی، ملقب به پدر ادبیات ترکمنستان، کسی بود که هویت قومی و ملی را با هم درآمیخت و از آن هویتی مشترک خلق کرد.

وی با تأکید بر اینکه دو ملت از گوهری به نام ارزش‌های انسانی برخوردارند، گفت: ما می‌توانیم در کنار هم به توسعه و تعالی فرهنگی یکدیگر کمک کنیم و باید تلاش خود را به کار بگیریم تا این روابط دوستانه ادامه پیدا کند. پیوستگی‌های دینی و حضور هم‌وطنان ترکمن‌ ما بر نزدیکی روابط دو کشور تأثیرگذار بوده است؛ امید که روابط فرهنگی، تمدنی و تاریخی میان ملت‌های ما روز به روز تقویت شود.

شاهمرادف، وزیر فرهنگ ترکمنستان نیز در این آیین با بیان اینکه روابط دوستانه دو کشور به گذشته‌های دور برمی‌گردد، اظهار کرد: رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان از برپایی این آیین حمایت کرده‌اند؛ روابط دو کشور در عرصه فرهنگ، سیاست و اقتصاد، پایدار و دوستانه است و علاوه بر این مناسبات، چنین آیین‌هایی نیز اهمیت خاص خود را دارد.

وی با قدردانی از دولتمردان دو کشور و همه دست‌اندرکاران این آیین گفت: برپایی روزهای فرهنگی ترکمنستان در شهر تاریخی اصفهان با فرهنگ و هنر زبانزدش، قابل توجه است. در طول این آیین برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود که کنسرت موسیقی، بزرگداشت مختوم‌قلی فراغی، شب شعر و نمایش فیلم‌های سینمایی از جمله آنهاست.

یادآور می‌شود، ویژه‌برنامه «روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران» امروز، دوم آذرماه با گشایش نمایشگاه آثار هنری کاربردی و ارزش‌های موزه ترکمنستان در حوزه هنری اصفهان آغاز شد. این آیین تا چهارم آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای شرکت در آن می‌توانند در روزهای جمعه و شنبه، سوم و چهارم آذرماه از ساعت 9 تا 11 و 15 تا 17 به عمارت تاریخی سعدی واقع در خیابان استانداری، گذر سعدی، حوزه هنری اصفهان مراجعه کنند.

انتهای پیام
captcha