شیخ عبدالرحیم دویدار؛ آخرین بازمانده نسل طلایی مبتهلان مصر + فیلم
کد خبر: 4177484
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲

شیخ عبدالرحیم دویدار؛ آخرین بازمانده نسل طلایی مبتهلان مصر + فیلم

مراسم تشییع پیکر شیخ عبدالرحیم محمد دویدار، آخرین چهره نسل طلایی مبتهلان مصر و جهان اسلام که روز گذشته در سن ۸۶ سالگی چشم از جهان فروبست، امروز در زادگاه او در استان الغربیه مصر برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، شیخ عبدالرحیم محمد دویدار قاری، مناجات‌خوان و مبتهل مصری و آخرین بازمانده از نسل طلایی مبتهلان و مناجات‌خوانان به رهبری شیخ نقشبندی، نصرالدین طوبار و شیخ عمران بود.

او با وجود شرایط دشوار زندگی و از دست دادن پدر خود زمانی که تنها پنج سال داشت، توانست با تلاش بسیار در میان چهره‌های برجسته ابتهال و مناجات‌خوانی جای گرفته و برای سال‌ها در اوج باقی بماند.

عبدالرحیم دویدار در سال 1937 میلادی در روستایی به نام محله مرحوم از توابع شهرستان طنطا واقع در استان الغربیه مصر در خانواده‌ای عادی متولد شد. پدرش هنگامی که 5 سال داشت، درگذشت و برادر بزرگترش که در آن زمان قاری مشهوری در سطح استان الغربیه بود، سرپرستی خانواده را بر عهده گرفت، اما هنگامی که 10 سال داشت، برادر بزرگ‌تر نیز درگذشت و او سرپرستی خانواده را بر عهده گرفت. ابتدا مراحل آموزش ابتدایی را گذراند و پس از مدتی وارد عالم تلاوت و ابتهال شد.

وی درباره حفظ قرآن کریم می‌گوید: «قرآن را به دلیل پایبندی به میراث معنوی پدر خویش حفظ کردم، او خود از استادان سرشناس قرائت‌های مختلف بود و بسیاری موفق به کسب اجازه از او در تلاوت و اذان شده بودند. بعد از درگذشت برادرم شیخ زکی، من در سن یازده‌ سالگی برای تأمین معاش خانواده قرآن می‌خواندم.»

استاد دویدار می‌افزاید: قرآن را زمانی که دوازده سال داشتم نزد شیخ مغاوری القاضی حفظ کرده، تلاوت و تجوید آن را آموختم، من در آن زمان 12 ساله بودم و سپس شروع به گوش دادن و تقلید از تلاوت قاریان بزرگ کردم تا تلاوت ایشان را بیاموزم و از این‌رو به تلاوت بسیاری از بزرگان آن دوره گوش فرا دادم.

وی با بیان این که به تلاوت شیخ محمود البناء علاقه داشته است، تأکید می‌کند: اما من برای خود سبک جدیدی از تلاوت ایجاد کردم و در حال حاضر هر 10 روز یک‌بار قرآن کریم را ختم می‌کنم و از خدا می‌خواهم که عاقبت به خیر شده و در مقام قاری و حافظ کتاب خداوند محشور شوم تا آنکه در پیشگاه خداوند سبحان شفیع من باشد.

استاد عبدالرحیم دویدار نزد قاریان مشهوری مصری چون شیخ مصطفی اسماعیل و شیخ محمد صدیق منشاوی به تلاوت پرداخت و همواره در زمینه امور دینی به مطالعه می‌پرداخت. او کتابخانه‌ای بزرگ در خانه داشت و اشعاری دینی را خود می‌سرود و آن را برای ابتهال و مناجات تنظیم می‌کرد، شیخ دویدار مسئولیت اتحادیه قاریان در استان الغربیه را نیز بر عهده داشت.

بنا به اعلام خانواده آن مرحوم مراسم تشییع‌ پیکر استاد دویدار امروز سه‌شنبه سوم مهرماه، بعد از نماز ظهر از مسجد الجوهری در روستای محله مرحوم، زادگاه شیخ برگزار می‌شود. مردم روستای زادگاه شیخ عبدالرحیم دویدار امروز با آن مرحوم وداع می‌کنند که همواره برای سکونت در روستای خود باقی ماند و معلمی دلسوز قرآن برای مردم بود.

اتحادیه قاریان مصر نیز درگذشت رئیس پیشین اتحادیه قاریان استان الغربیه و از اعضای هیئت‌مدیره این اتحادیه را تسلیت گفت.

شیخ محمد حشاد، رئیس اتحادیه قاریان مصر تصریح کرد: بزرگداشت آن مرحوم در خور نام و پیشینه درخشان او خواهد بود.

در ادامه فیلمی از ابتهال‌‌خوانی استاد عبدالرحیم محمد دویدار را مشاهده می‌کنید.

 

انتهای پیام
captcha