تدوین برنامه ۵ ساله دوم ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش
کد خبر: 4176952
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۷

تدوین برنامه ۵ ساله دوم ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش

مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت: باتوجه به پایان برنامه پنج ساله اول، هم اکنون ارکان مختلف ستاد همکاری‌ها در حال تدوین برنامه ۵ ساله دوم هستند.

تدوین برنامه ۵ساله دوم ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش، حجت الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌ها در نشست هم‌اندیشی مراکز و نهاد‌های حوزوی که در سالن جلسات آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه برگزار شد در سخنانی اظهار کرد: یکی از نکاتی که آیت‌الله اعرافی مکرر نسبت به آن تأکید و سفارش دارند و ما سرلوحه کارمان قرار داده‌ایم، آن است که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها می‌بایست دارای پیوست آموزش و پرورش باشند.

وی افزود: در برنامه دوم باید از قالب تفاهم خارج و به سمت برنامه‌ها حرکت کنیم، در تدوین برنامه دوم ۵ ساله بار‌ها جلسات متعدد نقد و بررسی صورت گرفته است تا بتوانیم بهترین برنامه دوم پنج ساله را تدوین و ارائه کنیم.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه ادامه داد: متأسفانه با توجه به حجم سنگین کار و وسعت فعالیت‌ها هنوز آن طور که شایسته است نتوانسته‌ایم تمام ظرفیت‌های حوزه و مراکز حوزوی را به صورت کامل احصا کنیم و به کمک آموزش و پرورش بیاوریم.

نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبه سال ۸۸ مدارس وابسته در شورای عالی آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: یکی از شرایطی که به وجود آمده است به کارگیری روحانیون شاغل در آموزش و پرورش به عنوان مدیر مدارس وابسته است. این مدارس به صورت کامل در اختیار آموزش و پرورش است و تنها برای مدیریت از طلاب شاغل و استخدام‌شده آموزش و پرورش استفاده می‌شود.

دبیر ستاد همکاری‌ها افزود: این مدارس به کمک آموزش و پرورش به دنبال ترویج و گسترش نگرش‌های اصلی انقلاب و آموزه‌های توحیدی و الهی است. در این سبک از مدارس، سخت‌افزار در اختیار آموزش و پرورش است و فقط تئوری و بخش نرم‌افزاری آن توسط کسانی است که در حوزه، تربیت شده و کار را پیش برده‌اند.

وی نکاتی را در خصوص آخرین وضعیت کودکستان‌ها (مهد‌های کودک) بیان کرد و پیرامون مدارس مسجدمحور گفت: موضوعی که قریب به ۱۰ سال است کم و بیش وجود دارد، فعالیت مدارس مسجدمحور است، این مدارس برای ادامه فعالیت باید قانون‌مند شوند و خود را با ضوابط اداری و آیین‌نامه‌ای آموزش و پرورش تطبیق دهند.

وی بیان کرد: طرح‌هایی که توسط ستاد همکاری‌ها با همکاری حوزه و آموزش و پرورش به اجرا درمی‌آید، در واقع به دنبال ارتقای و مهارت‌آموزی فرهنگیان، کادر مدرسه، دانش‌آموزان و حتی خانواده‌ها است، وقتی این اضلاع به یک رشد و معرفت دینی برسند، بدون تردید بسیاری از دغدغه‌های آینده نسل جوان مرتفع می‌شود.

نیکزاد موضوع دیگر را پژوهش در کتب درسی عنوان کرد و گفت: امروز در برخی از کارگروه‌های حوزوی در آموزش و پرورش از خرد جمعی و دانشی نخگبان حوزه علمیه بهره‌مند هستیم.

دبیر ستاد همکاری‌ها با توجه به سخن ۱۳ سال پیش مقام معظم رهبری در جمع روحانیون تصریح کرد: حوزه باید معلم تربیت کند و با تلاش همکارانمان امروز شاهد راه‌اندازی پردیس حوزوی دانشگاه فرهنگیان در قم هستیم که ان شاءالله شاهد تربیت و رشد دانشجو طلبه‌ها باشیم.

وی بیان کرد: یکی دیگر از طرح‌های موفق ستاد همکاری‌ها، برگزاری طرح دیده‌بان با محوریت جامعه نخبگانی دانشگاه‌های کشور با هدف جهاد تببین است. رسالت ستاد در این عرصه تربیت راویان پیشرفت است و تاکنون قریب به ۲۰ هزار نفر در این دوره که به صورت برخط و هفتگی بوده است، شرکت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام نیکزاد در پایان سخنان خود به تببین طرح‌های معراج، روشنا و محراب اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha