هزینه‌های سرویس‌های جاسوسی برای تغییر در عزاداری‌ حسینی
کد خبر: 4159125
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
شمس‌الله مریجی بیان کرد:

هزینه‌های سرویس‌های جاسوسی برای تغییر در عزاداری‌ حسینی

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: یکی از مقامات اسبق سازمان سیای آمریکا گفته است ما 900 میلیون دلار هزینه کردیم تا در ایران تغییر ایجاد کنیم و مردم را از مرجعیت جدا کنیم و کاری کنیم که فقط شور بر مجالس عزاداری حاکم باشد.

شمس الله مریجیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع)، شامگاه 7 مردادماه در نشست «تبیین جامعه‌شناسی واقعه عاشورا» که از سوی مؤسسه آموزش عالی امام خمینی فارس برگزار شد، گفت: واقعه عاشورا به عنوان یک پدیده اجتماعی از منظر تغییرات اجتماعی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. تغییرات اجتماعی امری اجتناب‌تاپذیر و از ویژگی جامعه زنده و دارای حیات است و جامعه بدون تغییر ممکن نیست. بنابراین در جامعه‌شناسی سخن از چرایی تغییر نیست بلکه سخن از چگونگی تغییر است.

وی افزود: جامعه سال 61 هجری جامعه اسلامی است و به همین دلیل وقوع چنین پدیده‌ای بسیار عجیب حتی برای کسانی که خیلی اهل دین هم نیستند بوده است. 50 سال قبل از عاشورا وقتی پیامبر(ص) مشغول وضوگرفتن بود اصحاب دور ایشان حلقه می‌زدند تا قطرات آب وضوی پیامبر(ص) بر زمین نریزد و به عنوان تبرک از آن استفاده کنند و این کار را قربت الی الله انجام می‌دادند و 50 سال بعد هم جمعی دور فرزند پیامبر(ص) را در کربلا می‌گیرند و او را می‌کشند آن هم به نیت تقرب به خدا. امام باقر(ع) فرمودند در روز عاشورا 30 هزار نفر به کربلا آمدند تا با خون جدم تقرب به خدا پیدا کنند.

مریجی با بیان اینکه ما در اینجا با چند سؤال روبرو هستیم، گفت: اول اینکه چه شده است که بعد از 50 سال با هدفی واحد رفتاری کاملا متفاوت از امت پیامبر(ص) سر می‌زند. آیا آنها امام حسین(ع) را به عنوان نوه پیامبر(ص) نمی‌شناختند؟ اسناد نشان می‌دهد که نه تنها کسانی چون شمر و عمرسعد و ... بلکه افراد دیگر هم او را می‌شناختند. عمرسعد هم‌بازی و شمر همسنگر سیدالشهداء(ع) بود؛ اینها مسلمان بودند و حتی شمر، جانباز صفین بود و 16 بار با پای پیاده به کعبه رفته بود. 

مریجی بیان کرد: مقرم در مقتل خودش دارد که غروب روز عاشورا به خیمه‌ها حمله کردند تا غارت کنند، مردی وارد خیمه حضرت سکینه(س) شد و وقتی خواست زیورآلات را بردارد سکینه به او گفت جلو نیا من خودم زیورآلات را به تو می‌دهم؛ در این حین این مرد اشک می‌ریزد و سکینه می‌پرسد که چرا گریه می‌کنی و آن مرد عرب جواب می‌دهد، من شما را می‌شناسم و می‌دانم شما فرزندان زهرا(س) هستید؛ سکینه می‌گوید اگر ما را می‌شناسید چرا ما را رها نمی‌کنید.

خطر تغییر ارزش‌ها

مریجی بیان کرد: این نشان می‌دهد که ارزش‌های جامعه اسلامی عوض شد که با وجود شناخت خاندان پیامبر(ص) باز با هدف تقرب به خدا نوه پیامبر(ص) و خاندان او را در کربلا به شهادت می‌رسانند. ارزش‌های معنوی جای خود را به ارزش‌های مادی داده است و تفاوت میان جوامع هم به تفاوت در ارزش آنان است وگرنه شکل و شمایل انسان‌ها در اروپا و ایران و عراق که فرقی نمی‌کند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه فرهنگ، عامل تفاوت میان جوامع است و ارزش‌ها عنصر برجسته در هر فرهنگ است، اظهار کرد: سایر ارزش‌های فرهنگی هم مبتنی بر این عنصر برجسته است و ارزش‌ها باورهایی است که فرد برای پاسخ به سؤال در مورد بدی‌ها و خوبی‌ها و امور مطلوب به آن مراجعه می‌کنند یعنی ما تا چیزی را بد ندانیم ترک نمی‌کنیم و تا چیزی را مطلوب ندانیم به سمت آن نخواهیم رفت. ارزش‌ها چراغ هدایت رفتارها هستند. اگر سال 11 هجری دور پیامبر حلقه می‌زدند تا از او متبرک شوند به خاطر ارزش‌های آن زمان یعنی ارزش‌های وحیانی و نبوی بود و اگر 50 سال بعد در کربلا فلان اتفاق افتاد باز مبتنی بر ارزش‌های آن جامعه است.

وی ادامه داد: در جامعه خود ما در سال 1361 هجری شمسی و در اوج جنگ ببینید چه ارزش‌هایی بر جامعه حاکم شد که مردم دسته‌دسته به جبهه می‌رفتند آن هم به طلب شهادت و نه حتی برای پیروزی و برخی حتی قبل از رفتن فرصت گرفتن عکس هم نداشتند و عکس‌های آنها از بین پرونده مدرسه آنها بیرون می‌آمد. در عملیات بیت‌المقدس، عزیزی به شهادت رسید و هیچ علامت شناسایی نداشت زیرا اوایل جنگ بود و پلاک وجود نداشت. وقتی روی شکم او نمایان شد دیدند نوشته است هر کسی جسد مرا پیدا کرد همانجا دفن کند زیرا دوست دارم قبر من مانند مادرم زهرا(س) مخفی بماند. ببینید چه ارزش‌هایی بر جامعه حاکم بود و امروز افراد برای تغییر مدل ماشینشان چه گناهانی مرتکب می‌شوند؟

روی دیگر مال‌اندوزی مسئولان، تن‌فروشی طبقات ضعیف است

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه باید بررسی کنیم ارزش‌ها چگونه تغییر می‌کند؟ افزود: برای این مسئله باید ببینیم کارگردانان این تغییرات چه کسانی هستند و فرایند تغییرات چیست؟ نباید دل خوش کنیم که انقلابی شده است و این انقلاب با خون شهدا و مجاهدات بزرگانی چون امام و سردار سلیمانی، محفوظ خواهد ماند؛ تاریخ می‌گوید این مسائل ضمانت نیست. وقتی مال و مادیات برای افراد جامعه مهم شود به تدریج ارزش‌ها رنگ خواهند باخت و تغییرات نادرست در جامعه رخ خواهد داد؛ زبیر وقتی از دنیا رفت آنقدر مال‌اندوزی کرده بود که 11 خانه در مدینه و بصره و شام و ... داشت و آنقدر طلا ذخیره کرده بود که آن را با تبر می‌شکستند؛ بنابراین وقتی سران مملکت اسلامی مال‌اندوزی کنند طبقات پایین جامعه، تن‌فروشی خواهند کرد. وقتی دست طبقات فرودست جامعه به ثروت و مال زبیرها و طلحه‌ها نرسید انگشتر از انگشت دختر امام حسین(ع) می‌کشند و پیراهن پاره سیدالشهدا را برمی‌دارد.  

وی افزود: امروز در جامعه ما کسانی هستند که میلیارد برای آنها اهمیتی ندارد و جوانانی هستند که دستشان به دهانشان نمی‌رسد، امروز الهلکم التکاثر دوباره برگشته است و وقتی مال، ارزش شد کسی دیگر ارزش‌های دیگر را نمی‌بیند. تغییر اساسی و بنیادی هم در هر جامعه توسط حاکمیت آغاز می‌شود و اگر حکومت نباشد تغییر، امری سنگین و کند است و تغییرات صوری ایجاد خواهد شد؛ باید رئیس جمهور باشی و سخنانی به کار ببری که ارزش‌ها در کشور کمرنگ و یا پررنگ شود.

مریجی با بیان اینکه در سقیفه حاکم منصوب الهی را کنار گذاشتند و حکومت را به کسانی دادند که اعتقادی به دین و خدا نداشتند، تصریح کرد: بنابراین ما نباید بی خیال باشیم که چه کسانی در راس حکومت قرار می‌گیرند و رئیس جمهور و وزیر و وکیل می‌شود؛ گاهی کسانی بر مسند حکومت می‌نشینند که ارزش‌های الهی را به سخره می‌گیرند؛ یزید بوزینه‌ای داشت که او را در مسابقات شرکت می‌داد و در یکی از مسابقات این بوزینه از اسب افتاد و مرد و یزید دستور داد بوزینه را کفن کنند و سه روز عزای عمومی اعلام کرد و مجلس عزا برای او گرفت و مردم به او تعزیت می‌گفتند یعنی احکام الهی را به مسخره گرفته است. بنابراین ساز و کار تغییرات، حاکمیت است.

نقش حاکمان در تغییر ارزش‌ها

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه کسی بر مسند نماز جماعت و مسند افتا و قضا نشست که نماز صبح را 4 رکعت می‌خواند، اضافه کرد: مسئول و فرمانده بصره کسی است که قرآن را غلط می‌خواند و ستة ایام را ستة سنین می‌خواند. 

وی با طرح این پرسش‌ که حاکمان چگونه این ارزش‌ها را کنار می‌گذارند، اظهار کرد: این‌ها یک‌دفعه که جرئت ندارند با ارزش‌ها بازی کنند بلکه با رنگ و لعاب دینی این کار را می‌کنند، در روضه شرکت می‌کنند و روضه می‌گیرند و در مراسم احیا شرکت می‌کنند و منبری می‌برند که فقط از اسلام رحمت و بدون خشونت و تسلیم سخن بگوید. زینب کبری وقتی وارد کوفه شد گفت این شما بودید که فرزند پیامبر را تنها گذاشتید و خون به دل پیامبر(ص) کردید؛ اینها گریه کردند و حضرت فرمود آیا این گریه امروز ثمری دارد؟  5500 نفر توبه کردند و توابین شدند و همه هم به شهادت رسیدند در صورتی که اگر چند روز قبل به حمایت امام رفته بودند بیخ و بن ظلم را از بین می‌بردند.

وی با بیان اینکه خیلی از تغییرات، همین روش‌ها و توصیه‌های منصحانه است، افزود: می‌گویند آقا دنیای امروز با سال 57 خیلی تغییر کرده است و دنیا، دنیای علم و صلح و تکنولوژی است و استکبارستیزی معنا ندارد فارغ از اینکه ارزش‌های دینی دائمی و ابدی هستند. با ادبیات جدید و اطلاعات محدود، ارزش‌ها را عوض می‌کنند. یکی از کسانی که به خلیفه سوم اعتراض کرد عایشه بود؛ او بعد از نماز صبح به خلیفه سوم فریاد زد که چه می‌کنی و چرا همه احکام پیامبر(ص) را عوض کردی؟ اول تمام احادیث را سوزاندند و گفتند حسبنا کتاب الله و نفهمیدند که قرآن صامت، قرآن ناطق لازم دارد و همه احادیثی که باید قرآن صامت را تفسیر کند سوزاندند. علامه در تفسیر المیزان برای آیه 102 سوره بقره فرموده است بیش از یک میلیون تفسیر وجود دارد. اینها اهل بیت و روایت ایشان را کنار گذاشتند و بعد احادیثی جعل کردند؛ ابوهریره چند روز بیشتر پیامبر را ندیده است ولی 4 هزار روایت از ایشان نقل کرده است.

هزینه‌های سرویس‌های جاسوسی برای تغییر در عزاداری‌ها 

مریجی اضافه کرد: امروز هم برخی ارزش‌های ناب را کمرنگ می‌کنند و ارزش‌های بدلی جایگزین می‌شود؛ الان چقدر عزاداری‌هایی شاهد بودیم ولی اشعار برخی مجالس را نگاه کنید چقدر از دل این شعرها نماز و معرفت و نماز اول وقت و شناخت درست دین بیرون می‌آید؟ پیامبر(ص) فرمودند: دزدترین مردم کسانی هستند که از نماز می‌دزدند. برخی تا ساعت 2 بامداد سینه می‌زنند ولی نماز صبح را نمی‌خوانند.

وی با بیان اینکه الان برای ظواهر پول خرج می‌کنند، تاکید کرد: مایکل برانت، بازوی راست اسبق سازمان سیای آمریکا گفته است ما 900 میلیون دلار هزینه کردیم تا در ایران تغییر ایجاد کنیم و این تغییر این است که مردم را از مرجعیت جدا کنیم و کاری کنیم تا فقط شور بر مجالس عزاداری حاکم باشد یعنی معرفت را از مجلس امام حسین(ع)  بگیریم و افراد شب بر سینه بزنند و فردا دنبال کارهای خود بروند و همان رفتارهای قبلی را داشته باشند. 

مریجی بیان کرد: چندسال قبل فردی گفته بود که من 70 میلیون به هیئت کمک می‌کنم ولی حق ندارید عکس امام را در مجالس نصب کنید. یعنی شب تا صبح حسین حسین بگویید ولی نباید ضرری برای دشمنان داشته باشید.  ارزش‌های غیر الهی را به واسطه ارزش‌های ساختگی مدرن و به روزشده جابجا می‌کنند. پیامبر(ص) می‌فرماید «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم» ولی برخی می‌گویند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و مطمئنا این فرد جان خود را فدای ایران هم نخواهد کرد.  

انتهای پیام
captcha