به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلاموالمسلمین علی سرلک، سخنران حرم بانوی کرامت در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت که شامگاه 14 تیرماه در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن تأکید بر اهمیت حرکت در خط و مسیر غدیر، به دوران غدیر خم و علل عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) توسط عدهای اشاره و اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) منظومه و دایره المعارف امامشناسی است که در فرازی از آن پاسخ پرسش بزرگ علل عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) توسط عدهای موردتوجه قرارگرفته است.
وی ادامه داد: امام هادی(ع) در زیارت جامعه کبیره میفرماید: «کسانی میتوانند زیر چتر امیرالمؤمنین و اولاد علی(ع) بروند که به حقیقت توحید و خداخواهی واقعی دستیافته باشند. کسانی که صرفاً در ظاهر خدا را میپرستند، هیچگاه به حقیقت توحید دست نیافته و در بزنگاههای تزاحم منافع از علی(ع) صرفنظر و در برابر حسین(ع) شمشیر میکشند.»
سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر اینکه انسانهایی که در ارتباط باخدا، از خودشان صرفنظر میکنند، میتوانند حامی جایگاه امامت و ولایت باشند، اظهار کرد: حتی کسانی که در مدار عبادت قرار داشته، صرفاً به رعایت ظواهر اخلاقی بسنده و گرفتار دام و کمند نفس هستند، ظاهر خود را صرفاً به حجبی برای باطن خود قرار داده و در میدان عمل درمانده خواهند بود.
سرلک با بیان اینکه متأسفانه برخی از انسانها روح نمازشان را نفس و لذتهای نفسانی تعریف نمودهاند، تصریح کرد: بسیاری از ما در رسیدن به مرز منافع، خداینکرده اعمالی به نام غر زدن و کفر نعمت را انجام میدهیم؛ تمام غصه و قصه غدیر از این نقطه آغاز شد که آنانی ولایت امیرالمؤمنین را نپذیرفتند که تا مرز منافع خود بیشتر پیش نرفته بودند.
وی اضافه کرد: تمام داستان غربت امیرالمؤمنین دنیاخواهی انسانیهایی بود که صرفاً به ظواهر دینی پیچیده شده بودند؛ خوارجی که ظاهر دینیشان چند برابر ولایتمداران واقعی بود، با مقدسنمایی و تمسک به کلمات جالب و نشانهها و علامتهای دینمداری ظاهرگرا دقیقاً جریان مخالف خدا را تقویت میکردند، چراکه در برابر حق و سخن حق پذیرش و گوش شنوایی نداشتند.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در غدیر تاریخی که در حجهالوداع رقم خورد، باقی بماند، معلوم نیست بتواند زیر بار چتر ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) خود را مصون بدارد؛ چراکه ظواهر دینی برای تجلی باطن روحانی و معنوی است و عبادت نیز تمرین ولایت است.
سرلک با بیان اینکه ما در نماز جماعت که عقب و جلو افتادن از امام جماعت حرام است، تمرین هماهنگی و رزمایش پرستش واقعی خدا را فرامیگیریم، اظهار کرد: در نماز جماعت ساختاری وجود دارد که در آن هماهنگی، پیروی و ولایت اصالت دارد و جامعه را به امت اسلامی تبدیل میکند. چراکه حقیقت ولایت آهنگ بندگی با محوریت، ولی خداست.
وی افزود: کسانی که در غدیر تاریخی بمانند و این را صرفاً یک آئین تصور کنند، از جریان پرستش جامانده از امیرالمؤمنین(ع) فاصله خواهند گرفت. انسانهایی توانستند آهنگ بندگی را به نیکی بنوازند که به غدیر نگاه ابدی و هدایتی داشته، با همه وجود و تمام قدرت در طراحی میدان عمل ورود نمایند. امیرالمؤمنین و اولاد ایشان «وَدَاعِیًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا» بوده و دست ما را در دستان خداوند متعال قرار میدهند.
سرلک با تأکید بر اینکه ما به غدیر نیاز داریم، تصریح کرد: غدیر نقطه تلاقی انسان با خدا و جایی است که انسان را از هرآن چه غیر خدایی است خلاص میکند. ما به غدیر احتیاج داریم چراکه انسانیم و در شبهای سیاه و تاریک روزگار باید دنبال چراغ هدایت باشیم؛ جامعه بی علی(ع) جامعه بیمروت و جامعهای بیمقصد و پر از دعواست.
انتهای پیام