15 خرداد نیازمند یک جهاد تبیین در تراز عنوان «مبدأ نهضت اسلامی ایران» است
کد خبر: 4061370
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۳
حجت‌الاسلام سالک:

15 خرداد نیازمند یک جهاد تبیین در تراز عنوان «مبدأ نهضت اسلامی ایران» است

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) که «15 خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران» است، گفت: این جمله اهمیت و تاریخ‌سازی این قیام را نشان می‌دهد و لذا گرامیداشت این روز نیازمند یک جهاد تبیین در تراز این کلام امام(ره) است تا از گزند روایت‌های انحرافی معاندان محفوظ بماند.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جایگاه قیام 15 خرداد 1342 در تاریخ انقلاب و چرایی اعطای عنوان نقطه عطف به این واقعه در جریان نهضت اسلامی گفت: امام خمینی(ره) جمله معروفی درباره قیام 15 خرداد دارند که به خوبی جایگاه و اهمیت این حادثه را در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و تبدیل کردن جریان مبارزه با رژیم ستمشاهی به یک جریان مبارزه اسلامی نشان می‌دهد و این جمله آن است که «15 خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران است».

15 خرداد معرف همه واقعیت جریان اصیل نهضت اسلامی

وی افزود: در این جمله مسئله قیام، مبدأ بودن آن به عنوان آغاز یک حرکت بزرگ، ماهیت فرهنگ نهضتی انقلاب، اسلامی بودن نهضت و در نهایت ایران به منزله منشأ این حرکت معرفی شده است که در حقیقت بسته کامل معرفی جریان اصیل مبارزه با رژیم ستمشاهی است.

سالک اظهار کرد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در ایران جنگ بین مکاتب غیر دینی و غربی و شرقی و ملی‌گرایانه وجود داشت مانند حزب توده، چریک‌های فدایی خلق، مجاهدین خلق، نهضت آزادی، جبهه ملی و ... که میدان عملیات اینها بیشتر در دانشگاه‌ها و طبقه به اصطلاح روشنفکر بود. عمده این گروه‌ها از جمله جریان‌های لائیک آنها، با باور داشتن به افیون بودن دین برای ملت‌ها، معتقد بودند اسلام اصلاً قادر به اداره جامعه و تشکیل حکومت نیست، اما حضرت امام(ره) به ویژه از جریان 15 خرداد به بعد با برنامه‌ای که در نظر داشتند تمام فلسفه‌ها و شعارهای این جریان‌ها و مکاتب را در هم پیچیدند و به زباله‌دان تاریخ انداختند که آخرین نمونه این اقدام امام(ره) نامه تاریخی ایشان به گورباچف و پیش‌بینی دقیق شنیده شدن صدای شکستن استخوان‌های مارکسیسم و کمونیسم بود.

15 خرداد؛ منشأ تحولات بنیانی و ساختاری انقلاب اسلامی

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: روند موفقیت‌آمیز انقلاب اسلامی از 15 خرداد در قم آغاز شد و از آنجا تا اصفهان، مشهد، ورامین و ... ادامه یافت و در نهایت سراسر کشور را در برگرفت تا به پیروزی انقلاب منجر شد و امام(ره) در بهشت زهرا(س) استراتژی خود را برمبنای جریان اسلامی ـ مردمی انقلاب اعلام کرده و فرمودند من به پشتوانه این مردم دولت تشکیل می‌دهم و در دهان این دولت می‌زنم و سپس ارکان و ساختار این حکومت را بر پایه جمهوریت و اسلامیت یکی پس از دیگری ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه 15 خرداد 1342 منشأ تمام این تحولات عمیق، بنیانی و انقلابی بود، گفت: با گذشت 59 سال از این قیام، همچنان این انقلاب بالنده و پویا در حال حرکت است و علت اصلی این موفقیت‌ها، ابتنای نهضت و حاکمیت بر دین، ولایت فقیه و مردم است و همان جریان وحدت میان امت حول محور ولایت که 15 خرداد را رقم زد تداوم یافته و ان‌شاءلله تا ظهور امام زمان(عج) ادامه خواهد یافت.

گرامیداشت 15 خرداد نباید کمرنگ شود

سالک درباره اهمیت تعظیم شعائر و مناسبت‌های انقلابی و کم‌توجهی به گرامیداشت قیام 15 خرداد با توجه به نقش کلیدی و اساسی آن در جریان پیروزی انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب این مسئله را مطرح کردند که استکبار جنگ ترکیبی را در قالب تحریم اقتصادی، جنگ نرم، جنگ روانی و تبلیغاتی، عملیات نفوذ، تهدید نظامی و ... را علیه ما شروع کرده و راه حل مقابله با این جنگ ترکیبی، «جهاد تبیین» با بررسی و معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی، مستندسازی تاریخ انقلاب و ارتقای بصیرت جامعه است.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: اگر ما این رسالت را به درستی انجام ندهیم، دشمنان تاریخ انقلاب را به دلخواه و براساس اهداف خود روایت می‌کنند و در واقع آن را تحریف می‌کنند.

سالک اظهار کرد: در این میان 15 خرداد که در کلام امام(ره) مبدأ نهضت اسلامی معرفی شده، در تراز جایگاه و اهمیتش دیده نشده و با نوعی مظلومیت به لحاظ روایت تاریخی و تبیین‌گری روبرو است و امیدواریم دلسوزان و فعالان جبهه انقلاب بر مبنای جهاد تبیین، بیش از گذشته به ارائه روایت دقیق و مستند از قیام تاریخی بپردازند و باعث ناکامی رسانه‌ها و تاریخ‌نگاران معاند در این جنگ روایت‌ها شوند. ‌

انتهای پیام
captcha