مسئولیت کمیته آمار و اطلاعات سفر به نهادهای علمی و پژوهشی مرتبط سپرده شود
کد خبر: 4051228
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶

مسئولیت کمیته آمار و اطلاعات سفر به نهادهای علمی و پژوهشی مرتبط سپرده شود

معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: در بحث آمار تناقض زیادی وجود دارد و دلیل اصلی هم این است که به نهادهای علمی و پژوهشی اعتماد نداریم لذا باید در دستگاه‌های حاکمیتی اقدامی صورت گیرد و مسئولیت کمیته آمار و اطلاعات سفر به نهادهای علمی و پژوهشی مرتبط سپرده شود.

سفر زائر زیارت حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع میراث فرهنگی خراسان رضوی در سومین نشست زیارت نوروزی که در پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: چند نکته در خصوص ارائه دوستان مطرح است، یکی از این موارد استفاده از واژه زائر و گردشگر است، لذا در تعریف دو کلمه زائر و گردشگر پارادوکس داریم و در خصوص این دو واژه هنوز تکلیف مشخص نیست لذا از دوستان علمی خواهانم در این مورد به یک واژه مشترک برسند.

وی با اشاره به چرخه مقاصد گردشگری ادامه داد: یکی دیگر از موارد در ارائه دوستان این بود که 96 درصد کسانی که به مشهد سفر می کنند، به قصد زیارت به مشهد سفر می‌کنند، اما در یک ارائه عنوان شد که سهم سفرهای زیارتی با اقامت شبانه کاهش یافته و تفاوت بین این دو آمار است که البته به تجربه کاهش روند سفر زیارتی قابل قبول‌تر است.

دیناری ابراز کرد: حرم رضوی در مشهد یک نعمت است که اگر حرم نباشد، نیشابور مقصد گردشگری شرق کشور می‌شود، اما نباید گفت که 30 میلیون زائر برای کنسرت به مشهد نمی‌آیند و با این نگاه برای جذب و سرگرمی گردشگر کاری نکنیم، هرچند برخی از رویدادها یک جاذبه مکمل برای افزایش مدت اقامت است، اما در مجموع آمار یک بحث روتین و تکراری است و به تجربه ثابت شده این شیوه آمارگیری نتیجه بخش نبوده است.

وی اظهار کرد: در بحث آمار تناقض زیادی وجود دارد و دلیل اصلی هم این است که به نهادهای علمی و پژوهشی اعتماد نداریم، لذا باید در دستگاه‌های حاکمیتی اقدامی صورت گیرد و مسئولیت کمیته آمار و اطلاعات سفر به نهادهای علمی و پژوهشی مرتبط سپرده شود.

دیناری افزود: در مقطعی آمار ورود به مازنداران 10 میلیون اعلام شد و در یک جلسه نیز آمار خراسان رضوی از هفت میلیون ورودی 10 میلیون 500 اعلام شد، لذا وقتی یک دستگاه اجرایی آمار اعلام کند برای دیگران شفاف نیست و همه برایش حرف دارند، اما اگر یک نهاد علمی آمارگیری کند مورد قبول واقع است.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری در واحدهای اقامتی ابراز کرد: مشهد شهر خاصی است لذا بسیاری از سرمایه گذاران را داریم و راهنمایی می‌کنیم، اما در آخر می‌گویند، ما نذر کردیم در این خصوص نباید از نذر در حوزه سرمایه‌گذاری غافل شد. سرمایه‌گذار با این اعتقاد حاضر است تمام مشکلات در این راستا را تحمل کند و ریاضت بکشد، اما نذر خود را ادا کند بر این اساس صرفا مباحث تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری مطرح نیست.

دیناری گفت: چند سالی هست که با روند کاهش صدور مجوز واحدهای اقامتی مواجه هستیم و یک عده از سرمایه گذاران در حاشیه شهر و شهرستان‌های اطراف مشهد سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما این صفر نخواهد شد، چرا که کشش مشهد بالاست و سرمایه‌گذار در برخی موارد احساسی برخورد می‌کند.

در ادامه مهدی آجیلیان، مدیر اسبق اتحادیه هتل آپارتمان‌داران با اشاره به سطوح مختلف واحدهای اقامتی در مشهد گفت: تنوع عناوین مختلف اقامتی در مشهد زیاد است، لذا در این بخش باید مدیریت در بحث قیمت صورت گیرد از طرفی اگر واحدهای اقامتی متنوع صرفا بخواهد در ایام پیک مورد استفاده قرار گیرد سرمایه گذار برای یک مدت خاص سرمایه گذاری نخواهد کرد.

وی افزود: بر این اساس نمی‌شود توقع داشت که آن دسته از واحدهای اقامتی که صرفا در ایام پیک اجازه فعالیت دارد واحد اقامتی را به قیمت مناسب به زائر و گردشگر اجاره دهند.

انتهای پیام
captcha