ترجمه دست‌نامه دین و سلامت رونمایی می‌شود
کد خبر: 3933724
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹

ترجمه دست‌نامه دین و سلامت رونمایی می‌شود

قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، با تأکید بر اهمیت توجه به منابع روزآمد بین المللی در حوزه مطالعات بین رشته‌ای دین و سلامت، از رونمایی «ترجمه دست‌نامه دین و سلامت» در هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها خبر داد.

ترجمه دست‌نامه دین و سلامت در هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها رونمایی می‌شودبه گزارش ایکنا به نقل از مفدا، حسام الدین علامه با اشاره به معرفی دستنامه دین و سلامت، که با حمایت دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، توسط جمعی از پژوهشگران و مترجمان دانشکده الهیات دانشگاه تهران، ترجمه و آماده روانه شدن به بازار نشر گردیده است، گفت: طبق اعلام و خبر قبلی این دبیرخانه، در روز شنبه ۲۴ آبانماه جاری، ۳ محصول فناورانه در حوزه مطالعات قرآن و سلامت، شامل نرم افزار‌های «فرهنگنامه موضوعی قرآن و سلامت»، «دانشنامه قرآن سلامت» و «فرهنگ موضوعی سلامت در تفاسیر فریقین»، با حضور مسئولان ذی‌ربط در وزارت بهداشت رونمایی و آماده ارائه به محققان و علاقمندان این حوزه مطالعاتی خواهند شد و همچنین در این مراسم از ترجمه کتاب Handbook of Religion and Health، نیز رونمایی می‌شود.

وی در ادامه در خصوص «دستنامه دین و سلامت» افزود: دستنامه دین و سلامت که توسط انتشارات آکسفورد به چاپ رسیده است، پر استنادترین تحقیق درباره «دین و سلامت» است که در چهل سال گذشته به رشته تحریر درآمده و در بیش از چهار دهه گذشته این اولین کتابی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از پژوهش‌هایی که پیرامون «دین و سلامت» در سراسر جهان منتشرشده را در یک مجلد جمع‌آوری نموده است و این کتاب منبع مفید و معتبری برای علاقه‌مندان به این حوزه میان‌رشته‌ای به شمار می‌رود.

علامه اظهار امیدواری کرد: با تولید متون و منابع روشمند مرجع در حوزه مطالعات بین رشته‌ای دین و سلامت و ترجمه آثار علمی روزآمد دنیا در این حوزه مطالعاتی، زمینه دسترسی و بهره‌برداری پژوهشگران و علاقمندان به این عرصه بیش از پیش فراهم گردد.

هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها، از ۱۸ تا ۲۴ آبان، همزمان با سالروز بزرگداشت مفسر عظیم‌الشان قرآن کریم، حضرت علامه طباطبایی (ره) برگزار می‌شود.
 
 
ترجمه دست‌نامه دین و سلامت در هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها رونمایی می‌شود
 
دستنامه دین و سلامت پر استنادترین تحقیق درباره «دین و سلامت» است که در چهل سال گذشته به رشته تحریر درآمده است و در بیش از چهار دهه گذشته این اولین کتابی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از پژوهش‌هایی که پیرامون «دین و سلامت» در سراسر جهان منتشرشده را در یک مجلد جمع‌آوری نموده است و منبع مفید و معتبری برای علاقه‌مندان به این حوزه میان‌رشته‌ای دین و سلامت به شمار می‌رود.

چاپ نخست این کتاب که براساس 500 عنوان نخست از جستجوی اصطلاح دقیق «دین و سلامت» در جستجوی پیشرفته گوگل اسکالر دستیاب پر استنادترین منبع علمی این حوزه مطالعاتی میان رشته‌ای است، در سال ۲۰۰۱ در ۷۱۲ صفحه منتشر شد و تحسین بسیاری از متخصصان علوم سلامت را برانگیخت و به طور ویژه‌ای مورد استقبال مجامع علمی و پژوهشگران واقع شد. در چاپ دوم این کتاب که بازنویسی آن حدود یک دهه به طول انجامید، پژوهش‌هایی که ارتباط بین دین/معنویت و ابعاد سلامت را ارزیابی کردهاند، مورد مرور علمی و ارزیابی قرار گرفته‌اند. دستنامه دین و سلامت طی سال‌های اخیر در محافل علمی بین‌المللی، به متن اصلی پژوهش با موضوع «دین/معنویت و سلامت» تبدیل شده است و منبعی مهم برای استدلال علمی در خصوص ارتباط بین «دین و سلامت» به شمار می‌رود. این کتاب پس از بازنگری مجدد در سال ۲۰۱۲ در ۱۱۶۹ صفحه توسط انتشارات آکسفورد منتشر شده است.

در نسخه دوم این کتاب، روابط تاریخی بین «دین و سلامت» بررسی شده و به تمایز میان اصطلاحات «دین» و «معنویت» در تحقیقات و کاربرد‌های بالینی پرداخته شده است. همچنین در این کتاب رابطه «دین و سلامت روان» و ادبیات تحقیق در «رابطه ذهن و بدن» بررسی شده و مدل‌های چگونگی تأثیر دین بر سلامت جسمی از طریق مکانیسم ذهن تبیین شده است. اثر حاضر، رابطه مستقیم «دین و سلامت جسمی» را نیز بررسی کرده که شامل موضوعاتی همچون عملکرد ایمنی بدن و غدد درون‌ریز، بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و سکته مغزی، اختلالات عصبی، سرطان و بیماری‌های عفونی و همچنین بررسی عواقب بیماری ازجمله درد مزمن، ناتوانی و کیفیت زندگی می‌باشد. در این کتاب روش‌های تحقیق در حوزه «دین و سلامت» بررسی شده است و این رویکرد در سرتاسر اثر تنیدگی دارد. این کتاب هم اکنون در دسترس‌ترین و درعین‌حال معتبرترین منبع جهت پژوهش در حوزه «دین و سلامت» می‌باشد.

نویسندگان این مجموعه مهم، «دانا‌ای کینگ» دانشیار پزشکی خانواده در دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی، «وِرنِر بِنِر کارسون» دانشیار پرستاری روان‌پزشکی - بهداشت روان در دانشگاه تاوسان و «هارولد جی کوئینیگ» مدیر مرکز معنویت، الهیات و سلامت دانشگاه دوک آمریکا هستند. هارولد جی کوئینیگ با پژوهش‌های معتبری که طی سال‌ها انجام داده است و همچنین بهره‌گیری از سایر مطالعات و پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها و یافته‌های محققان دیگر در جهان، به نتایج قابل‌توجهی در زمینه ارتباط «دین و ابعاد سلامت» رسیده است. از این نویسنده نزدیک به ۴۰ اثر در سطح بین‌المللی وجود دارد، به‌گونه‌ای که جزء پراستنادترین و پرارجاع‌ترین منابع به شمار می‌روند.

طبق اعلام دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت، از ترجمه این اثر علمیکه با حمایت این دبیرخانه، توسط جمعی از پژوهشگران و مترجمان دانشکده الهیات دانشگاه تهران، آماده روانه شدن به بازار نشر گردیده است، در روز شنبه ۲۴ آبانماه جاری همزمان با هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها با حضور مسئولان ذی‌ربط، در وزارت بهداشت، رونمایی خواهد شد.
انتهای پیام
captcha