انتقادهای جهانی از انحلال سازمان دعوت اسلامی در سودان
کد خبر: 3891396
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲

انتقادهای جهانی از انحلال سازمان دعوت اسلامی در سودان

انحلال سازمان خیریه دعوت اسلامی سودان و مصادره اموال آن از سوی شورای حاکمیت این کشور، واکنش‌ها و انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشته است.  

به گزارش ایکنا به نقل از «عربی 21»، کمیته لغو تابعیت، وابسته به شورای حاکمیت سودان، به این دلیل که مقر سازمان دعوت اسلامی در خارطوم محل ثبت نخستین بیانیه کودتا علیه عمر البشیر پیش از آغاز حکومت وی در سال 1989 بود، این سازمان را منحل و تمام اموال آن را مصادره کرد.
 
«صلاح مناع»، عضو کمیته لغو تابعیت سودان، با تأکید بر ضرورت انحلال این سازمان، گفت: اسلام‌گراها در سودان هرگز به حاکمیت این کشور باز نخواهند گشت.
 
سازمان دعوت اسلامی در واکنش به این اقدام اعلام کرد: دولت حق دارد از سازمان بخواهد که سودان را ترک کند و به فکر مقری برای جایگزین باشد و باید این کار براساس عرف دیپلماتیک باشد و سازمان اجازه داشته باشد که در اموال و دارایی‌های خود دخل و تصرف کند.
 
شخصیت‌های مختلف سودانی نیز با انتقاد از تصمیم شورای حاکمیت این کشور در انحلال سازمان دعوت اسلامی، بیان کردند: این اقدام بیانگر هدف قرار دادن همه اسلام‌گرایان است، حتی اگر برای کمک به نیازمندان فعالیت کنند.

خبرنگار قطری: دعوت اسلامی در آفریقا امدادرسان بود

«جابر الحرمی»، خبرنگار قطری، در این باره نوشت: سازمان دعوت اسلامی که به دست افراد خیر از نقاط مختلف جهان در سال 1980 تأسیس شد، یک سازمان سودانی نیست، اما سودان در آن موقع از مقر این سازمان در کشورش استقبال کرد، اما اکنون مقامات سودانی آن را تعطیل کردند. این سازمان در قاره آفریقا نقش امدادرسانی را ایفا می‌کرد.
 
«محمد الصغیر»، عالم الازهر و مشاور وزیر اوقاف مصر، نیز در واکنش به انحلال این سازمان گفت: در زمان شیوع کرونا که افراد ضعیف راهی جز پناه بردن به مؤسسات خیریه ندارند، دولت حمدوک در سودان سازمان دعوت اسلامی را، که پیش از روی کار آمدن عمر البشیر از سوی چند کشور تأسیس شده بود، تعطیل کرد، در حالی که این سازمان به بیش از 100 میلیون آفریقایی در 56 کشور خدمت‌رسانی کرده است.

محکومیت انحلال دعوت اسلامی در توئیتر

کاربران شبکه اجتماعی توئیتر نیز در توئیت‌های متعددی اقدام دولت سودان در انحلال این سازمان خیریه آفریقایی را محکوم کردند.
 
سازمان دعوت اسلامی در سال ۱۹۸۰ به عنوان یک سازمان بشردوستانه، غیرانتفاعی و مستقل بین‌المللی در خارطوم تأسیس شد. نشر دین اسلام، تقویت ارزش‌های تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز، حمایت از نیازمندان و تشویق طرح‌های داخلی در زمینه توسعه و سازندگی از اهداف این سازمان اعلام شده است.

دفتر مرکزی این سازمان در خارطوم قرار داشت و از طریق دفاتر خود در ۴۰ کشور آفریقایی خدمات انسان‌دوستانه ارائه می‌داد.
 
انتهای پیام
captcha