مطالبه‌گری حق مردم است/ سیاست‌های کلان اقتصادی را اصلاح کنیم
کد خبر: 3860723
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰

مطالبه‌گری حق مردم است/ سیاست‌های کلان اقتصادی را اصلاح کنیم

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان مطالبه‌گری را حق مردم دانست و تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر مدیران در عرصه حمایت از تولید ملی انجام شود و دولت و مجلس وظیفه دارند امکانات لازم را فراهم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پورعیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، اقتصاد را یکی از ارکان اصلی هر کشوری دانست و اظهار کرد: جوامع از حیث توسعه‌یافتگی به دو دسته توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه جوامع توسعه‌یافته اقتصاد را زیربنا قرار داده‌اند، بیان کرد: اقتصاد زیربنای نظام‌های کاپیتالیسم و سرمایه‌داری است؛ لذا وقتی اقتصاد زیربنا قرار می‌گیرد، سایر عرصه‌ها روبنا بوده و براساس آن رکن و زیربنا توجیه و برنامه‌ریزی می‌شوند.

پیوند فرهنگ با اقتصاد در جوامع سرمایه‌داری

این جامعه‌شناس با اشاره به پیوند فرهنگ با اقتصاد در جوامع سرمایه‌داری، افزود: نظام کاپیتالیسم برای تولید یک کالا از مقوله‌های فرهنگی بهره می‌گیرد تا حس مصرف‌گرایی را ایجاد کند؛ به عنوان مثال شاهد حضور زنان در تبلیغات کالاها هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان ادامه داد:‌ در جامعه دینی مقام و منزلت زن بسیار با کرامت است و هرگز برای تبلیغ یک کالا از جنس زن استفاده نمی‌شود، زیرا در این جامعه اقتصاد زیربنا قرار نگرفته و فرهنگ را اصل قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه عزت و کرامت زن نباید تحت‌الشعاع مصرف یک کالا قرار گیرد، گفت: امروز جوامع توسعه‌نیافته یا در حال توسعه به دنبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و غلبه اقتصادی دنیا چاره‌ای جز اصل قرار دادن اقتصاد ندارند، زیرا آنقدر غنی نیستند که اقتصاد مستقل و بدون وابستگی داشته باشند لذا اقتصاد حرف اول را می‌زند و باید مورد توجه قرار گیرد.

پورعیسی جنگ امروز را جنگ اقتصادی دانست و یادآور شد: در گذشته جنگ‌ها نظامی بود، اما امروز محاصره و تحریم اقتصادی از جمله روش‌های جنگی است؛ لذا در جنگ اقتصادی باید ابزار متناسب با جنگ اقتصادی در دنیای امروز را مهیا کنیم و ابزار آن افزایش میزان تولید خالص و ناخالص ملی است.

افزایش تولید خالص و ناخالص ملی در کاهش فقر

وی با بیان اینکه افزایش تولید خالص و ناخالص ملی در کاهش فقر بسیار اثرگذار است، بیان کرد: برای افزایش تولید خالص و ناخالص ملی باید از امکانات و ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم. خوشبختانه کشور ما کشوری سرشار از نعمت‌های طبیعی و نیروی انسانی و سرمایه‌های سیاسی و اجتماعی است، اما با عدم برنامه‌ریزی درست در جهت ارتقای تولید ملی مواجه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان واردات را راحت‌ترین راهکار برای تأمین کالا دانست که تولید ملی را دچار رکود می‌کند و متذکر شد:‌ استفاده از درآمد نفت و مالیات نیز موجب تولید خالص و ناخالص ملی نمی‌شود و پرداخت بخشی از این درآمدها به مردم تنها مسکن بوده و فقر را درمان نمی‌کند.

این جامعه‌شناس ضعف درآمد خالص و ناخالص ملی را ناشی از عدم به‌کارگیری امکانات و ظرفیت‌های داخلی دانست و بیان کرد: کارخانه‌های تعطیل اقتصاد را به سمت سکون پیش می‌برد و جامعه سکناگزین از حرکت می‌ایستد و با کوچک‌ترین تکانه اقتصادی برآشفته می‌شود.

وی اقتصاد را شعار امروز مردم دانست و اضافه کرد: اقتصاد رابطه مستقیم با دارایی مردم دارد و مسئولان باید کشور را به یک حد قابل قبولی از تولید ملی برسانند. مادامی که تولید افزایش پیدا نکند مردم در فقر خواهند بود و درآمدها بالا نمی‌آید.

بانک‌ها از بنگاه‌داری خارج شوند

پورعیسی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به واسطه تحریم‌های بین‌المللی دانست و گفت:‌ در این شرایط باید به سمت منابع موجود در جامعه برویم و سیاست‌های کلان اقتصادی را اصلاح کنیم، زیرا بسیاری از قوانین برای تولیدکنندگان دست و پا گیر هستند. همچنین بانک‌ها باید از سودطلبی و بنگاه‌داری خارج شوند و سرمایه‌های مردم را در جهت گسترش تولید و ایجاد مراکز تولیدی به کار گیرند.

وی نیروی انسانی تحصیلکرده را یکی از لازمه‌های اقتصاد دانست و افزود: امروزه شاهد توانمندی نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده در عرصه‌های سیاسی و نظامی و اجتماعی هستیم و باید به آنان بها دهیم.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه بسیاری از جوانان در خارج از حوزه آموزش عالی نیز مخترع و مبتکر هستند، اظهار کرد: جوانانی که قدرت تولید دارند باید مورد حمایت قرار گیرند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، در مراکز اقتصادی و تولیدی و مدیریتی جایگزین مدیریت سالخورده و کهنه شوند.

وی مدیریت سالخورده را محافظه‌کار و بی‌انگیزه دانست و متذکر شد: مدیران باید به جامعه نزدیک باشند و شکاف بین فقیر و غنی را احساس کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان مطالبه‌گری را حق مردم دانست و تأکید کرد: انقلاب متعلق به مردم است و مردمی که در صحنه حضور دارند و رأی می‌دهند حق دارند ناظر باشند و از مدیران مطالبه کنند؛ لذا امر به معروف و نهی از منکر مدیران در عرصه حمایت از تولید ملی انجام شود و دولت و مجلس وظیفه دارند امکانات لازم را فراهم کنند.

انتهای پیام
captcha