تقدس قرآن به معنای دوری گزیدن از آن نیست
کد خبر: 3843782
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

تقدس قرآن به معنای دوری گزیدن از آن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی - قاری برگزیده در چهارمحال و بختیاری گفت: تقدس قرآن به معنای دوری گزیدن از آن نیست بلکه چه بسا این کتاب آسمانی که بر ساکنان کره خاکی نازل شده است، باید پررجوع‌ترین کتاب هر خانه باشد.

تقدس قرآن به معنای دوری گزیدن از آن نیست

نجمه ربیعی، قاری برگزیده، مربی و داور قرآن در چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری خانواده را نخستین کانون رشد فکری انسان دانست و اظهار کرد: والدین مهم‌ترین نقش را در سوق دادن فرزند به سمت انس با قرآن ایفا می‌کنند و برای تحقق این امر باید بتوانند ویترین قرآنی جذابی برای فرزند مهیا کنند.

وی در تشریح معنای «ویترین قرآنی» و با بیان مثال، گفت: به عنوان نمونه، از زمانی که به خاطر دارم، پدر در خانه قرآن را با صدای خوش تلاوت می‌کرد که این نغمه خوش در ناخودآگاه ما فرزندان تأثیر خوبی داشت و همگی به مدد ویترین تلاوت پدر به سمت قرآن جذب شدیم.

ربیعی در ادامه تأکید کرد: پدر هیچگاه به صورت مستقیم از ما نخواست که قرآن را فرابگیریم بلکه همین اهتمام همیشگی برای تلاوت قرآن در خانه راه را برای ورود فرزندان به عرصه قرآنی باز کرد.

مدرسه؛ کانون شناسایی استعدادها

این مربی قرآن کریم با نام بردن از مدرسه به عنوان کانون مهم دیگری که در جذب افراد به سمت قرآن مؤثر است، بیان کرد: مدرسه نقش بسیار مهمی در شناسایی استعداد قرآنی دانش‌آموزان و هدایت و حمایت آن‌ها و نیز سوق دادنشان به سمت مراکز و مؤسسات آموزشی قرآن دارد.

ربیعی با بیان اینکه همه افراد قرار نیست به صورت حرفه‌ای و تخصصی وارد عرصه قرآن شوند، افزود: با اینحال، ضروری است که همه افراد را با روخوانی، روانخوانی و مفاهیم این کتاب آسمانی آشنا کرد و آموزش و پرورش محور اصلی این کار مهم است.

وی با یادآوری تهاجم فرهنگی دشمن که جوانان را هدف نیات شوم خود قرار داده است، تصریح کرد: با در نظر گرفتن این موضوع، نقش خانواده و آموزش و پرورش در قبال تربیت دینی و قرآنی بسیار سنگین‌تر می‌شود.

قاری برگزیده استان با اشاره به تخصصی شدن دروس دوران ابتدایی، بیان کرد: این امردر مورد درس قرآن اتفاق نیفتاده است و جای خالی یک آموزگار قرآنی دوره دیده در شناسایی استعدادهای قرآنی کودکان محسوس است.

نقش رسانه‌ها در جذب افراد به قرآن

ربیعی نقش رسانه‌ها را در جذب افراد جامعه به قرآن یادآور شد و ادامه داد: به ویژه تلویزیون به دلیل گستره وسیع استقبال و درنتیجه کارکرد مؤثرترش، می‌تواند نقش مهمی در این خصوص ایفا کند اما متأسفانه به ندرت شاهد یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی در راستای آموزش یا تبلیغ و ترویج قرآن هستیم.

تلویزیون به دلیل گستره وسیع استقبال و درنتیجه کارکرد مؤثرترش، می‌تواند نقش مهمی در این خصوص ایفا کند اما متأسفانه به ندرت شاهد یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی در راستای آموزش یا تبلیغ و ترویج قرآن هستیم

این فعال جوان قرآنی در استان با بیان اینکه شبکه‌ قرآن و معارف صدا و سیما رسالت خود را به خوبی در این زمینه انجام می‌دهند، تأکید کرد: با اینحال جای یک برنامه جذاب، محبوب و پرمخاطب قرآنی که کودکان و نوجوانان زیادی را پای تلویزیون یا رادیو بکشاند و نگه دارد خالی است.

ربیعی در ادامه با ذکر نمونه‌هایی موفق از برنامه‌های شاخص و پرمخاطب کودکان و نوجوانان، گفت: این برنامه‌های تلویزیونی به لطف داشتن مجریان توانمند و حرفه‌ای به محبوبیت رسیده‌اند و می‌طلبد در حوزه موضوعات قرآنی نیز سلبریتی هنرمند داشته باشیم.

وی با یادآور شدن جای خالی یک ویترین قرآنی که شخصیت‌های قرآنی را به مردم معرفی کند، ادامه داد: چهره‌های قرآنی را در بهترین حالت فقط خود قرآنیان می‌شناسند حال آنکه چهر‌های ورزشی یا سینمایی در نزد آحاد مردم شناخته شده هستند.

این مربی قرآن با تأکید بر اینکه کودکان و نوجوانان باید با قرآنیان موفق همسن خودشان آشنا و آن‌ها را الگوی خود قرار دهند، گفت: در کنار مربیان قرآن که می‌توانند به معرفی چهره‌های قرآنی به قرآن‌آموزان بپردازند، نقش رسانه‌ها به مراتب پررنگ‌تر و فراگیرتر است.

ربیعی تأکید کرد: تولید یک برنامه قرآنی شاد و مفرح در قالب مسابقه و یا قالب‌های دیگر و با اجرای یک مجری توانمند در یک شبکه پرمخاطب تلویزیونی می‌تواند نقش بسیار خوبی در اشاعه فرهنگ قرآنی داشته باشد.

وی با بیان اینکه نظیر این اقدام در مقوله‌های دیگری چون مسابقات خوانندگی، مجری‌گری، رقابت‌های ورزشی و ... در صدا و سیما انجام شده و توانسته است مخاطبان زیادی را جذب کند، ادامه داد: همین قالب را می‌توان برای تلاوت قرآن کریم و یا احکام و معارف قرآنی پیاده کرد که قطعاً جذب مخاطب را به دنبال خواهد داشت.

مؤسسات قرآنی؛ رکن مهم آموزش

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود نقش‌آفرینی مؤسسات قرآنی را در جذب افراد به قرآن در کنار خانواده، مدرسه و رسانه‌ها یادآور شد و افزود: خوشبختانه مراکز آموزش قرآن در جای جای کشور و استان تحت عناوین مختلف مانند خانه‌های قرآن روستایی یا شهری، مؤسسات قرآنی و ... مشغول آموزش و تبلیغ و ترویج هستند.

این مربی قرآن یادآوری کرد: اکثر این مراکز آموزشی از حیث فضای فیزیکی و ظاهری کسل‌کننده و بی‌روح هستند و با روحیه افراد نسل جدید که طالب تازگی و زیبایی هستند، همخوانی ندارند.

وی با بیان این مثال که در بازار نیز خریدار سمت فروشگاهی می‌رود که ظاهر جذاب‌تری داشته باشد، گفت: در مؤسسات قرآنی نیز باید بتوان از همان در ورودی تا سایر بخش‌ها فضایی آراسته و چیدمانی جذاب ایجاد کرد.

ربیعی تصریح کرد: البته مؤسسات و مراکز آموزشی قطعاً بر این مسائل واقفند اما به دلیل نبود اعتبارات نمی‌توانند کاری در راستای جذاب‌سازی فعالیت‌ها انجام دهند.

داور قرآنی در استان با بیان اینکه مؤسسات قرآنی ناچارند برای تأمین اعتبار، بخشی از هزینه را از محل شهریه‌های قرآن‌آموزان تأمین کند، تصریح کرد: خانواده‌ها نیز به ویژه در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند و توان پرداخت شهریه، حتی اندک، را ندارند یا گاهی ترجیح می‌دهند در زمینه‌های دیگری برای فرزندانشان سرمایه‌گذاری کنند.

ضرورت قرآن باید درک شود

وی با تأکید بر این نکته که نگاه به قرآن به عنوان «ضرورت» از سوی خانواده، مدرسه، رسانه‌ها، مؤسسات و متولیان قرآنی می‌تواند کارکرد آن‌ها را در زمینه جذب افراد به قرآن افزایش دهد، گفت: قرآن کتاب زندگی و نسخه شفابخش بشر است که اگر وارد زندگی مردم شود و زندگی‌ها سبک قرآنی بگیرد، بسیاری از معضلات امروز رفع خواهد شد.

متأسفانه قرآن را تنها در سفره هفت‌سین یا سفره عقد یا در صدر کتاب‌های کتابخانه در منازل می‌بینیم و این ذهنیت در بسیاری از مردم جا افتاده است که قرآن بُعدی صرفاً تقدس‌گونه دارد

این حافظ قرآن کریم در استان نگاه «صرفاً» مقدس‌مآبانه به قرآن را آسیب‌زا دانست و تصریح کرد: متأسفانه قرآن را تنها در سفره هفت‌سین یا سفره عقد یا در صدر کتاب‌های کتابخانه در منازل می‌بینیم و این ذهنیت در بسیاری از مردم جا افتاده است که قرآن بُعدی صرفاً تقدس‌گونه دارد.

ربیعی با تأکید بر اینکه توجه به تقدس این کتاب وحیانی خوب است، افزود: تقدس قرآن به معنای دوری گزیدن از آن نیست بلکه چه بسا این کتاب آسمانی که بر ساکنان این کره خاکی نازل شده است، باید پررجوع‌ترین ‌کتاب هر خانه باشد.

انتهای پیام

captcha