توجه به مفهوم قرآن؛ راهی برای بازگرداندن رسوم فراموش شده
کد خبر: 3843489
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴

توجه به مفهوم قرآن؛ راهی برای بازگرداندن رسوم فراموش شده

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر حوزه علمیه شهرستان فارسان گفت: اگر بعد معنوی قرآن مورد توجه قرار گیرد و عمل به قرآن وارد زندگی‌ها و ادارات شود رسم و رسومات فراموش شده به خودی خود باز خواهند گشت.

توجه به مفهوم قرآن؛ راهی برای بازگرداندن رسومات فراموش شده

فاطمه امیدی، مدیر حوزه علمیه شهرستان فارسان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با فراموش شدن برخی از رسم و رسومات قرآنی و مذهبی مانند انتخاب اسم فرزندان از بین قرآن، قرار دادن قرآن درون ماشین‌، بستن چهل قرآن، برپایی مراسم ختم انعام، پرده خوانی قرآنی و ... که امروزه به فراموشی سپرده شده‌اند، بیان کرد: امروزه در زندگی از هر لحاظ چه بعد عملی و چه بعد ظاهری از قرآن فاصله گرفته‌ایم و قرآن بیشتر به مجالس ختم و عزاداری و یا مراسمی مثل جهیزیه عروس‌ها محدود شده است.

وی با بیان اینکه این دوری از قرآن به علت مشکل‌دار شدن باورهای افراد است، تصریح کرد: بهتر است زیاد درگیر ظواهر نشویم و نگاهمان به قرآن را عوض کنیم. مقدس بودن آن را در نظر بگیریم و به عنوان یک کتاب زندگی و کتاب هدایت به قرآن نگاه کنیم.

امیدی با اشاره به اینکه متآسفانه بسیاری از افراد جامعه هنوز باور نکرده‌اند که قرآن کتاب زندگی است، افزود: فضای مجازی در کنار همه جنبه‌های خوبش گاهی سبب تغییر باورهای جوانان شده و همچنین زمان را از ما می‌گیرد و مانع پرداختن به کارهای دیگر همچون تدبر در قرآن می‌شود.

مدیر حوزه علمیه شهرستان فارسان با بیان اینکه باید روی باورهایمان تجدید نظر کنیم تا رسم و رسومات گذشته باز گردد، ادامه داد: تبلیغات سوء فضای مجازی در این موضوع بی‌اثر نیست که البته راه چاره دارد و اگر در تبلیغ دین و ساخت وسایل دینی کمی ظرافت به خرج داده شود و مطابق با روز پیشرفت کند قطعاً مورد استقبال جوانان قرار می‌گیرد.

وی گفت: به طور مثال اگر گردن‌آویزهای زیبا طراحی کنیم و قرآن در آن‌ها تعبیه شود و در فضای مجازی از آن‌ها تبلیغ کنیم به طور حتم مورد استقبال جوانان قرار خواهد گرفت و هنوز هستند بسیاری که بخواهند از این وسایل استفاده کنند.

امیدی با بیان اینکه پرداختن به باطن قرآن اثربخشی بیشتری دارد تا پرداختن به ظواهر، اظهار کرد: 1400 سال از نزول قرآن گذشته و تنها یک جلد از آن نازل شده است و متن آن تغییر نکرده است که این موضوع بالاترین ادعا برای معجزه بودن قرآن است.

مدیر حوزه علمیه شهرستان فارسان بیان کرد: قرآن به عنوان کتاب درسی از مقطع ابتدای تا دانشگاه به فرزندان آموزش داده می‌شود اما به جای توجه کردن به معنا و مفهوم آیات بیشتر بر نحوه تلاوت و صوت افراد توجه می‌شود هرچند صحیح خوانی و صوت قرآن نیز مهم است اما اگر بخواهیم از قرآن به عنوان کتاب هدایت استفاده کنیم باید به مفهوم آیات توجه کنیم.

وی افزود: به طور مثال از طریق همین پرده خوانی قرآنی، سنتی که به فراموشی سپرده شده می‌توانیم مفهوم آیات قرآن را با نمایش و تئاتر در مدارس به بچه‌ها آموزش دهیم و قرآن را وارد زندگی‌ها کنیم.

امیدی تصریح کرد: اکثر ارگان‌ها و ادارات درگیر گزارش دادن از فعالیت‌هایشان به مقامات بالاتر هستند که اگر این نگاه عوض شود و دلسوزانه‌تر برای انتقال مفاهیم قرآن تلاش کنند و نگاه‌ها به قرآن عوض شود بهره‌گیری از ظواهر دنیوی کمتر وارد زندگی‌هایمان خواهد شد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: تبلیغات دشمن در فضای مجازی ذهن جوانان را کمی از دین و قرآن دور کرده است و مبلغان دینی وظیفه دارند این نگاه را عوض کنند که صحبت کردن در رابطه با برکات و اثرات قرآن در زندگی‌ها، ظاهر زیبا قرآن‌ها، منبرها و جلسات قرآنی جوان پسند در پایگاه‌های بسیج مخصوصاً در ماه محرم و ایجاد ارتباط بین قیام امام حسین(ع)، قرآن و مسائل روز سبب جذب جوانان به قرآن می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور مثال خانواده‌ها می‌توانند به جای انتخاب اسم نوزادانشان از بین قرآن نام مذهبی و قرآنی برای آن‌‌ها انتخاب کنند و برکات این اسامی را در زندگی‌هایشان مشاهده کنند.

امیدی در پایان گفت: اگر بعد معنوی قرآن مورد توجه قرار گیرد و عمل به قرآن وارد زندگی‌ها و ادارات شود رسم و رسومات به خودی خود باز خواهند گشت لذا زیاد درگیر ظواهر نشویم و توجه داشته باشیم که نگذاریم هرکس از قرآن برداشت شخصی داشته باشد و آن برداشت غلط را در زندگی و جامعه پرورش و اجرا کند.

انتهای پیام

captcha