بررسی دیدگاه فقهای شیعه در مورد نحوه برخورد اهل بیت(ع) با فتوحات صدر اسلام
کد خبر: 3843261
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

بررسی دیدگاه فقهای شیعه در مورد نحوه برخورد اهل بیت(ع) با فتوحات صدر اسلام

گروه معارف ــ آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی در خصوص فتوحات صدر اسلام و انتقادات وارد شده به مشورت‌های امیرالمومنین(ع) در جنگ‌های اعراب، گفت: اکثر فقهای شیعه نیز  با اصل حرکت ائمه اطهار(ع) در خصوص فتوحات صدر اسلام مخالفت ندارند اما در جزئیات شاید با یک دیگر اختلاف داشته‌ باشند.

دیدگاه فقهای شیعه در مورد نحوه برخورد اهل بیت(ع) با فتوحات صدر اسلامبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی کارشناس تاریخ و استاد حوزه علمیه امروز 28 شهریورماه در پیش اجلاسیه کرسی تخصصی «اهل بیت(ع) و فتوحات با رویکرد نقد دیدگاه‌ها» که سالن همایش‌های غدیر قم برگزار شد، در خصوص فتوحات صدر اسلام و انتقادات وارد شده به مشورت‌های امیرالمومنین(ع) در جنگ‌های اعراب، گفت: برخی انتقاد کردند که امام علی(ع) در مشورت‌های خود با ایرانیان مخالفت و از این فتوحات حمایت کرده‌است از این رو نمی‌توان گفت اهل بیت به طور کلی مخالف فتوحات بودند.

وی با انتقاد از دیدگاه جعفر مرتضی عاملی که در خصوص فتوحات صدر اسلام هرگونه تاییدی را از سوی اهل بیت(ع) رد می‌کند، ادامه داد: در مقابل این دیدگاه، نظر موافقین است که دلیل فتوحات را حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دانسته‌اند.

یوسفی غروی از دیدگاه موافق مشروط در این زمینه دفاع کرد و افزود: موافق مشروط بر این باور هستند که اهل بیت(ع)برای دفاع از اسلام موافقت ضمنی با فتوحات داشتند و لذا مشورت‌های ایشان در این راستا بوده‌است.

استاد حوزه علمیه در پایان تاکید کرد: اکثر فقهای شیعه نیز  با اصل حرکت ائمه اطهار(ع) در خصوص فتوحات صدر اسلام مخالفت ندارند اما در جزئیات شاید با یک دیگر اختلاف داشته‌باشند.

انتهای پیام

captcha