بسته‌های لوازم‌التحریر، جایگزین تاج‌های گل در یک مراسم ترحیم شد
کد خبر: 3842269
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰

بسته‌های لوازم‌التحریر، جایگزین تاج‌های گل در یک مراسم ترحیم شد

گروه اجتماعی ــ رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران ام‌اس چهارمحال‌و‌بختیاری گفت: هزینه‌های پیش‌بینی شده برای تهیه تاج گل در مراسم ترحیم پدر تازه درگذشته خانواده فتح‌اللهی، برای تهیه بسته‌های لوازم‌التحریر صرف و در اختیار افراد نیازمند قرار داده شد.

گاهی تاج‌های گل طبیعی در مراسم اندوه و عزا بیش و پیش از هرچیزی خودنمایی می‌کنند و هر کسی با گذر از کنار محل برگزاری مراسم، توجهش به این گل‌ها جلب می‌شود.

البته ریشه اصلی بسیاری از این رفتار‌ها نیز در چشم ‌و هم‌چشمی بین مردم است که متأسفانه دامن آن‌ها را گرفته و از مجالس ترحیم و تدفین هم سر در آورده است و افراد برای ابراز ارادت سعی می‌کنند تاج‌ گل بزرگ و گران‌قیمت‌تری تدارک ببینند.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از این ریخت و پاش‌ها باید کاری کرد، از جمله اینکه بازماندگان می‌توانند اطلاع‌رسانی کنند و از کسانی که برای ابراز همدردی با بازماندگان متوفی در مراسم ترحیم حضور می‌یابند بخواهند که از آوردن تاج‌ گل خودداری یا هزینه آن‌ را صرف امور خیریه کنند. اگر این فرهنگ به مرور زمان نهادینه شود، می‌توان جلوی بخش قابل توجهی از تجملات و اسراف‌ها را گرفت.

در همین راستا در چهارمحال‌و‌بختیاری، حرکتی خداپسندانه از سوی بازماندگان مرحوم عزیزالله فتح‌اللهی در شهرکرد آغاز شده است. به بهانه این کار خیر با حمید فتح‌اللهی، یکی از بازماندگان آن مرحوم و رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران ام‌اس استان، مصاحبه‌ای انجام شده که در ادامه می‌خوانید.

حمید فتح‌اللهی، رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران ام‌اس استان و از بازماندگان مرحوم عزیزالله فتح‌اللهی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌و‌بختیاری، اظهار کرد: متأسفانه امروز بخشی از جامعه بنا به دلایل مختلف، برای تأمین مایحتاج زندگی با مشکلات فراوان دست به گریبانند که مبتلایان به بیماری ام‌اس و خانواده‌های آنان از جمله این اقشار هستند.

وی با تأکید بر اینکه تعداد افراد مبتلا به بیماری ام‌اس در استان رقم قابل ملاحظه‌ای است، ادامه داد: تلاش می‌شود برای کاهش آلام حدود یک‌هزار و 500 فرد مبتلا به این بیماری و خانواده‌های آنان حرکتی انجام شود؛ چرا که این افراد علی‌رغم کمک‌های قابل توجه دولت، مصائب زیادی را در تأمین هزینه درمان متحمل می‌شوند.

فتح‌اللهی تصریح کرد: از سوی دیگر، گل‌های طبیعی که آشنایان و وابستگان برای همراهی با بازماندگان و تسلی خاطر آنان در مراسم ترحیم تدارک می‌بینند، پس از چند ساعت خشک و بلااستفاده می‌شوند حال آنکه این ابراز همدردی و شادکردن روح متوفی از طرق دیگر به نحو شایسته‌تری قابل انجام است.

وی در تشریح طرحی که به تازگی در استان انجام شده است، بیان کرد: با در نظر داشتن دو نکته مورد اشاره و در راستای کمک مالی به بیماران ام‌اس و نیز سایر نیازمندان استان بنا شد هزینه‌های پیش‌بینی شده برای تهیه تاج گل در مراسم ترحیم پدر تازه درگذشته خانواده فتح‌اللهی، برای تهیه بسته‌های لوازم‌التحریر صرف شود و در این بسته‌ها در اختیار افراد نیازمند گذاشته شود، باشد که آغاز یک حرکت گسترده عمومی از این دست را شاهد باشیم.

فتح‌اللهی تأکید کرد: در همین راستا با ارسال پیامک از همه افراد خواسته شد که هزینه تهیه تاج گل طبیعی صرف خرید لواز‌م‌التحریر شود که هم رضایت خداوند را به‌دنبال دارد و باقیات‌الصالحات به‌شمار می‌رود، هم سبب شادی روح متوفی می‌شود و به‌ویژه بخشی از نیاز ضروری قشر آسیب‌دیده‌ای از جامعه را پاسخ می‌دهد.

عضو شورای شهر شهرکرد در خصوص استقبال مردم و میزان جمع‌آوری کمک، گفت: خوشبختانه این حرکت خداپسندانه با استقبال خوبی مواجه شد و هزینه تهیه تاج گل طبیعی برای این مراسم ترحیم، صرف تهیه 120 بسته لوازم‌التحریر حاوی اقلام مختلف شد و در اختیار افراد نیازمند قرار گرفت.

فتح‌اللهی با اشاره به استقبال خوب مردم از این طرح، اظهار کرد: این حرکت که نخستین بار در استان اجرا شد، قابلیت تبدیل شدن به یک حرکت گسترده عمومی را دارد؛ چرا که افراد بسیاری تمایل به شرکت در این حرکت‌های مردمی در امور خیریه را دارند و در این راستا نقش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها برای نهادیه کردن این فرهنگ و اشاعه آن بسیار مؤثر است.

وی بیان کرد: اختصاص هزینه تاج گل طبیعی در تمام مجالس ترحیم به امور خداپسندانه و کمک به نیازمندان می‌تواند در قالب تشکل‌های خیریه سامان‌دهی و گسترش یابد و تبدیل به سنت حسنه‌ای شود که هم ابراز همدردی با بازماندگان و شادی روح متوفی و هم دستگیری از نیازمندان را به همراه دارد.

فتح‌اللهی در پایان تأکید کرد: اگر رسانه‌ها به کمک این حرکت بیایند بی‌آنکه شائبه تبلیغاتی یا منفعت‌طلبانه برای فرد یا نهادی ایجاد شود، می‌توان آن را به فرهنگ و سنت مرسوم مردم تبدیل کرد.

انتهای پیام

captcha