نقش محوری زنان در بازتاب واقعه عاشورا
کد خبر: 3841665
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
یک پژوهشگر دینی تبیین کرد:

نقش محوری زنان در بازتاب واقعه عاشورا

گروه جامعه ــ صدیقه قاسمی ، پژوهشگر دینی گفت: با نقش محوری چهار زن؛ حضرت زينب کبری(س)، ام كلثوم، سكينه و امّ‌البنين، عاشورا در كربلا دفن نشد؛ اگر زنان كاروان حسينی نبودند، قدرت تبليغی دستگاه اموی و رسانه‌های يزيد می‌توانستند واقعه كربلا را تحريف و توجيه كنند.

نقش محوری زنان در بازتاب واقعه عاشورابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ صدیقه قاسمی، پژوهشگر دینی در هفتمین و آخرین شب از سلسله‌نشست‌های «عاشورا و امروز ما» که چهارشنبه بیستم شهریورماه در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار کرد: با نقش محوری چهار زن: حضرت زينب کبری(س)، ام كلثوم، سكينه و امّ‌البنين، عاشورا در كربلا دفن نشد.

وی افزود: رسالت روشنگری عاشورا، بیش از همه مرهون حضرت زينب کبری(س) است، اگر ایشان و زنان كاروان حسينی نبودند، قدرت تبليغی دستگاه اموی و رسانه‌های يزيد می‌توانستند واقعه كربلا را تحريف و توجيه كنند.

قاسمی یادآوری کرد: در كاروان اسرای اهل بيت(ع)، حدود بیست زن و دختر و چهار مرد و پسر داريم، حضرت امّ‌البنين(س) در صحنه نبرد نبود، اما بعد از فاجعه کربلا نقش مهمي در تبيين آن داشت.

این پژوهشگر دینی گفت: حضرت زينب(س)، شخصيتی است كه طی يك نيمروز، ١٨ نفر از عزيزان خود، از فرزند و برادران تا بردارزادگان و ساير بستگانش را از دست می‌دهد و به واقع يك فرد مصيبت ديده است، اما در آن شرایط سخت، دو اقدام مهم را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: حضرت زینب(س) نخست، کاروان اسیران را با تسلی، كنترل زنان عزادار و دادن امنيت خاطر، اداره کرد. ایشان در ادامه مسیر و به عنوان مأموريت دوم، به مواجهه با دشمن و جنايتكاران كربلا پرداخت و با سخنان خود چهره آنان را در کوفه و شام افشا کرد.

مؤلف کتاب «اسلام و مقتضیات از دیدگاه شهید بهشتی» اضافه کرد: ايشان با عبیدالله ابن زياد و يزيد مواجهه و محاجه كرد و با روشنگری، جسارت، هوشمندی و سياست، در اوج ضعف ظاهری، فاتح كربلا را در كاخ خودش مغلوب كرد.

این پژوهشگر دینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زن به اقتضای طبيعت زنانه‌اش، عاطفی و آسيب‌پذيرتر از مرد است، اما عملكرد زينب(س)، به گونه‌ای شجاعانه و مقتدرانه است كه گويا عاطفه و احساسات ندارد؛ آيا ايشان غير عادی و خارج از سطح بشر عادی عمل نكرده بلکه توانمندی زن را شکوفا کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: مبنای دین، تساوی و برابر بودن زن و مرد به لحاظ وجه انساني است، اما یک وجه افتراق در زنانگی و مردانگی دارند، نقطه كانونی تفاوت زن و مرد، بُعد عاطفی زن است. به تعبير امام موسی صدر، به خاطر توان عاطفی بيشتر زن، مسئوليت مادری به او واگذار شده كه اين قدرت عاطفی نه تنها يك نقطه ضعف نيست، بلكه نقطه قوت محسوب می‌شود.

انتهای پیام

captcha