30 هیئت در شهرکرد مجوز برپایی عزاداری گرفتند
کد خبر: 3839760
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷

30 هیئت در شهرکرد مجوز برپایی عزاداری گرفتند

گروه اجتماعی ـ رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری با بیان اینکه 30 هیئت شهر از 40 هیئت، مجوز برپایی خیمه عزا و حرکت دادن دسته‌ عزاداری را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: شهرداری با اکثر هیئات فعال سطح شهر در ایجاد طاق نصرت، ایجاد فضای مناسب با نصب داربست، پرچم و بنر به صورت گسترده همکاری می‌کند.

مجید جلالی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهار محال و بختیاری، در خصوص پاک‌سازی شهر در طول دهه محرم، اظهار کرد: گروه و فوریت‌های خدمات‌رسان شهرداری در دهه ماه محرم به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به صورت شبانه‌روزی مشغول خدمات‌رسانی هستند.

جلالی در خصوص آمار گروه‌های رُفت و روب شهری، بیان کرد: گروه رفت و روب شهری سازمان شهرداری شهرکرد متشکل از 260 نفر  گروه است که 210 نفر در حال رفت و روب روزانه هستند، همچنین  26 دستگاه جمع‌آوری زباله شبانه‌روزی در سطح شهر مشغول فعالیت هستند که اطراف حسینه‌ها و تکیه‌گاه‌ها نیروی بیشتری مستقر می‌شود و در روزهای خاص مانند تاسوعا و عاشورا میزان فعالیت‌ها 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل خاصی در حین پاک‌سازی شهر وجود دارد یا خیر، گفت: اوضاع نظافت شهری نسبت به گذشته خیلی بهتر شده و این نشان‌دهنده ارتقای فرهنگ مردم  است که البته هنوز هم جای کار و پیشرفت وجود دارد تا به جایی برسیم که مردم از ظروف یک‌بار مصرف در مراسم استفاده نکنند.

جلالی اظهار کرد: اگر همدلی و اتحاد در بین هیئات بیشتر شود و همه هیئت‌های یک محل در یک تکیه جمع شوند و برای پخش نذری از ظروف‌ ملامین همسایگان استفاده کنند و یا قرار دادن کیسه‌های زباله در میان هیئت و یا تکیه‌ها پیش‌بینی شود، قعطاً وضعیت بهتری خواهیم داشت که این فرهنگ‌سازی همکاری و مشارکت مردم و هیأت را می‌طلبد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری تصریح کرد: جلسه‌ای با هیئات مذهبی برگزار و دستورات لازم برای عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف داده صادر خواهد شد، همچنین بنرهایی در خصوص توجه به عدم ریختن ظروف در معابر در سطح شهر نصب می‌شود.

شهرکرد شهر تمیزی است

وی در تشریح فرهنگ‌سازی شهری افزود: سال‌های گذشته جمع‌‌آوری زباله در طول روز انجام می‌شد اما چند سال اخیر این کار در شب انجام می‌شود و شهروندان در ابتدای روز با کیسه‌های زباله مواجه نمی‌شوند و نیز، زباله در معرض هوای گرم و حیوانات موذی قرار نمی‌گیرد و با این فرهنگ سازی شهر تمیزتر است لذا اکثر مسافران اذعان دارند که شهرکرد شهر تمیزی است.

اجرای طرح پاکبان داوطلب در سطح شهر به پیشنهاد ایکنا

جلالی در پاسخ به اینکه آیا طرح « پاکبانان داوطلب» در شهرکرد اجرا می‌شود، بیان کرد: اعضای هیئت به صورت داوطلب پاکسازی معابر را در طول حرکت دسته‌های عزاداری انجام می‌دهند اما تا کنون طرحی به این نام اجرا نشده است.

وی ادامه داد: طرح پاکبان داوطلب پیشنهاد خوبی است لذا 50 عدد روپوش مخصوص و کیسه‌های زباله در اختیار هیئتی که از معابر اصلی شهر گذر می‌کنند قرار می‌دهیم تا شهروندان بتوانند در این طرح شرکت کنند و در پاکسازی شهر به ما کمک کنند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری  بیان کرد: روزانه 132 تن زباله خانگی از شهرهای شهرکرد، مهدیه، چالشتر، اشکفتک جمع‌آوری می‌شود، این مقدار در عید نوروز 200 تُن و در ایام محرم به 150 إلی 160 تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی با همکاری روابط عمومی شهرداری شهرکرد کار فضاسازی شهر را انجام داده است، ادامه داد: به علت ادامه‌دار بودن مجالس عروسی در سطح شهر، کار فضاسازی محرم با کمی تآخیر از چهارشنبه 6 شهریور به همت روابط عمومی شهرداری و با نصب پرچم‌های مشکی در سطح شهر آغاز شد، یعنی فعالیت اصلی این سازمان از شنبه یکم محرم آغاز شد که اکثر چهارراه‌های پرتردد و میادین شهر با ریسه و پرچم‌های مشکی، پرچم‌های مزین به نام امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)، پایه پرچم‌هایی در ورودی‌های شهر از سمت سامان و اصفهان رنگ و بوی عزا به خود گرفت.

جلالی با بیان اینکه میدان امام حسین(ع) و میدان قمر بنی هاشم(ع) که به نام دو شهید بزرگوار کربلا نام گرفته‌اند به صورت ویژه مشکی‌پوش شدند، گفت: از آنجایی که هفته اول ماه محرم به هفته امر به معروف و نهی از منکر نیز نام گرفته است بوم‌هایی در این رابطه در سطح معابر نصب شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری گفت: پرچم‌های مشکی در سطح شهر تا پایان ماه صفر باقی می‌ماند و فقط بوم‌های تبلیغی هیئات تعویض می‌شوند.

تابلوی فرشچیان زینت بخش میدان امامزاده

وی ادامه داد: میدان امامزاده نیز که محل تجمع اکثر دسته‌های عزاداری است با بنری از تابلوی عاشورای استاد فرشچیان تزئین می‌شود و در ماه صفر این فضا با یک موضوع عاشورایی دیگر تزئین خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری با بیان اینکه 30 هیئت شهر از 40 هیئت، مجوز برپایی خیمه عزا و حرکت دادن دسته‌ عزاداری را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: شهرداری با اکثر هیئات فعال سطح شهر در ایجاد طاق نصرت، ایجاد فضای مناسب با نصب داربست، پرچم و بنر به صورت گسترده همکاری می‌کند و در برپایی تکیه‌گاه‌ها و خیمه‌های عزاداری تذکرات لازم را به هیئات داده‌ایم که این پایگاه‌ها در محل‌های مناسب ایجاد شود و در رفت و آمد شهری اختلالی رخ ندهد.

نصب سه هزار پرچم به تیرهای برق شهرکرد

جلالی به تعداد پرچم‌های نصب شده در سطح شهر اشاره کرد و گفت: سه هزار پرچم چوب‌خور به تیرهای برق، 90 پرچم اهتزار بلند در ورودی‌های شهر، 15 هزار متر ریسه مشکی در میادین سطح شهر، 70 بوم با جملاتی در خصوص امر به معروف و نهی از منکر نصب شده است، البته فضاسازی شهر تنها بر عهده سازمان شهرداری نیست و همه صنف‌های شهری، ادارات، کاسبان و یا حتی مردم با نصب بیرق مشکی بر سر درب منازل و مغازه‌هایشان می‌توانند در مشکی پوش شدن شهر به شهرداری کمک کنند.

انتهای پیام

 

captcha