وضعیت مطلوب ذخیره گندم سیستان ‌وبلوچستان علی‌رغم خشکسالی‌ها
کد خبر: 3837835
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱

وضعیت مطلوب ذخیره گندم سیستان ‌وبلوچستان علی‌رغم خشکسالی‌ها

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: علی‌رغم خشکسالی‌ها، ذخیره گندم استان در سیلوها در وضعیت مطلوبی قرار دارد، چراکه سعی شد گندم مورد نیاز مردم استان از 12 استان دیگر کشور وارد شود.

غلامعلی گنجعلی، مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: استان ما، به‌ویژه منطقه سیستان، بیش از دو دهه است که گرفتار خشکسالی بوده و صدمات زیادی به کشت گندم وارد شده است.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته و امسال کمترین میزان برداشت گندم را در استان داشته‌ایم، ادامه داد: براساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی باید نزدیک به ۶۰ هزار تن برداشت می‌کردیم، اما امسال تنها حدود ۱۷ هزار و ۱۰۰ تن برداشت صورت گرفته است.

مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی استان بیان کرد: علی‌رغم خشکسالی‌ها، ذخیره گندم استان در سیلوها در وضعیت مطلوبی قرار دارد، چراکه سعی شد گندم مورد نیاز مردم استان از 12 استان دیگر کشور وارد شود.

وی افزود: مصرف گندم استان در هر ماه بالغ بر ۳۴ هزار تن است که براین اساس خرید ۱۷ هزار تن گندم کشاورزان استان برای کمتر از ۱۵ روز است؛ بقیه نیاز گندم سیستان و بلوچستان از سایر استان‌های کشور با سه روش ریلی، جاده‌ای و دریایی تامین می‌شود.

سفیدی نشانه کیفیت نان نیست
گنجعلی با اشاره به اینکه هیچ گندمی بدون کنترل کیفیت وارد سیلوها نمی‌شود، بیان کرد: از بابت کیفیت گندم، خیال مردم استان راحت باشد، زیرا هیچ گندمی پیش از اینکه در دو آزمایشگاه بررسی و آنالیز شود، وارد سیلوها نمی‌شود.

وی عنوان کرد: یک تصور غلط میان مردم وجود دارد که گمان می‌کنند هرچه نان سفیدتر باشد، کیفیت آن بیشتر است، در حالی‌که سفیدی نان نشانه کمبود درصد سبوس آن است. هرچه نان تیره‌تر باشد، بهتر و با کیفیت‌تر است.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده نیاز روغن استان از سایر شهرستان‌ها تأمین می‌شود، اظهار کرد: برای رسیدن به خودکفایی، اخیراً دانه‌های روغنی مانند کلزا و آفتابگردان در شهرستان‌های پیشین، سرباز و ایرانشهر تولید و کشت می‌شوند.

انتهای پیام

captcha