تبلیغ بیان وظایف است نه تکلیف‌زدایی با چند قطره اشک
کد خبر: 3837592
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
حجت‌الاسلام ماندگاری:

تبلیغ بیان وظایف است نه تکلیف‌زدایی با چند قطره اشک

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا(ع) با بیان اینکه تبلیغ تبیین‌کننده وظایف و تکالیف مردم است، گفت: این در حالی است که در جامعه می‌بینیم برخی از مداحان تکلیف پاک‌کن هستند، بنابراین در منبر تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی را بگوییم نه اینکه تکلیف را با ریختن اشک از دوش آنان برداریم.

مبلغان در تبلیغ، مبلغ تعیین نکنند/ انس با قرآن؛ لازمه موفقیت تبلیغبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا، امروز چهارم شهریورماه در همایش تبلیغی محرم با عنوان «یاوران مردم» که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با بیان اینکه مسئولیت تبلیغ خطیر است، گفت: قرآن فرموده که احیای یک نفر همانند احیای همه بشر است و پیامبر(ص) فرمودند اگر یک نفر هدایت شود از همه آنچه آفتاب بر شرق و غرب عالم می‌تابدی ارزشمندتر است.

وی افزود: هیچ زمانی به اندازه امروز بستر برای تبلیغ دین فراهم نبوده و البته دشمنان هم به این اندازه در برابر دین متحد نبوده‌اند.

تبلیغ علم است

این استاد حوزه علمیه با اشاره به پیش نیازهای تبلیغ افزود: اولین پیش‌نیاز تبلیغ، تعلیمات تخصصی است؛ زیرا تبلیغ یک علم است و اگر بخواهیم کار علمی بکنیم باید مطالعه منظم و مستمر داشته باشیم.

وی افزود: طلبه‌ای که روزی یک ساعت مطالعه کند در طول چند سال 500 کتاب خوانده است و چنین طلبه‌ای به خوبی می‌تواند معارف دینی را به مردم منتقل کند.

ماندگاری با بیان اینکه تبلیغ یک فن و مهارت است، بیان کرد: فن و مهارت نیازمند تمرین تخصصی است و مهم‌ترین تمرین، گوش دادن به سخنرانی خطبای توانمند است که در صداوسیما و حرم‌های مطهر به وفور پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه ارتباط گرفتن با مردم نیازمند فن و مهارت است، اظهارکرد: برخی سخنرانی می‌کنند و بعد سرشان را پائین می‌اندازند و می‌روند در حالی که باید با مردم ارتباط بگیریم ولو اینکه ممکن است چند متلک هم به ما بگویند؛ مگر بر سر پیامبر(ص) اشغال و خاکروبه نمی‌ریختند.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا افزود: تبلیغ چون هنر و سلیقه است، نیازمند تزئینات، یعنی چینش جملات و پردازش عبارت‌هاست؛ برخی بانک واژگان کمی دارند و در منبر به مشکل برمی‌خورند، بنابراین اگر قرار است از مبلغ بزرگی هم تقلید کنیم محتوای مطالب او را بیان کنیم نه اینکه عین عبارات او را بگوییم و تقلید کنیم.

انس با قرآن از رموز موفقیت در تبلیغ

ماندگاری با بیان اینکه مبلغ باید وقایع و حوادثی را که در تبلیغ و منبر رخ می‌دهد مدیریت کند، تصریح کرد: تبلیغ یک رسالت الهی است و چون رسالت الهی است، توفیقی الهی هم می‌خواهد؛ بنابراین باید روی عوامل توفیق کار کنیم که از جمله لوازم این توفیق نماز شب و انس روزانه با قرآن است و مبلغی که انس روزانه با قرآن ندارد، نمی‌تواند مبلغ موفقی باشد.

وی با تأکید بر شناخت موانع توفیق و عوامل توفیق اظهار کرد: تبلیغ نوعی طبابت است، بنابراین مبلغ باید در همه موضوعات مورد نیاز مردم مطالعه کند، ولی مخاطب را بشناسد و متناسب با سطح درک و فهم مردم مطالب را ارائه کند همانند پزشکی که قبل از دیدن بیمار نسخه نمی‌نویسد.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه مبلغ باید مسائل مورد ابتلای مردم را تشخیص دهد، بیان کرد: عمده‌ترین وظیفه مبلغان و روحانیون پیشگیری است که در لسان دین به ورع تعبیر شده است، بعد کنترل که عفت و حیا است و درمان که همان استغفار است.

مبلغ خود را ارزان نفروشد

وی با بیان اینکه تبلیغ نوعی تجارت است و مبلغ باید مراقب باشد خود را ارزان نفروشد، اظهار کرد: نمی‌گوییم مبلغ نباید از مردم پول بگیرد، ولی نباید قبل از آن طی کند، نه چانه بزند و نه منتظر تشکر و برخی مسائل دیگر بعد از منبر باشد و در این صورت هر مقدار پول دادند از حلال‌ترین درآمدها است.

ماندگاری ادامه داد: تاجر تلاش می‌کند که متاعش را به بهترین قیمت بفروشد و هیچ کسی بهتر از خداوند این متاع را نمی‌خرد؛ بنده و دوستان من در برنامه سمت خدا هیچ کدام اهل طی کردن و چانه زدن نیستیم. مبلغان و مداحانی می‌خواهیم که هنر خود را به خدا بفروشند نه به پول؛ در تجارت، کم‌فروشی حرام است و «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ» فقط برای مغازه‌داران نیست و برای مبلغان هم هست؛ بنابراین اگر کسی بدون مطالعه منبر برود و فقط به حافظه متکی باشد کم‌فروشی کرده است.

مبلغان خود را خرج سیاسیون نکنند

وی با اشاره به انتخابات مجلس اظهار کرد: در این ایام کاغذهای زیادی به مبلغان می‌دهند که به فلان نماینده و رئیس خوش‌آمد بگویید که باید از این کار بپرهیزید و مجلس امام حسین(ع) را به این کارها آلوده نکنیم. مبلغ نباید خود را خرج کسی بکند بلکه باید ملاک به مردم بدهیم و محکم بگوییم که مشکلات کشور برای انتخاب‌های ما هست نه اسلام و ولایت فقیه.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه نباید فضای انتخابات متشنج شود، تاکید کرد: کشور هیچ کمبودی ندارد و فقط مدیر دلسوز کم دارد.

وی افزود: مبلغ باید مستندگویی کند در غیر این صورت غش در معامله است؛ خواب، مستند نیست مگر آنکه مؤید آیه یا روایت داشته باشد؛ مبلغ باید سخنان قابل فهم برای مردم بزنند که نیازمند تشبیه، تمثیل و ... است؛ همچنین کاربردی حرف بزنیم تا مفید واقع شود.

تواضع از رموز موفقیت در تبلیغ

ماندگاری با تاکید بر اینکه مردم روحانی متواضع دوست دارند که از تکبر و نخوت دوری می‌کنند، اظهارکرد: روحانی و مبلغ باید امانتدار باشد؛ قرار نیست از خودمان مطلبی به آیات و روایات اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه تبلیغ نوعی وساطت است، تصریح کرد: خداوند سنت نصرت دین و هدایت خلق را دارد و یک روحانی اگر توفیق داشته باشد می‌تواند واسطه هدایت خلق و نصرت دین باشد؛ همان طور که این دو موضوع در مورد شهدا و علمای الهی مستجاب شده است.

ماندگاری ادامه داد: مبلغی که می‌خواهد واسطه هدایت خلق باشد نیازمند عواملی از جمله استعانت به صبر و صلات است؛ یک روحانی باید تداوم به خواندن نوافل داشته باشد؛ نیازمند دادن صدقه و دعا است؛ این دعاها «الهی انطقنی بالهدی...» و «رب اشرح لی صدری و ...» را همواره مدنظر داشته باشیم؛ دائم‌الذکر باشیم و به ویژه قبل از منبر از ذکر کمک بگیریم؛ استغفار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه انس و توسل به قرآن و اهل بیت(ع) از جمله عوامل واسطه شدن برای هدایت خلق است، بیان کرد: قبل از منبر از خدا کمک بگیریم زیرا هدایت قلوب در دست خداوند است؛ صبح به صبح به ساحت مقدس امام زمان(ع) توسل کنیم و قرائت روزانه قرآن داشته باشیم تا تبلیغ ما مؤثر شود.

ماندگاری با بیان اینکه تبلیغ، امتحان الهی است تصریح کرد: تبلیغ ابلاغ مأموریت دینی به سه طریق است؛ عده‌ای به طریق علم‌الیقین ابلاغ می‌کنند که کم است؛ عده‌ای با روش عین‌الیقین کار می‌کنند یعنی با سیره انبیاء و خود مردم آنان را جذب می‌کنند و برخی هم حق‌الیقینی تبلیغ می‌کنند که روش امام خمینی(ع) در جذب مردم بود.

تکلیف پاک‌کنی برخی مداحان

وی افزود: تبلیغ، تبیین‌کننده وظائف و تکالیف مردم است؛ در حالی که می‌بینیم که برخی از مداحان تکلیف پاک‌کن هستند، بنابراین در منبر تکالیف فردی، خانوادگی و اجتماعی را بگوییم نه اینکه تکلیف را با ریختن اشک از دوش آنان برداریم.

رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا افزود: امروز فرهنگ کار، تلاش و مجاهدت و استقامت و مقاومت بسیار مورد نیاز در کشور است؛ فرهنگ درست‌کاری، پرکاری و حلال کاری در دوره کنونی بسیار مهم است و باید آن را تبلیغ کنیم.

انتهای پیام

captcha