افزایش شمار کشورهای معتقد به خداوند، نخستین ثمره انقلاب اسلامی بود
کد خبر: 3837316
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹

افزایش شمار کشورهای معتقد به خداوند، نخستین ثمره انقلاب اسلامی بود

گروه اجتماعی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر افزایش شمار کشورهای معتقد به خداوند به عنوان نخستین ثمره انقلاب اسلامی، گفت: در سال 57، 58 کشور دنیا معتقد بود که جهان از اساس خدایی نداشته است و در سال 58 تنها 30 کشور دنیا بر این باور بودند که جهان از اساس خدایی نداشته است، با شکل‌گیری انقلاب اسلامی 28 کشور به جمع کشورهای معتقد به خداوند افزوده شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، شب گذشته در «نخستین نشست فرایند ایجاد و بسط هویت دینی» که با حضور جمعی از جوانان فعال فرهنگی، روحانیون، نخبگان و پیشکسوتان عرصه فعالیت‌های فرهنگی و دینی در اداره تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، گفت: سال ها قبل پژوهشی انجام دادم در خصوص اینکه انقلاب اسلامی در چه ظرف مکانی و زمانی محقق شده است و مختصاتی که انقلاب اسلامی در آن به وجود آمده لااقل از لحاظ فرهنگی چه مختصاتی بوده است.

وی افزود: در این پژوهش جهانِ قبل از انقلاب اسلامی را تا قبل از قریب به سه سده مورد مطالعه قرار دادم و متوجه شدم سده 18 عصر سرمستی بشر به مدد علم و تکنولوژی در برابر خداوند است.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام ادامه داد: 200 دانشمند از کشورهای گوناگون اروپایی و با تخصص‌های مختلف در طول یک سده کتابی در 53 جلد نوشتند با عنوان «دایره المعارف سده 18» و همگی از دیدگاه تخصصشان به این نتیجه رسیدند که اگر خدا در زندگی بشر نباشد، به نفع اوست.

حجت‌الاسلام رهدار با بیان اینکه کتاب مذکور در سده 19 با عنوان «دایرة‌المعارف الحاد» دست به دست شد، افزود: در این سده افرادی پا به عرصه گذاشتند که بر خلاف دانشمندان سده 18 که می‌پنداشتند عالم خدایی دارد، اما برای ادامه حیات به وجود خداوند نیازی نیست، خداوند را از ابتدا منکر شدند و معتقد بودند که جهان  با سلول تک‌یاخته به بوجود آمده است.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه قم با اشاره به اینکه در سده 20 دیانتی به نام دئیسم ظهور کرد، ادامه داد: در انتهای سده 19، این جمله نیچه، فیلسوف آلمانی که «خدا مرده است» تبدیل به رساله و روح این سده شد.

حجت‌الاسلام رهدار ادامه داد: 70 سال بعد از نیچه میشل فوکو فرانسوی در تکمیل جمله نیچه گفت که وقتی در سده 19 خدا مُرد در سده 20 انسان هم مُرد و نظریات دانشمندان سده 20 بر این پایه استوار است که دین ریشه در وهم بشر دارد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی مجمع تقریر بیان کرد: کشورهای اسلامی در این سه سده استثنا بودند و به لحاظ سیاسی و اقتصادی در ذیل قطب آمریکا یا شوروی قرار داشتند یعنی از لحاظ سیاسی و اقتصادی اسیر بودند، بنابراین دارالاسلام معتقد به خدا بودند اما زندگی‌شان به خدا گره نمی‌خورد و بود و نبود خداوند در زندگی آن‌ها فرقی نداشت.

حجت‌الاسلام رهدار با طرح این پرسش که رابطه جامعه امروز ما با امام زمان(عج) چگونه است، گفت: همه به وجود مقدس امام زمان(عج) معتقدیم اما کاری به ایشان نداریم و حتی برایمان مهم نیست که ایشان ظهور کند یا نکند، کشورهای اسلامی سده 20 نیز همین طرز تفکر را در قبال خداوند داشتند و نسبت به خدا بی‌تفاوت بودند.

وی در ادامه افزود: در پایان چنین دورانی پیرمردی پیدا شد که دم از خدا زد و همگان را به اعتماد به خدا و فراموش نکردن وعده الهی دعوت کرد، و این پرسش ایجاد شد که خدای امام خمینی(ره) از جنس خدای سده 18 است یا سده 19 یا خدای سده بیستم؟ امام خمینی در مدت 15 سال در تمام اعمال، رفتار و گفتارش خدای خودش را به نمایش گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر افزایش شمار کشورهای معتقد به خدواند به عنوان نخستین ثمره انقلاب اسلامی، افزود: در سال 57، 58 کشور دنیا معتقد بود که جهان از اساس خدایی نداشته است و در سال 58 تنها 30 کشور دنیا بر این باور بودند که جهان از اساس خدایی نداشته است، با شکل‌گیری انقلاب اسلامی 28 کشور به جمع کشورهای معتقد به خداوند افزوده شد.

حجت‌الاسلام رهدار گفت: دومین ثمره انقلاب اسلامی فعال شدن کرسی‌های دین‌پژوهی و دانشگاه‌های دین‌شناسی در کشور های غربی و اروپایی بود و فقط در شهر واشگتن 1400 مؤسسه دین‌پژوهی وجود داشت.

وی با تأکید بر اینکه مؤسسه تمپل تونت آمریکا به عنوان تنها مؤسسه در دنیاست که به عضو برنده جهانی‌اش 5 میلیون دلار، یعنی بیش از 3 برابرِ جایزه ده‌ها مؤسسه دیگر، جایزه اعطا کرد، ادامه داد: چرا مردمی که دین را موهوم می‌دانستند برای نویسندگانی که در باره وهم قلم‌فرسایی می‌کنند چنین جایزه‌ای در نظر می‌گیرند؟

حجت‌الاسلام رهدار ادامه داد: ادعای مطرح شده این است که هر کسی در هر مکانی و با هر دینی در حال عبادت خدای خودش است به لطف انقلاب است، چون اوضاع دین در جهان در سه سده گذشته همانی بود که توصیفش گذشت اما انقلاب اسلامی امروز سبب احیاء، ایجاد، بسط و گسترش هویت دینی در جهان است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به تمام کشورهای مسلمان راه یافته و مردم کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان پی به ارزش انقلاب اسلامی برده‌اند، گفت: انقلاب اسلامی با صرافت ذاتش، و نه با سفرای ناسفیرمان، در قلب مردم دنیا نفوذ کرده و فراتر از مرزها رفته است.

حجت‌الاسلام رهدار افزود: انقلاب اسلامی ایران انفجار نور بود، این نور به هر جایی رفت پیام‌آور هویتِ دینی به نام خدا بود و انقلاب ما در دنیا به نام خدا شناخته شده و ما پیام‌آور خدا برای کل بشریت بودیم.

رئیس مؤسسه فتوح اندیشه قم در ادامه با طرح پرسشی، بیان کرد: تا چه اندازه معقول، منصفانه و کارشناسانه است که عیار سنجش انقلابی که چترش در مقیاس جهانی باز شده و معنویت و هویت دینی را در جهان گسترش داده است، قیمت پیاز و سیب زمینی باشد؟ یعنی اگر قیمت گوجه پایین آمد انقلاب خوب عمل کرده و اگر بالا رفت انقلاب بد عمل کرده است؟

حجت‌الاسلام رهدار ادامه داد : امام خمینی(ره) می‌فرمود که این انقلاب برای نان و خربزه نبود بلکه برای دین و اسلام بود، ما هنوز به شعب ابی‌طالب نرسیده‌ایم و منصفانه این است که انقلاب را در مقیاسش ارزیابی کنیم.

وی در پایان گفت: چیزی که ما از انقلاب صادر کردیم از جنس فهم است، ما به انسان‌هایی در خارج از مرزهای جغرافیایی عزت دادیم نه به آن به معنا که خود ما بی‌عزت شده باشیم بلکه ما چیزهایی از انقلاب صادر کردیم و چون صادر کردیم بدان معنا نیست که برای خودمان چیزی نمانده باشد.

انتهای پیام

captcha