کم شدن منابعِ تربیت دینی، سبب کاهش فعالیت‌های فرهنگی
کد خبر: 3837116
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
در نشست کمیته تخصصی آسیب‌های اجتماعی مطرح شد

کم شدن منابعِ تربیت دینی، سبب کاهش فعالیت‌های فرهنگی

گروه اجتماعی ـ مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: زمانی که منابع تربیت دینی کم شود فعالیت‌های فرهنگی کاهش پیدا می‌کند و رشد آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت.

کم شدن منابعِ تربیت دینی، سبب کاهش فعالیت‌های فرهنگی

به گزارش ایکنا از چهار محال و بختیاری حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی طاهری، مدیر اداره کل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در نشست کمیته تخصصی آسیب‌های اجتماعی استان که صبح امروز دوم شهریورماه برگزار شد با بیان اینکه اهمیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی در عصر کنونی بسیار زیاد است و فرهنگ جامعه زمانی اصلاح می‌شود که آسیب‌های اجتماعی کنترل شود، گفت: وقتی مادری فرزند خود را از دست می‌دهد، سنگینی غم از دست دادن فرزند را کسی به او یاد آور نمی‌شود و نحوه ی عزاداری برای فرزند را کسی به او یاد نمی‌دهد، همچنین است مقابله با آسیب‌های اجتماعی که نباید منتظر بنشینیم تا کسی از راه برسد و چگونگی مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به ما یاد دهد.
حجت الاسلام طاهری افزود: در مقابله با آسیب ‌ا اگر فقط به برگزاری نشست و سمینار و گفتمان اکتفا کنیم تنها زمان و عمرخود و بیت المال را تلف کرده‌ایم ، بنابراین رویکرد و نحوه برخورد ما نسبت به آسیب‌های اجتماعی باید به مانند مادری که فرزند خود را از دست داده است باشد و در رسیدن و جامه عمل پوشاندن به این مهم نباید خاموش بنشینیم.
وی ادامه داد: پیشنهاد می‌دهم برای چنین نشست‌هایی یک اتاق فکر و کانون اندیشه ورز تشکیل شود و از صاحب نظران و نخبه‌ها بخواهیم ما را در شناسایی و رفع آسیب‌ها کمک و همراهی کنند که اگر چنین شود با دید بازتری می‌توان این گونه مسائل را بررسی و با آن‌ها مقابله کرد.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان بیان کرد: در بحث مبارزه با مصرف مواد مخدر، همچنان که همه به این نکته اذعان دارند، کشورهای غربی و اروپایی بیشتر با آن درگیر هستند و شیوه مبارزه  آن‌ها، شیوه روانشناسی بوده است که باید تحلیل کرد که در این زمینه موفق بوده اند یا نه؟ تلقی بنده این است که موفق نبوده‌اند و همچنان مصرف مواد مخدردر جوامع غربی، روند رو به رشدی دارد .
حجت الاسلام طاهری در تشریح اینکه چرا جوامع غربی در مقابله با آسیب مصرف مواد مخدر موفق عمل نکرده است، گفت: روانشناسان غربی به تمامی ابعاد وجودیِ آدمی نگاه ندارند با این توضیح که به عنوان مثال روان برای آرامش است نه برای تعالی و آن چیزی که موجب پیشگیری می‌شود تعالی است و آرامش روان مثل مُسَکن عمل می‌کند و از لحاظ علمی باید گفت‌وگو کنیم که چه باید انجام دهیم تا تعالی انسان‌ها را تقویت کنیم و این نیاز به یک بحث نظری دارد.
وی به راهکارهای تقویت و رشد تعالی انسان‌ها اشاره کرد و افزود: در این مسیر سه مسئله راه اندازی  کانون اندیشه ورز و استفاده از همه ظرفیت‌های نخبگی داخل و خارج استان، مشخص شدن و پیگیری مآموریت‌های دستگاه‌های عملیاتی که هر کدام از ما در آن به طرق مختلف نقش داریم و شیوه عملیاتی وچود دارد که در شیوه عملیات سه مرحله  وجود دارد که هریک را برسی می‌کنیم.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان افزود:  مرحله اول کارها و فعالیت‌های کوتاه مدت است که فعالیت‌هایی که توسط بعضی از روحانیون مستقر در مناطق استان در حال انجام است از این قبیل فعالیت‌ها محسوب می‌شود. متآسفانه اخیرا شاهد رفتن این عزیزان از استان هستیم لذا  باید برای رفع این مشکل همفکری شود تا مانع کوچ چنین مهره‌های زبده و متخصص از استان شویم.
حجت الاسلام طاهری گفت: مرحله ی دوم فعالیت‌های میان مدت است که برگزاری کارگاه‌های آموزشی به منظور تربیت افراد متخصص از آن جمله است و پیشنهاد می‌شود در این خصوص هم روحانیون مجرب و متخصص شناسایی شوند و از وجود آن‌ها استفاده شود.
وی فعالیت‌های بلند مدت را مرحله سوم دانست و گفت: تشکیل کانون‌های مردم نهاد به منظور مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از فعالیت‌های بلند مدت و سومین مرحله برای رسیدن به تعالی است. خود مردم دست به کار شوند و برای مبارزه با آسیب‌ها اقدام کنند .
حجت الاسلام طاهری گفت: مساجد به صورت جدی کارکرد اجتماعی خود را از دست داده است و خلوتی مساجد هم به خاطر همین موضوع است . بنابراین تمام سعی ما باید رفع این مسئله باشد. یعنی باید به صورت محله محور اقدام به تشکیل کانون‌هایی کنیم که دغدغه‌مند پیگیر این موضوع باشند.
وی افزود: زمانی که منابع تربیت دینی کم شود فعالیت‌های فرهنگی کاهش پیدا می‌کند و رشد آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت. اما نکته جالب این است که بعد از آن هزینه‌ها برای مقابله با همین آسیب چندین برابر می‌شود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان در پایان بیان کرد: به جای تخصیص و تقویت منابع، برای مقابله با آسیب‌ها، منابع تربیت دینی را تقویت کنیم و مشکل جدی ما اعتبارات است امابازهم برای مقابله با آسیب‌ها در تلاش هستیم.

انتها پیام

captcha