از ‌حضور پررنگ کلاس قرآن در روستا تا صوتی از پدر که موجب حفظ قرآن شد
کد خبر: 3835694
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵

از ‌حضور پررنگ کلاس قرآن در روستا تا صوتی از پدر که موجب حفظ قرآن شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حافظ کل قرآن کریم در چهارمحال‌وبختیاری‌ با اشاره به اینکه صوت زیبای پدر‌ هنگام تلاوت قرآن موجب روی آوردن وی به حفظ قرآن شد، اظهار کرد: برپایی محافل و مجالس انس با قرآن و دعوت از چهره‌های ممتاز و نخبه قرآنی بی‌شک سبب ایجاد انگیزه به ویژه در جوانان و نوجوانان می‌شود.

‌معصومه یوسفی که 20 سال است توفیق حفظ کل قرآن را کسب کرده است، قرائت زیبای قرآن کریم از سوی پدر و در فضای خانه را مهم‌ترین عامل جذب او و سایر اعضای خانواده به سمت قرآن می‌داند. عاملی که با تشویق و پیشنهاد پدر به معصومه 15 ساله برای شروع حفظ قرآن، نقش پررنگ و تأثیرگذار پدر را در درخشش او در عرصه فعالیت‌های قرآنی استان و کشور تکمیل می‌کند.
برای آشنایی بیشتر با این نخبه فعال قرآنی خبرگزاری ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری به سراغ وی رفته‌ که در ادامه متن گفت‌وگو را ‌می‌خوانید.

ایکنا ــ خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چگونه و از چند سالگی جذب فعالیت‌های قرآنی شدید؟

معصومه یوسفی هستم، اهل وردنجان شهرستان بن، حدود 20 سال است که حافظ کل قرآن کریم، دارنده کارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی و در حال حاضر دبیر آموزش و پرورش هستم. بنده در خانواده‌ای مذهبی و مشتاق به قرآن و اهل بیت(ع) رشد یافته‌ام. در خانواده ما پدر همواره در حال تلاوت قرآن با صوت زیبا بودند و ما فرزندان نیز در چنین فضایی با قرآن انس گرفتیم. در روستای ما کلاس‌های آموزشی مکتب‌خانه قرآن همواره فعال بود که تا سن ۱۰ سالگی با حضور در این کلاس‌ها توانستم روخوانی قرآن را به صورت کامل فرابگیرم. ضمن اینکه به لطف برخورداری از صدای خوب برای قرائت قرآن، در مراسم صبحگاه مدرسه قرآن تلاوت می‌کردم که همین تشویق‌ها و مشارکت‌های فعال در عرصه قرآن، سبب جذب هر چه بیشتر بنده به سمت انس با قرآن شد.

ایکنا ــ از چه سنی حفظ قرآن کریم را آغاز کردید و شیوه شما در حفظ قرآن چه بود؟

از ۱۵ سالگی حفظ قرآن را به پیشنهاد پدرم آغاز کردم و در ۱۷ سالگی به حفظ کل قرآن نایل شدم. شیوه حفظ به این ترتیب بود که ابتدا صفحه مورد نظر را چندین بار با صدای استاد پرهیزکار گوش می‌دادم، سپس بعد از حفظ آیه به آیه آن صفحه، کل آیات را به هم متصل و کل صفحه را بارها از حفظ تلاوت می‌کردم. ضمن اینکه هر بار ضمن حفظ آیات جدید، آیات قبلی را نیز مرور می‌کردم.

ایکنا ــ فصل مهمی از فعالیت قرآنی هر حافظ قرآن شرکت او در مسابقات و کسب مقام ‌است، در این خصوص برایمان بگویید.

بنده از دوران ابتدایی در مراحل مختلف مسابقات قرآن و عترت آموزش و پرورش مشارکت داشتم اما از سن ۱۶ سالگی به صورت جدی و فراگیر در مسابقات حضور داشتم و کسب رتبه برتر کشوری در حفظ جزء یک، سبب ترغیب بیش از پیش برای حضور در مسابقات شد که ثمره این حضور کسب چهار رتبه برتر در مسابقات کشوری بنیاد شهید، احراز رتبه دوم کشور در مسابقات قرآن و عترت دانشجویان و کسب پنج رتبه برتر کشوری در مسابقات قرآن سپاه پاسداران است.

ایکنا ــ لطفاَ از دیگر افتخاراتتان بگویید.

بنده دارنده مدرک تخصصی درجه ۳ حافظان قرآن کریم از دارالقرآن استان هستم. ضمن اینکه در سال ۹۱ همزمان با میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و هفته جوان، به عنوان جوان برتر قرآنی در استان و سال گذشته نیز به عنوان نخبه و فعال قرآنی از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران معرفی شدم و در سال جاری نیز توفیق داشتم در «طرح ملی بشارت» به عنوان مربی حفظ قرآن کریم فعالیت کنم و چند تن از دانش‌آموزان توانستند به حفظ جزء 30 نایل شوند.

ایکنا ــ اگر از شما پرسیده شود زیباترین مفهوم در کدام آیه قرآن آمده، پاسخ شما چه خواهد بود؟

به نظر بنده آیه ۳ سوره مبارکه طلاق زیباترین مفهوم را در خود دارد که خداوند می‌فرماید: «وَ مَن یَتَوَکَّل عَلَی الله فَهُوَ حَسبُه» یعنی کسی که در هر امرِ خود به خدا توکل کند، خدا او را کفایت می‌کند.

ایکنا ــ قرائت کدام آیه به شما آرامش می‌بخشد؟

در لحظات سخت و بروز مشکل، تلاوت آیه شریفه ۵۳ سوره مبارکه زُمر آرامش‌بخش است که خداوند می‌فرماید: «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ»؛ بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏‌ايد، از رحمت الهى نوميد نباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را می‌بخشد، كه او آمرزنده و مهربان است‏.

ایکنا ــ انس شما با قرآن چه تغییر محسوسی در زندگی‌تان ایجاد کرده است؟

حفظ قرآن کریم و توفیق حافظ کلام خدا بودن، مستلزم تلاوت مستمر آیات و مرور آن‌هاست که همین تلاوت قرآن سبب آرامش انسان است. ضمن اینکه انس با این کتاب الهی سبب خو گرفتن با مبانی و آموزه‌های زندگی‌ساز آن و تلاش برای پیاده کردن این مفاهیم در زندگی می‌شود که بنده هم همواره در همین راستا تلاش کرده‌ام.

ایکنا ــ به عنوان یک چهره قرآنی موفق در استان، سطح فعالیت‌های قرآنی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر بنده سطح فعالیت‌های قرآنی استان خوب و مطلوب است و خوشبختانه در سال‌های اخیر سطح فعالیت‌ مؤسسات قرآنی و دستگاه‌های فرهنگی استان به مراتب گسترده‌تر شده اما باز هم جای کار وجود دار و هر کاری برای قرآن بشود کم است.

ایکنا ــ چه پیشنهاداتی درباره ایجاد و گسترش فضای انس با قرآن در استان دارید؟

برپایی محافل و مجالس انس با قرآن و دعوت از چهره‌های ممتاز و نخبه قرآنی بی‌شک سبب ایجاد انگیزه به ویژه در جوانان و نوجوانان و جذب تعداد بیشتر افراد به عرصه فعالیت‌های قرآنی می‌شود، همچنین نهادهای متولی و مبلغان و قرآنیان می‌توانند با نشر آموزه‌های قرآن و آگاهی‌بخشی به آحاد جامعه، افراد را به انجام فعالیت‌های قرآنی ترغیب کنند ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود درباره اجرای برنامه‌های قرآنی و آموزش قرآن در مدارس برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد و در یک کلام همه متولیان قرآنی همواره دغدغه قرآن را داشته باشند.

ایکنا ــ به عنوان کلام پایانی، ما را به یک دعای قرآنی مهمان کنید.

خداوند در آیه ۸ سوره مبارکه آل‌عمران می‌فرماید: «رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ»، پروردگارا! دل‌هايمان را، بعد از آنكه ما را هدايت كردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زيرا تو بخشنده‏ هستی.

انتهای پیام

captcha