از پرچمداری در خوشنویسی تا غزل‌سرایی
کد خبر: 3834974
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
نگاهی به زندگی میرزا عبّاس‌خان شیدا دهکردی؛

از پرچمداری در خوشنویسی تا غزل‌سرایی

گروه فرهنگی ــ مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری توجه به هنر خوشنویسی مخصوصاً در شاخه نستعلیق را از ویژگی‌های بارز میرزا عبّاس‌خان دانست و گفت: این توجه تا جایی ادامه داشت که اهل فن میرزا عباس‌خان را آخرین پرچمدار هنر خوشنویسی در رشته نستعلیق در دوره قاجاریه و در کشور ایران دانسته‌اند.

امروز جمعه، 25 مردادماه مصادف با 14 ذی‌الحجه روزی است که یکی از بزرگان ادبی چهارمحال‌وبختیاری در اواخر دوره قاجار یا همان پهلوی اول به نام «میرزا عبّاس خان شیدا دهکردی»، در سال  ۱۲۹۹ هجری. قمری/۱۲۶۱  هجری. شمسی در  شهرکرد یا همان دهکرد سابق متولد شود.

بنابراین ایکنا بر آن شد تا گوشه‌ای از زندگی این هنرمند مکتب شیعه را برای مخاطبان هنردوستش ترسیم کند به همین منظور گفت‌وگویی کوتاه با  بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحا‌ل‌وبختیاری تنظیم کرده‌ایم که به اتفاق می‌خوانیم.

بابک زمانی‌پور، مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحا‌ل‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحا‌ل‌وبختیاری، در معرفی میرزا عبّاس خان شیدا دهکردی گفت: ایشان شاعر، ادیب، روزنامه‌نگار و خوشنویس برجسته استان در دوران پهلوی اول و یک فعال اجتماعی و سیاسی از دوران مشروطیت تا پهلوی بود که عمده فعالیت‌هایش نیز در اصفهان صورت گرفت.

وی روزنامه بلدیه اصفهان، دیوان اشعار، کتاب مصیبت‌نامه و کتاب محرم‌نامه را از جمله آثار میرزا عباس‌خان دانست و گفت: انتشار مجله دانشکده اصفهان از معروف‌ترین آثار او است که منبعی برای معرفی ویژگی‌های ادبی شاعران استان اصفهان، چهارمحا‌ل‌وبختیاری و حتی همدان در اواخر دوره قاجاریه است.

ویژگی‌های بارز میرزا
زمانی‌پور توجه به هنر خوشنویسی مخصوصاً در شاخه نستعلیق را از ویژگی‌های بارز میرزا دانست و افزود: این توجه تا جایی ادامه داشت که اهل فن میرزا عباس‌خان را آخرین پرچمدار هنر خوشنویسی در رشته نستعلیق در دوره قاجاریه و در کشور ایران دانسته‌اند که فالنامه حافظ از جمله آثار او در این رشته است.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: میرزا عباس در سرایش غزل نیز دستی توانا داشت و غزل‌های زیبای بسیاری از او به یادگار مانده است که مورد استفاده نغمه سازان دوره‌های بعد نیز قرار گرفت.

وی با بیان اینکه  میرزا یکی از روشنفکران متشرع محسوب می‌شود، ادامه داد: همین امر سبب شد تا آثاری ارزشمند با رویکرد اخلاقی از خود به یادگار بگذارد.

تشکیل انجمن‌های ادبی
زمانی‌پور تشکیل انجمن‌های ادبی را یکی دیگر از اقدامات میرزا دانست و افزود: تشکیل انجمن ادبی دانشکده اصفهان یکی از مهم‌ترین انجمن‌های ادبی مطرح آن زمان بود.

وی با بیان اینکه تربیت شاگردان معاصر فراوان در زمینه ادبیات معاصر که همه آن‌ها از سرامدان این عرصه شدند را از دیگر کارهای میرزا عباس خان دانست و گفت: ارتباط وی با علما دینی از جمله آیت‌الله حاج‌آقا رحیم ارباب، جهانگیر خوان قشقایی، آیت‌الله سیدابوالقاسم دهکردی و...بیان‌گر توجه ایشان به زوایای فرهنگ شیعی و فقه شیعی در روزگار معاصر است.

مدیر گنجینه آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری در پایان به زمان فوت میرزا عباس خان که یکی از فعالان مشروطیت در روزگار معاصر نیز بود اشاره و بیان کرد: ایشان در شب سه شنبه، ۲۳ اسفندماه ۱۳۲۸هجری شمسی از دنیا رفت و در تکیه سلطان الراقین آرامستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

captcha