فرهنگ قانون‌پذیری را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم/ قوانینی ثابت با اجرای متفاوت
کد خبر: 3832881
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹

فرهنگ قانون‌پذیری را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم/ قوانینی ثابت با اجرای متفاوت

گروه اجتماعی ـ مسئول دبیرخانه امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: عفاف و حجاب دانشگاه‌ها را نه از دید شرعی بلکه باید از دید قانون بررسی کنیم رعایت عفاف و حجاب در جامعه یک قانون است و مصوباتی دارد که همگان باید آن‌ها را رعایت کنند لذا باید فرهنگ قانون‌پذیری را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم. هرکس با هر اعتقادی باید قانون کشور اسلامی را رعایت کنند.

سید شهاب‌الدین احمدی، مسئول دبیرخانه امربه معروف ونهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با اقدامات این دبیرخانه در راستای بهبود وضعیت پوشش کادر مراکز درمانی و بهداشتی استان، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری تشکیلات و نهادهایی برای بررسی اوضاع پوشش کادر مراکز درمانی را در زیر مجموعه خود دارد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر یکی از این تشکلات است و بسیاری از موضوعات مربوط به عفاف و حجاب در این ستاد مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: گروه‌های «یاوران معروف» یا «طلایه‌داران امر به معروف» که از بین پزشکان، مسئولان، سوپروایزرها، و کسانی که واجد شرایط هستند تشکیل شده است، در زیر مجموعه ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی استان ایجاد شده که در کل مراکز درمانی مشغول به فعالیت هستند، در واقع ستاد امربه معروف در کلیه مراکز درمانی و بهداشتی شورای امربه معروف و نهی از منکر را تشکیل داده است که رئیس مرکز نیز به عنوان رئیس این شورا فعالیت می‌کند.

احمدی افزود: اعضای این گروه وظیفه اصلاحیه و بیان تذکرات در مراکز را دارند و روال کار به این صورت است که  تذکرات طی دو مرحله به فرد خاطی داده می‌شود و در صورت عدم رعایت، فرد به شورای انضباطی دانشجویان معرفی می‌شود.

مسئول دبیرخانه امربه معروف ونهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: اگر فرد خاطی همچنان از قوانین سرپیچی کرد او را به اداره مشاوره و در نهایت به کمیته انضباطی معرفی می‌کنند و تذکرات شفاهی و کتبی لازم متناسب به نوع تخلفش به او داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ستاد صیانت از قوانین امنیتی و حقوق شهروندی در سال 92  توسط دولت به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که تخلفات مربوط به عدم رعایت دستورالعمل‌ها طی جلساتی که در دو کمیته شهروندی و کمیته عفاف و حجاب برپا می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: آیین‌نامه پوشش حرفه‌ای برای کارکنان و دانشجویان در دولت تصویب شده است که تمام جزئیات پوشش در این آیین نامه آمده و به تمام مراکز ابلاغ شده است لذا کارکنان موظف هستند به همه مصوبات این آیین نامه عمل کنند.

دانشگاه متولی اجرایی آئیین نامه پوشش حرفه‌ای

احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه متولی اجرایی آئیین‌نامه پوشش حرفه‌ای دانشجویان و کارکنان معاونت آموزشی است، افزود: معاونت فرهنگی دانشجویی، نهاد ناظر بر حسن اجرای آئین‌نامه‌هایی است که به مسائل فرهنگی کشور مربوط می‌شود.

نحوه اجرای مصوبات آئین نامه در مراکز درمانی

وی در پاسخ به نحوه اجرای مصوبات آئین نامه در مراکز درمانی، اظهار کرد: قطعاً مصوبات به صورت صد درصدی اجرا نشده است زیراکه بخشی از فرهنگ پوشش عفاف و حجاب برگرفته از فرهنگ جامعه است لذا فرهنگ جامعه بر فرهنگ ادارات نیز اثر می‌گذارد هرچند که اداره قوانین و ظوابط خاص خود را داشته باشد.

مسئول دبیرخانه امربه معروف ونهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: در این آئین‌نامه جزئیات پوشش آقایان و بانوان حتی رنگ روپوش آن‌ها نیز ذکر شده است، این قسمت از آئین نامه که شامل عدم پوشیدن دمپایی و پیراهن نیمه آستین برای آقایان، نوع و حتی رنگ پوشش بانوان و عدم آرایش که حتی دلیل پزشکی نیز دارد در قالب تراکت و بنر در همه مراکز نصب شده است اما در اجرا همه این  مصوبات رعایت نمی‌شود.

 احمدی افزود: اساتید، کارمندان ستادی و ادارای در همه حوزه‌ها، از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی محسوب می‌شوند که مصوبات پوشش را رعایت می‌کنند اما برخی دانشجویانی که مشغول تحصیل و یا درحال گذراندن دوره‌های کارورزی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند کمی در رعایت مصوبات آئین‌نامه پوششی کوتاهی می‌کنند و مردم این دانشجویان را نیز جزء کادر علوم پزشکی محسوب می‌کنند و این در حالی است که دانشجو مانند کارمند خود را مستلزم به رعات مقررات نمی‌داند.

چرایی عدم رعایت پوشش دانشجویان

وی در رابطه با چرایی عدم رعایت پوشش دانشجویان بیان کرد: دانشجو از یک محیط و جامعه دیگر وارد این مجموعه می‌شود و نحوه پوشش او به تربیت و فرهنگ خانوادگی‌‍اش برمی‌گردد. برخی از دانشجویان هنوز نمی‌دانند دانشگاه یک نهاد دولتی است و باید قوانین آن را رعایت کنند لذا در دانشگاه جلسات توجیهی در زمینه رعایت قوانین برای دانشجویان جدیدالورود برگزار می‌شود تا بیشتر با فضای دولتی و قوانین آشنا شوند.

احمدی افزود: اگر اوضاع حجاب در دانشگاه‌های چهارمحال وبختیاری را با سایر استان‌ها مقایسه کنید درمی‌یابید که این استان از پوشش بهتری نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است اما نسبت به ایده‌آل‌های جامعه اسلامی فاصله بسیاری دارد.

دانشجو خود را مستلزم به رعایت قوانین نمی‌داند

وی در رابطه با اینکه دانشجویی که در مراکز درمانی مشغول می‌شود قبل از آغاز طرح از قوانین مطلع می‌شود؟ تصریح کرد: دانشجو برای گذراندن طرح‌ها در مراکز مشغول به کار می‌شود که هم در دانشگاه از قوانین مطلع می‌شود و هم از طریق رئیس مرکز در جریان قوانین و ضوابط قرار می‌گیرد اما بازهم بخاطر خصوصیات جوانی خود را همچون یک کارمند مستلزم به رعایت قوانین نمی‌داند.

مسئول دبیرخانه امربه معروف ونهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: در هر معاونت دو تا سه کارشناس و بازرس مشغول هستند که هر دو الی سه هفته یک بار برای سرکشی به مراکز درمانی اعزام می‌‍شوند همچنین رابط‌های فرهنگی و گروه‌های یاوران معروف نیز درصحنه هستند و تخلفات را تذکر می‌دهند.

مردم عفاف و حجاب را مطالبه کنند

وی افزود: مردم و بیماران نیز در صورت دیدن تخلفات می‌توانند به ستاد امربه معروف همان مرکز، شورای انضباطی و یا مدیریت مرکز اطلاع دهند. این مطالبه‌گری مردم در بهبود اوضاع عفاف و حجاب  بیشتر خواهد شد زیرا در صورت افزایش مطالبات مردمی مدیران و مسئولان بیشتر ملزم به پیگیری این اوضاع هستند و زمانی که مردم و مسئولان یک چیز رابخواهند خود شخص نیز در رعایت قوانین دقیق‌تر خواهد شد.

احمدی گفت: اساتید دانشگاه‌ها نیز در حوزه عفاف و حجاب نقش موثری دارند یک استاد باید دغدغه عفاف و حجاب داشته باشد و علاوه بر درس اصلی این مسئله را نیز به دانشجویان متذکر شود همچنین تذکر و دغدغه دولت و مسئولان در این روند بی‌نتیجه نخواهد بود که برخی از این افراد خود تحت تآثیر فضای مجازی قرار گرفته‌اند و نامساعد بودن شرایط اقتصادی را نیز به مسائل دیگر ربط می‌دهند و متاسفانه اثر گذار نیز بوده است.

مسئول دبیرخانه امربه معروف ونهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه در سال جاری رعایت قوانین و پیگیری‌های شورای امربه معروف و نهی از منکر جدی‌تر دنبال می‌شود، ادامه داد: در دوره آموزش تخصصی نقش امربه معروف در جامعه سازی که در خلال طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبه‌زدایی دینی در استان برگزار شد رابطان و تعدادی از نیروها نیز در این دوره شرکت کردند تا در رسیدن اهداف مطلوب بهتر حرکت کنیم.

تناقض پوشش در جامعه

وی گفت: در نوع پوشش افراد در مراکز مختلف جامعه تناقض وجو دارد و یک تصمیم و رفتار واحد در این زمینه دیده نمی‌شود. مکرر به ادارات ابلاغ می‌شود که عفاف و حجاب را در مراکز رعایت کنید و از طرفی برخی رسانه‌ها با نشان دادن چهره‌های بدحجاب در گزارشات مردمی در حال تبلیغ این نوع پوشش هستند که این تناقضی را در بین مردم ایجاد می‌کند. رفتاری واحد از میان مقامات عالی رتبه تا ادارات در رعایت قوانین، انگیزه اطاعت از قوانین را در مردم نیز ایجاد خواهد کرد.

مسئول دبیرخانه امربه معروف ونهی از منکر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: بهبود اوضاع عفاف و حجاب در سطح جامعه رویه ثابت و عزم و جزم همگانی دولتمردان و مسئولان همه نهادهای مردمی را می‌طلبد که اگر دغدغه‌مند باشند با پیگیری و مطالبه‌گری‌ها قابل بهبود است.

قوانین و مقرارات یکسان است اما نحوه اجرا متفاوت

احمدی تصریح کرد: زمانی که به اوضاع حجاب دانشجویان مهمان ایراد می‌گیریم با صحبت‌هایی نظیر اینکه در فلان دانشگاه و یا فلان استان به این نوع پوشش ایرادی نمی‌گرفتند از سمت دانشجویان مواجه می‌شویم که جای تعجب دارد زیراکه قوانین و مقررات یکی است اما نحوه اجرا متفاوت است.

وی در پایان اظهار کرد: عفاف و حجاب دانشگاه‌ها را نه از دید شرعی بلکه باید از دید قانون بررسی کنیم رعایت عفاف و حجاب در جامعه یک قانون است و مصوباتی دارد که همگان باید آن‌ها را رعایت کنند لذا باید فرهنگ قانون‌پذیری را در دانشگاه‌ها نهادینه کنیم. هرکس با هر اعتقادی باید قانون کشوراسلامی را رعایت کنند.

انتهای پیام 

captcha