60 درصد مراجعه‌کنندگان برای کسب مهارت، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند
کد خبر: 3829260
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱
جمشیدزاده:

60 درصد مراجعه‌کنندگان برای کسب مهارت، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند

گروه اجتماعی - مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان ایلام گفت: 60 درصد مراجعه‌کنندگان برای کسب مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی هستند.

60 درصد مراجعه‌کنندگان برای کسب مهارت، فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند
به گزارش ایکنا از ایلام، احسان جمشیدزاده، مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان ایلام امروز سی و یکم تیر ماه در نشست خبری اظهار کرد: برای بهبود وضعیت کسب و کار باید نگرش‌ها را تغییر دهیم و  ترویج فرهنگ مهارت آموزی در جامعه می‌تواند بخشی از فرهنگ اشتباه پشت میزنشینی را اصلاح کند که این رویکرد از طریق فرهنگ‌سازی و رسانه‌ها قابل انجام است.
وی با اشاره به فعالیت 14 مرکز آموزش فنی و حرفه ای در استان  ایلام افزود: از این 14 مرکز  4مرکز آن در شهر ایلام فعال است و تعهد فنی و حرفه‌ای استان 2 میلیون و 500هزار نفرساعت در بخش دولتی و 900 هزار نفر ساعت  آموزش در بخش خصوصی  برای سال جاری در استان  تعهد شده است.
مدیرکل آموزش فنی وحرفه‌ای استان ایلام ادامه داد: 107 کارگاه ثابت و حدود 30 کارگاه سیار با آموزش 225 حرفه در حوزه های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ در سطح استان در حال ارائه  خدمات مهارت آموزی هستند.
جمشیدزاده تصریح کرد: مرکز شهرستان بدره، به دلیل تازه تاسیس بودن، دارای چارت رسمی نیست اما با پیگیری‌های انجام شده  یک مرکز در این شهرستان راه اندازی شده و در حال ارائه خدمات است.
وی با بیان اینکه فنی و حرفه ای به سمت آموزش های منجر به ایجاد اشتغال حرکت می‌کند، افزود: سند جامع مهارت را در دست تدوین داریم و در حال حرکت به سمت و سوی ارائه مهارت های کاربردی هستیم.
جمشید زاده گفت: مهارت‌آموزی راه حل اشتغال‌زایی و مبارزه با بیکاری است و کمتر  افراد دارای مهارت را می توان بیکار دید و متاسفانه به دلیل توری بودن دانشگاه‌ها امروز 60 درصد افراد مراجعه کننده به فنی و حرفه‌ای دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
وی یادآور شد: از جمله فعالیت های دیگر اداره کل  فنی و حرفه استان در بحث آموزش می توان به  آموزش های اقتصادی، صنایع و صنوف، آموزش ویژه سربازان در پادگان ها، آموزش در دانشگاه ها و مهارت آموزی به دانشجویان، آموزش در ندامتگاه ها و زندان‌ها، آموزش در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی، آموزش روستائیان و عشایر، آموزش در مراکز ثابت و سیار اشاره کرد.
وی گفت: با تاکید بر آموزش‌های بومی و محلی و نیاز بازار کار عدالت آموزشی در بخش‌های مختلف شهرستان‌ها و توجه به آموزش بانوان و در مجموع کمک به بخش دولتی در ارائه آموزش‌های کاربردی از جمله اهداف فنی و حرفه‌ای استان است .
جمشیدزاده از راه‌اندازی دپارتمان نفت و گاز و پتروشیمی خبر داد و گفت : با توجه به پتانسیل‌های استان در زمینه‌ی نفت و گاز و ضرورت آموزش نیروهای بومی برای ایجاد اشتغال پایدار این دپارتمان در فنی و حرفه‌ای استان به آموزش علاقمندان خواهد پرداخت .
وی از برنامه‌های این سازمان برای بومی‌سازی آموزش‌ها خبر داد و گفت: از یک طرف کارگاه‌ها و تجهیزات فراوان داریم و از طرف دیگر در زمینه وجود نیروهای متخصص با خلأ مواجه هستیم، بنابراین در تلاش هستیم در هر شهرستان با توجه به طرح تکاپو و با توجه به سند توسعه استان و اسناد بالادستی، در رشته‌های دیر اشباع آموزش‌های لازم را عرضه کنیم، چون فقدان نیروی کار ماهر باعث عدم توسعه است و جامعه از چالش بی‌مهارتی رنج می‌برد .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام تصریح کرد: بدون شک هیچ فرد ماهری بدون شغل نمی‌ماند و امروز در کشور نیز مدرک دانشگاهی به اندازه کافی داریم و وجود ۱۰۷ کارگاه فعال در ۸ رشته در بخش‌های مختلف و آموزش در ۲۲۵ حرفه در سطح استان نویدبخش حل مشکل بیکاری جوانان علاقمند و جویندگان واقعی کار است .
جمشید زاده از ارتقا آموزش‌های گردشگری در قالب تفاهم‌نامه با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد و گفت: استقبال زائران اربعین از مرز مهران فرصت بسیار ارزشمندی برای علاقمندان به این عرصه است .
وی تعامل بین دستگاهی را لازمه‌ی بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها برای توسعه‌ی همه‌جانبه دانست و اظهار کرد: مجموعه فنی و حرفه‌ای استان با امکانات منحصر به فرد آماده همکاری با همه‌ی دستگاه‌ها و سازمان‌ها است .
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام از تشکیل شورای مهارت برای اولین بار در استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: هدف از این شورا این است که آموزش مهارت‌ها در چارچوب خاصی قرار گیرد و از کارهای جزیره‌ای خودداری و اثربخشی آموزش‌ها در زندگی مردم بیشتر شود .
جمشیدزاده از تداوم آموزش به اتباع خارجی خبر داد و تصریح کرد: به این منظور در رشته‌های نفت و گاز و جوشکاری هم کارآموز عراقی پذیرش می‌کنیم و هم مربی به این کشور اعزام می‌کنیم و در صدد هستیم تا مرکز فنی و حرفه‌ای را در استان واسط عراق راه‌اندازی کنیم.  
انتهای پیام
captcha