جشنواره فیلم شهر برگزیدگان خود را شناخت
کد خبر: 3829239
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۹

جشنواره فیلم شهر برگزیدگان خود را شناخت

گروه هنر ــ برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در آیین اختتامیه این جشنواره معرفی شدند.

به گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شهر با حضور مدیران شهرداری، مدیران سینمایی و سینماگران امروز 31 تیرماه در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، محمدرضا شهیدی‌فر، مجری مراسم، ضمن خوشامدگویی به حضار، اعلام کرد که آخرین روز از جشنواره هفتم نیز سپری شد.

سپس هاشم میرزاخانی دبیر این رویداد هنری روی صحنه آمد و گفت: من از زحمات تک تک عزیزانی که در برگزاری این جشنواره همراهی کردند تشکر می‌کنم یک تشکر هم باید از شهردار تهران داشته باشم پردیس ملت قریب به یازده سال از نبود پارکینگ در رنج بود اما به همت شهردار تهران و معاون عمرانی وی، پارکینگ پردیس ملت، پارک ملت، بیمارستان شهید رجایی و… برای رفاه حال مردم احداث شده که جای تشکر دارد و به نمایندگی از همه از ایشان تشکر می‌کنم و برایشان آرزوی توفیق دارم.

رئیس شورای شهر تهران: حقیقت‌نمایی کنید

سپس محسن هاشمی رفسنجانی رییس شورای شهر تهران روی صحنه آمد و گفت: همانطور که می‌دانید اصولاً جشنواره‌های هنری به ۲ شکل برگزار می‌شود برخی جشنواره‌ها مستقل از حاکمیت هستند و برخی حمایت بخش‌های از حاکمیت را دارند جشنواره‌های مستقل کارشان به صورت مستقل انجام می‌شود و نگاهی به سینمای مستقل دارند اما اگر فرض کنیم جشنواره‌ای مانند جشنواره شهر به صورت برنامه‌ریزی شده بخشی از حمایت حاکمیت شهری را دارد و بخشی از حاکمیت شهری نسبت به آن حساس بوده و آن را رهبری کرده، باید وظایف مدیریت شهری را هم در نظر بگیرد تا بتواند اهداف مدیریت شهری را به نمایش بگذارد البته این به این معنی نیست که این گونه جشنواره‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی برای مدیران شهری بشوند و دلیلی ندارد مدام سفید نمایی کنیم اما سیاه نمایی هم درست نیست.

وی گفت: لازم است ضمن نشان دادن وخامت‌های جامعه به واقعیت‌ها هم توجه کنیم به گونه‌ای که مشکلی از جامعه برداشته شود و به سمت وضعیت مناسب‌تری برویم بنابراین باید حقیقت نمایی کنیم البته گاهی در فیلم‌ها پوچ گرایی می‌شود که برای برخی جوانان مناسب نیست.

هاشمی با بیان اینکه جشنواره فیلم شهر هم پس از گذشت هفت دوره توانسته حالت پویاتری به خود بگیرد، عنوان کرد: جشنواره‌ها روز به روز در حال افزایش هستند و گاهاً با بودجه‌های دولتی برگزار می‌شوند و با توجه به اینکه از بودجه‌های بیت المال استفاده می‌کنند باید مراقب باشیم که موازی کاری نشود و بودجه‌ها هدر نرود.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به وجود مشکلات در در ابتدای دهه هفتاد گفت: در آن دوران، سینما وضعیت خوبی نداشت به طوری که در آن موقع با فیلم آدم برفی و روسری آبی مشکل داشتند در حالی که پدرم در خاطراتش نوشته بود پدرم و رهبری اصلاً با آن فیلم‌ها مشکلی نداشتند.

بزرگداشت علی نصیریان

در بخش دیگر از این مراسم، آیین بزرگداشت علی نصیریان برگزار شد، برای این بخش احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر و محمدحسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون روی صحنه آمدند.
مسجدجامعی در این بخش ضمن یادآوری از میدان حسن‌آباد و آتش سوزی اخیر در این میدان، توضیح داد: گوشه به گوشه این شهر شناسنامه منحصر به فردی دارد که با جای دیگر متفاوت است.

وی درباره علی نصیریان گفت: او یکی از افتخارات سینما و کشور ایران است و ما به وجود او افتخار می‌کنیم ما خوشحالیم از نسلی هستیم که این عزیزان را دیدیم. ایشان به عنوان پدر سینمای ایران تنها حرف برای سینما ندارد بلکه برای شهر هم حرف‌هایی دارد خوشحالم که به طور مکرر شاهد برگزاری بزرگداشت‌هایی برای ایشان هستیم. تعهد، وقت شناسی و … او مثال زدنی است و حالا خوشحالم که در جشنواره فیلم شهر شاهد بزرگداشتی برای ایشان هستیم که نسلی را در کنار خود پرورش دادند.

سپس محمدحسین لطیفی در سخنانی عنوان کرد: باعث سرور من است که در این صحنه در کنار علی نصیریان باشم؛ مردی که گرچه در این سال‌ها با هم همکاری نداشتیم ولی موارد زیادی از او یاد گرفتم. وقتی ما سر صحنه می‌رویم و علی نصیریان حضور دارد یعنی همه چیز جدی است من همیشه سعی کردم از ایشان یاد بگیرم و واقعاً حالا نمی‌توانم نعمت حضور ایشان را به معنای واقعی کلمه شکرگزار باشم‌.

نقد نصیریان بر سخنرانی رئیس شورای شهر

در این بخش علی نصیریان پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: از شهرداری تهران و بخش فرهنگی هنری این سازمان و کسانی که این مراسم را برگزار کردند تشکر می‌کنم این کار خوبی است که از کسانی که سال‌ها در این صحنه‌ها بازی کرده‌اند قدردانی کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هر شهری باید مقداری جنبه نمایشی داشته باشد، اظهار کرد: نسل‌های بعد از ما و نسل جوان بسیار خوب کار می‌کنند برای مثال سال گذشته با کارگردان فیلم اولی کار کردم که بسیار خلاقیت داشت، برخلاف آنچه که آقای هاشمی گفت، کار هنر پروپاگاندا نیست و نمی‌تواند باشد. اصلاً هنر ابزار پروپاگاندا نیست. هنر استوار است بر خلاقیت انسانی و خلاقیت انسانی یک چیز خودجوش و خدایی است چراکه که خدا این خلاقیت‌ها را در نهاد انسان گذاشته است.

نصیریان عنوان کرد: همه جای دنیا شهرداری‌ها به هنر کمک می‌کنند اما دخالتی در کار آنها ندارند خلاقیت جای خودش را دارد ولی حمایت مقوله دیگری است و نمی‌شود با این بهانه‌ها از هنر حمایت نکرد. وقتی وارد حیطه هنر می‌شویم باید بگذاریم خلاقیت‌ها کار خود را انجام دهد با این وجود اگر ما مقداری بازتر نگاه کنیم می‌توانیم به جوان‌ها میدان دهیم چراکه هنر به صورت غیرمستقیم معرف کشور است برای مثال سینمای ایران در دنیا مطرح است و این نشان می‌دهد که ما نه تنها در گذشته بلکه امروز هم صاحب خلاقیت و هنر هستیم من نه به جناح کار دارم نه چیزی اما در این چند وقت سالن‌های خوبی برای عرصه هنر ساخته شده و از این جهت کار شهرداری جای قدردانی دارد.

در ادامه این مراسم آیین نکوداشت زنده یاد جمشید مشایخی که پیش‌تر اعلام شده بود در بخش افتتاحیه برگزار می‌شود، اما در کنداکتور آن مراسم جایی نیافت، برگزار شد.

در این بخش هومن سیدی و علی نصیریان روی صحنه آمدند و از خانواده مشایخی قدردانی کردند در این بخش تنها سام مشایخی فرزند جمشید مشایخی حضور داشت.

اهدای جوایز پویانمایی

تندیس بهترین جان بخشی بخش پویانمایی به مجتبی موسوی برای انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی این بخش به صادق جوادی برای انیمیشن «روباه» اهدا شد.

تندیس بهترین فیلم به بهرام عظیمی برای تهیه کنندگی «سیم ششم» تعلق گرفت.

برگزیدگان مستند

تندیس تحقیق و پژوهش بخش مستند به بابک بهداد برای «بهارستان خانه ملت» رسید.

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری به محسن حیدری و زهره احمدزاده برای تدوین مستند «مهین» اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه و نیمه بلند به فاطمه ذوالفقاری برای مستند «فقدان» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند به محمدحسین حیدری برای «مهین» تعلق گرفت.

تندیس بهترین مستند به مهدی مطهر برای تهیه کنندگی «مهین» اهدا شد.

مطهر در این بخش عنوان کرد: از حسن نظر جشنواره فیلم شهر به این مستند تشکر می‌کنم مهین فیلم مهمی است و دوست دارم دوستان به تماشای این فیلم که از هفته آینده در هنر و تجربه اکران می‌شود، بنشینند.

تندیس بهترین مستند با محوریت تهران شناسی به داوود اشرفی برای «قصه بلوار» تعلق گرفت.

برگزیدگان سینمای کوتاه

تندیس بهترین فیلمنامه فیلم داستانی کوتاه و نیمه بلند به امین چادگانی برای فیلمنامه «برف تابستان» رسید.

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری این بخش به پویان شعله‌ور برای تدوین «مثل بچه آدم» رسید.

تندیس بهترین کارگردانی به آرمان خوانساریان برای کارگردانی «سایه فیل» تعلق گرفت.

خوانساریان بیان کرد: خوشحالم که عین جایزه را در سال بزرگداشت علی نصیریان می‌گیریم همین که ایشان در حد چند فریم من را امشب می‌بینند خودش یک جایزه است.

تندیس بهترین فیلم به مریم کوهکن و سوگل شهابی برای تهیه کنندگی «تشریح» اهدا شد.

تندیس بهترین اثر با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری به مجید اسماعیلی برای فیلم «تلخ» رسید.

دیپلم افتخار بهترین نقش آفرینی این بخش به فرانک کلانتر برای «فشار خون» و لال دیپلم دیگر این بخش به محمدرضا تک زارع برای فیلم «لال» رسید.

بزرگداشت مسعود رایگان و رویا تیموریان

دیگر بزرگداشت این مراسم به مسعود رایگان و رویا تیموریان اختصاص داشت.

در این بخش منوچهر شاهسواری، میترا حجار و پیروز حناچی شهردار تهران روی صحنه آمدند و با اهدای یادبودی از مسعود رایگان و رویا تیموریان قدردانی کردند.

رویا تیموریان در این بخش گفت: من به اندازه چهل سال حرف دارم ولی فکر می‌کنم نمی‌شود آنها را با میکروفون گفت. امشب برای من باعث افتخار است امشب شب بزرگی بود چراکه نامم در کنار استاد نصیریان قرار گرفت‌. چون شهردار حضور دارد باید بگویم ما در یک شهر بزرگ و مشکلات پیچیده زندگی می‌کنیم به عنوان یک شهروند دوست دارم یک کنترل و بازنگری درباره برخی هم‌وطنانمان که در کنار خیابان هستند، بشود.

رایگان هم در این بخش گفت: مفتخرم این تقدیر در حضور انسانی برگزار می‌شود که ما دانش آموخته مدرسه‌ای هستیم که او مدیرش است. از شورای شهر تهران، جشنواره فیلم شهر و … تشکر می‌کنم.

در ادامه مراسم حناچی شهردار تهران عنوان کرد: بزرگداشت کسانی که در فضای هنری زخمت می‌کشند حداقل کاری است که می‌شود انجام داد خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. در این جشنواره‌ها موضوعاتی که به طور طبیعی دیده نمی‌شوند و به چشم ریزبین هنرمندان می‌آید دیده می‌شوند تشویق هنرمندان به تولید آثار در همه حوزه‌ها می‌انجامد اگر این جشنواره‌ها نباشند انگیزه هنرمندان در بخش‌های مختلف کم می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از تاثیرات این جشنواره تشویق ذوق زیبایی‌شناسی مردم است اینکه بتوانیم آستانه زیبایی‌شناسی مردم را بالا ببریم شاید یکی از وظایف ماست. توجه به ارزش‌ها و زیبایی‌های جامعه و قبح زشتی‌ها موضوعی است که به وسیله سینما می‌توان منتقل کرد هیچوقت از یاد نمی‌برم که قبح دروغ را در فیلم «درباره الی…» به خوبی دیدم.

جوایز بخش مسابقه بین‌الملل

تندیس پویانمایی کوتاه و نیمه بلند به کارگردانان «فضای منفی» از کشور فرانسه اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه بلند به «مردی در حال غرق شدن» از یونان رسید.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم کوتاه و نیمه بلند مستند به مستند «بی نهایت پنجاه متر دورتر است» از لهستان رسید.

تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند به «میراث» از مکزیک رسید.

تندیس بهترین فیلم بلند به «پناهگاه انسان» از دانمارک اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی فیلم سینمایی به «بی عشق» از کشور روسیه تعلق گرفت.

تندیس بهترین فیلم بلند داستانی به دزدان فروشگاه از کشور ژاپن اهدا شد.

جایزه ویژه هیات داوران به «غرش» از تایوان رسید.

تجلیل از خادمان شهر

در بخش دیگر از این مراسم از خادمین شهری تجلیل شد.

در این بخش دکتر اوحدی، محمد مهدی طباطبایی نژاد و خانم فخار روی صحنه آمدند.

محمد عبدالرحیمی از پلیس راهور، رمضانعلی اسماعیلی پور از خدمات شهری، فخرالدین گودرزی از آتش نشانی تهران و مجید فتاحی از اورژانس تهران از افرادی بودند که مورد قدردانی قرار گرفتند.

جوایز بخش فیلم‌های ویدئویی

دیپلم افتخار بخش فیلم ویدیویی به مریم بحرالعلومی و حامد قاسمی برای فیلمنامه «پاسیو» رسید.

بهترین بازیگر نقش زن به شیرین یزدان بخش برای بازی در «آکاردئون» تعلق گرفت.

بهترین بازیگر نقش مرد به رضا بهبودی برای فیلم «آندرانیک» اهدا شد.

تندیس دستاورد فنی و هنری به ایمان کرمیان، حسن نجفی و علی فرشچی برای جلوه‌های ویژه «اینجا خانه من است» رسید.

دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به خیرالله تقیانی برای «اینجا خانه من است» تعلق گرفت.

در بخش بهترین فیلم هیات انتخاب هیچ فیلمی را شایسته تقدیر ندانست.

تندیس بهترین اثر از نگاه تهران شناسی به حمید نعمت الله به «بیا از گذشته حرف بزنیم» رسید.

جوایز فیلم‌های بلند سینمایی

تندیس بهترین فیلمنامه به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

هومن سیدی گفت: از هیات داوران که لطف کردند و من را شایسته این جایزه دانستند تشکر می‌کنم.

تندیس بهترین بازیگر نقش زن به ژاله صامتی برای بازی در فیلم «در وجه حامل» رسید.

تندیس بهترین بازیگر مرد به نوبت محمدزاده برای بازی در «مغزهای کوچک زنگ‌زده» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری به فرید ناصر فصیحی برای چهار راه استانبول اهدا شد.

تندیس بهترین دستاورد فنی و هنری به پیکان شادمان فر برای فیلمبرداری «مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت.

تندیس بهترین کارگردانی به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اهدا شد.

سیدی که برای چندمین بار روی سن حاضر شده بود تأکید کرد: من به نیابت از گروه خیلی حرفه‌ای می‌گیرم شاید خیلی‌ها من را به عنوان یک بازیگر بشناسند در حالی که یک گروه در روند خوب و بد شدن یک فیلم بسیار تاثیر دارند.

تندیس بهترین فیلم به سعید سعدی برای تهیه کنندگی «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد.

تندیس بهترین اثر با محوریت تهران شناسی به مصطفی کیایی برای «چهارراه استانبول» رسید.

پایان بخش این مراسم اجرای زنده احسان خواجه امیری بود.

انتهای پیام

captcha