گفت‌وگوی الجزیره با ایلهان عمر: ما پرتناقض‌ترین و تفرقه اندازترین رئیس‌جمهور دنیا را داریم
کد خبر: 3829213
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷

گفت‌وگوی الجزیره با ایلهان عمر: ما پرتناقض‌ترین و تفرقه اندازترین رئیس‌جمهور دنیا را داریم

از زمانی‌که پرزیدنت دونالد ترامپ در آمریکا به قدرت رسیده، بابت نظرات بی‌پروا و اظهارنظرهای غیرمترقبه‌اش درباره مسایلی چون حقوق زنان، روابط خارجی ایالات متحده، مهاجران و البته مسلمانان بارها و بارها خبرساز شده و حواشی پرشماری را به‌وجود آورده است.

به گزارش ایکنا؛‌ شفقنا نوشت: رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در این مدت بارها و بارها هم توسط مخاطبان اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های مجازی و کاغذی با مجموعه مطالب و هشتگ‌هایی چون ترامپ نژادپرست و رئیس‌جمهور نژادپرست تنبیه شده است. یکی از جدیدترین نمونه‌ها در این مورد، هجمه عجیب دونالد ترامپ به چهار نماینده زن کنگره است که در پاسخ به انتقادات آن‌ها از شرایط کشور به‌شان گفت که «از آمریکا بروند به کشورهای آلوده به جرمی که از آن‌ها به آمریکا آمده‌اند». این موضوع خود هجمات شدیدی را به دونالد ترامپ در فضای مجازی موجب شد و خیلی‌ها از او به عنوان یک رئیس‌جمهور نژادپرست که اسلام‌هراسی و در کل بیگانه‌هراسی را رواج می‌دهد، نام بردند.

 

ایلهان عمر یکی از کسانی است که تاکنون بارها و بارها مورد هدف توهین‌های دونالد ترامپ قرار گرفته- و در ماجرای چهار زن رنگین‌پوست کنگره هم یکی از آن چهار نفری بود که ترامپ به‌شان حمله کرد. در مطلب پیش‌رو، خبرنگار الجزیره نشسته پای صحبت‌های این نماینده جنجالی و پاسخ‌های سیاستمدار رنگین‌پوست آمریکایی را به سخنان و بیانیه‌های توهین‌آمیز دونالد ترامپ و رابطه رئیس‌جمهور آمریکا با مواضع خصمانه آمریکا با شماری از کشورهای خارجی با مخاطبان رسانه‌ها در میان گذاشته است.

ایلهان عمر که در سومالی به‌دنیا آمده، در زمان جنگ‌های داخلی این کشور آشوب‌زده آفریقایی از کشورش فرار کرد و بخش اعظمی از دوران نوجوانی‌اش را در یکی از کمپ‌های آوارگان سومالیایی در کنیا گذراند. بعدتر خانواده ایلهان عمر توانستند به آمریکا مهاجرت کنند- و او توانست شهروند ایالات متحده آمریکا شود. در سال ۲۰۱۶ ایلهان عمر توانست از مینه‌سوتا به عضویت کنگره آمریکا انتخاب شود و بدین‌سان بدل شود به یکی از نخستین دو زن مسلمانی که در خانه نمایندگان آمریکا نماینده بخشی از شهروندان آمریکا هستند.

انتخاب ایلهان عمر به‌عنوان نماینده کنگره البته تنها زمانی نبود که خشم و غضب آقای رئیس‌جمهور را از او موجب شد. ترامپ تاکنون چندین و چند بار او را با الفاظ و بیانات و اتهامات توهین‌آمیزی چون ستایش القاعده و تقلیل اثرات تروریستی یازدهم سپتامبر نواخته و به‌شدت مورد انتقاد قرار داده است.

در واکنش به اتهامات ترامپ، ایلهان عمر به الجزیره می‌گوید: «حملات یازده سپتامبر حملات وحشتناکی بودند. هیچ شکی در این مساله نیست و نمی‌توان هیچ رقمه وحشتناک بودن این حملات تروریستی را انکار کرد. آن روز آمریکایی‌های بی‌گناه زیادی جان‌شان را از دست دادند و ما هنوز هم عزادار آن‌ها هستیم. فکر می‌کنم این‌که هنوز هم مردم درباره آن روز حرف می‌زنند و از ماجراهای دردناک آن روز برای زیر سوال بردن دیگران استفاده می‌کنند، نفرت‌انگیز و مشمئزکننده است».

بعد از این‌که ایلهان عمر در یک گفتگوی رسانه‌ای گفت که «مسلمانان آمریکا به آزادی های مدنی دسترسی ندارند، چون که آمریکایی‌ها مسلمین را در ماجرای حملات یازدهم سپتامبر که توسط القاعده رخ داد، مسئول می‌دانند» با هجمه شدید دونالد ترامپ مواجه شد. حالا ایلهان عمر قصد دارد این ماجرا را به‌روشنی توضیح دهد: «آن‌چه مهم است موضوعی است که آن روز داشتم درباره‌اش حرف می‌زدم که درباره  این بود که به‌خاطر ایمان کسی نباید او را سرزنش کرد، مثلا این‌که ما مسلمانان به‌خاطر عملیاتی که تروریست‌ها انجام داده‌اند، سرزنش شویم، منصفانه نیست». او در ادامه می‌گوید: «من هیچ‌وقت به‌خاطر سفیدپوستی که اسلحه برمی‌دارد و کودکان را در یک مدرسه یا تماشاگران را در یک سالن سینما کشتار می‌کند، تمام سفیدپوستان را سرزنش نمی‌کنم. فکر می‌کنم این‌که من به عنوان یک مسلمان مجبور باشم بابت عملیات و فعالیت‌های یک گروه تروریستی که خود مرا هم به وحشت می‌اندازند، معذرت بخواهم و بابت‌شان زیر سوال بروم، هم ترسناک است و هم طعنه‌آمیز و جفنگ و خنده‌دار».

ایلهان عمر از منتقدان سیاست‌ها و شیوه رهبری دونالد ترامپ است و اعلام کرده که خواستار دادگاهی‌شدن رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکاست. او می‌گوید: «همیشه گفته‌ام که مهم نیست ترامپ باید چگونه و از چه طریقی و با چه اتهاماتی دادگاهی شود و مورد پرسش و تحقیق قرار گیرد، اما این اتفاق به هر حال باید رخ دهد. حالا داریم می‌بینیم که تنها من نیستم که چنین خواسته‌ای دارم و در آمریکا خیلی‌های دیگر در این زمینه با من هم‌عقیده هستند و به این نتیجه رسیده‌اند. آقای رئیس‌جمهور گفته که ایرادی در این نمی‌بیند که یک دولت متخاصم خارجی در انتخابات ما دخالت کرده باشد. او نمی‌داند که این امر اتفاقا خیلی هم ایراد دارد. ما نمی‌توانیم بپذیریم کشوری دیگر، آن‌هم کشوری متخاصم،  با اطلاعاتی که به‌دست می‌آورد یا منتشر می‌کند در روند انتخابات ما تاثیر بگذارد».

ایلهان عمر در مورد شماری دیگر از روابط و تعهدات ایالات متحده، از جمله روابط این کشور با عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز انتقادهایش را فریاد کرده است. این نماینده جوان می‌گوید: «چگونه می‌توانیم تصمیم بگیریم که به عربستان سعودی اسلحه بفروشیم، در حالی‌که می‌دانیم این کشور در یمن یکی از عوامل اصلی ایجادکننده خونین‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین بحران‌های ضدبشری دنیای معاصر است، یا می‌دانیم که عربستان در ماجراهای خونینی که در سودان، لیبی و بی‌شمار سرزمین بحرانی دیگر به‌وقوع می‌پیوندند، دست دارد».

ایلهان عمر ادامه می‌دهد: «اتحاد آمریکا با امارات متحده عربی و عربستان سعودی غیر اخلاقی است. به عقیده من یکی از بی‌معناترین و بی‌منطق‌ترین و مسخره‌ترین اتحادهایی است که در دنیا وجود دارد؛ اتحادی که با هیچ‌کدام از ارزش‌هایی که آمریکا قائل به داشتن آن‌هاست، همخوانی ندارد. هنگامی که درباره آن‌چه که به نفع امنیت ملی ما است فکر می‌کنیم، می‌بینیم که اعتماد کردن به عربستان و امارات در منطقه مثل این است که آدم به یک دزد اعتماد کند و مغازه‌اش را به او بسپارد. ما می‌دانیم که نمی‌توان در این روند به آن‌ها اعتماد کرد».

عمر به چالش‌هایی که دولت فعلی ایالات متحده معتقد است مخالفان سیاسی ترامپ به‌وجود آورده‌اند، اذعان دارد؛ اما در عین حال بر این باور است که این درگیری‌ها و روابط دو قطبی و مقابله‌ای که ایجاد شده، علاوه بر آسیب و دشواری عوارض جانبی مثبتی نیز به بار آورده است. یکی از تاثیرات مثبت صف‌بندی مخالفان علیه دولت ترامپ را به‌زعم ایلهان عمر در انتخابات میان‌دوره کنگره دیدیم، در مشارکت بالا و به اصطلاح بسیج عمومی رای‌دهندگان که در نهایت باعث انتخاب متنوع‌ترین انتخاب‌شده‌های تاریخ کنگره آمریکا شد. او می‌گوید: «نکته مثبت این‌که هر زمان چالش یا درگیری وجود داشته باشد، یک فرصت هم به‌وجود می‌آید. چرا که ما پرتناقض‌ترین و متضادترین و تفرقه اندازترین رئیس‌جمهور دنیا را داریم و در یکی از پر آسیب‌ترین دوران‌های تاریخ زندگی می‌کنیم. تعداد بی‌شماری از مردم این روزها می‌خواهند که نه تنها در مقابل سیاست‌های خسارت‌آور دولت او مقاومت کنند، که هم‌چنین می‌خواهند آمریکایی داشته باشیم که همه‌مان سزاوارش هستیم». ایلهان عمر در پایان می‌گوید: «به این دلیل است که شاهد خیزش مردمی هستیم که همیشه در حاشیه جامعه بوده‌اند، اما این‌بار می‌گویند که وقتش رسیده تا ما هم پشت این میز صندلی خودمان را داشته باشیم. ما سیاستمداران باید مطمئن شویم که ما تمام این صداها را نمایندگی می‌کنیم».

انتهای پیام

captcha