تمام خشونت‌ها ناشی از منفعت‌طلبی است/ دین؛ محور وحدت
کد خبر: 3829076
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
عبدالرضا رحمانی فضلی:

تمام خشونت‌ها ناشی از منفعت‌طلبی است/ دین؛ محور وحدت

گروه اندیشه ــ وزیر کشور در همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» بیان کرد: در طول تاریخ، همه جنگ‌ها و خشونت‌ها و خسارت‌هایی که به وجود آمده، ناشی از همین منفعت‌طلبی است. آنچه می‌تواند محور وحدت باشد و چندگانگی را از بین ببرد و همه ما را به حقیقت واحد برساند، دین خدا است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی از نگاه ادیان» امروز، ۳۱ تیرماه، با حضور جمعی از مسئولان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
 
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، در این همایش بیان کرد: حقیقت وجودی انسان در این است که در جستجوی تعالی خویش و به دنبال اعتلا و رسیدن به حقیقت باشد. رابطه انسان در عالم هستی در چهار نوع رابطه تعریف می‌شود؛ رابطه‌ای که با خود، خدا، طبیعت و جامعه دارد. طی طریق در این مسیر حقیقت‌جویی و تعالی‌گرایی راه ساده‌ای نیست، زیرا مشکلات متعددی در این مسیر اعم از بُعد فردی و درونی انسان و بُعد اجتماعی و بیرونی او وجود دارد.
 
تناقض انسان با تفسیر نفسانی منافع
وی در ادامه افزود: آنچه مبنای این سختی‌هاست، همانا نفسانیت، مصالح و منافعی است که انسان متناسب با آن، عالم هستی را به نفع خود تفسیر می‌کند و این مسئله هم موجب می‌شود که انسان در درون خود، دچار تناقض شود. انسانی که از مبدأ وحدانیت آفریده شده و باید مسیر وحدت را طی کند، دچار انشقاق، تفرقه و تنوع می‌شود. هرچه تنوع و انشقاق در درون انسان زیادتر شود، امکان وقوع وحدت و صلح نیز برای او سخت خواهد بود. همه ما در زندگی باید مبتنی بر آموزه‌های دینی، به دنبال این باشیم که به وحدت برسیم و اگر بتوانیم نفسانیت را نفی کنیم یا به مدیریت مناسب نفسانیت و اندیشه‌های خود بپردازیم، در این صورت است که می‌توانیم مسیر اصلی خود را طی کنیم.

وزیر کشور تصریح کرد: در جامعه هرچقدر میزان و وسعت جامعه بیشتر می‌شود، تنوع‌ها و پیچیدگی‌ها، اهداف، اغراض و مصالح نیز متنوع و متعدد می‌شود و اگر موضوع را در سطح جهانی در نظر بگیرید با دنیایی از آشوب، تغییر، دخالت‌ها، منیت‌ها، مصالح و منافعی مواجه می‌شویم و می‌بینیم آنچه در ارتباطات جهانی حاکم است، همین تنوع‌هاست که موجب شده بلا‌های زیادی بر سر مردم نازل شود.

رحمانی فضلی در ادامه بیان کرد: در طول تاریخ، همه جنگ‌ها و خشونت‌ها و خسارت‌هایی که به وجود آمده، ناشی از همین منفعت‌طلبی است. آنچه می‌تواند محور وحدت باشد و چندگانگی را از بین ببرد و همه ما را به حقیقت واحد برساند، دین خدا است.

وی تصریح کرد: علت این است که دین از طرف قدرت مطلقه بر ما نازل شده است و رسول خدا(ص) که آگاه‌تر و نزدیک‌تر از ما به خودماست، آن را آورده است. همه پیچیدگی‌های وجودمان و ویژگی‌های درونمان را بهتر از ما می‌داند. اگر دین را محور امور قرار دهیم، یقیناً می‌توانیم اختلاف‌ها را از بین ببریم، اما متأسفانه اراده حاکم بر جهان مبتنی بر دین نیست و اگر هم در جایی دین مبنا قرار می‌گیرد، دین حقیقی نیست و با انحرافات، ایرادات و اشکالات زیادی مواجه است.
 
عقل سلیم نیز در مدیریت جهان مؤثر نیست
رحمانی‌فضلی در ادامه بیان کرد: در عین حال در دنیا با شرایط و موقعیت‌هایی مواجهیم که وقتی به عمق آن توجه می‌کنیم، می‌بینیم که همه مستکبران به دنبال نفع خود هستند. در بهترین حالت ممکن اگر عقل سلیم مبنای مدیریت جهان قرار گیرد نیز نمی‌توان مؤثر باشد؛ چراکه عقل نیز کامل نیست و مرتباً در حال تکمیل شدن است و اصل ضرورت علمی اقتضایش بر اساس انتقاد‌پذیری است.

وی افزود: باید بدانیم که عقل بشری فلاسفه، اندیشمندان و ... مبتنی بر تجربه‌های علمی است که در عالی‌ترین حد خود ناقص هستند و همه این موارد اختلاف‌ها را به وجود آورده است. در دوران رنسانس اتفاقی که افتاد این بود که تصمیم گرفتند تا دین را از عرصه زندگی بشر خارج کنند و پس از این اتفاق بود که بحث سکولاریسم مطرح شد و همه این تلاش‌ها برای زدودن دین از زندگی بشر بوده است؛ بنابراین هدفی که دنبال شد این بود که حکومت‌ها با دین رابطه‌ای نداشتند و مسائلی مانند صلح، وفا، امنیت و ... نیز در این حکومت‌ها ذیل حقوق مادی و تجربی که حاکمیت به دنبال آن است به وقوع می‌پیوندد.

وزیر کشور در ادامه بیان کرد: البته مباحث دیگری نیز مطرح شد که در همه آن‌ها تلاش اصلی بر این بود که دین نادیده گرفته شود. اگر نتوانیم با عنصر دین و دیانت الهی و حقیقتی که واحد است وارد عمل شویم باز هم شاهد این هستیم که امور عالم به صورت ناقص انجام خواهد شد، اما این در حالی است که در دنیا با چالش‌های بسیار زیادی مواجه هستیم و اگر یک عقل مبتنی بر هدایت مدیریت امور را بر عهده نگیرد فجایع زیادی به وجود خواهد آمد. یکی از نگرانی‌هایی که برای جامعه جهانی مطرح می‌شود بحث امنیت است و یکی از چیز‌هایی که این امنیت را تهدید می‌کند وجود ۱۵ هزار کلاهک هسته‌ای است؛ هر لحظه ممکن است افرادی که این کلاهک‌ها را مدیریت می‌کنند دست به کار اشتباهی بزنند و فاجعه‌آفرینی کنند؛ بنابراین زندگی مردم همراه با نگرانی است و اگر امر به دست کسی بیفتد که نتواند تصمیم درستی بگیرد اتفاقات جبران‌ناپذیری به وجود خواهد آمد.
 
تنظیم قوانین محیط زیست بر اساس منافع
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره برخی از چالش‌هایی که انسان در جهان کنونی با آن مواجه است، تصریح کرد: موضوع دیگری که از اهمیت برخوردار است بحث محیط زیست است که به عنوان دغدغه دائمی همه علما محسوب می‌شود و این مسئله نشان‌دهنده فقدان تنظیم رابطه صحیح بین ما انسان‌ها و محیط زیست است، چراکه مبنا را ارتقا و تعالی محیط زیست در نظر نگرفته‌ایم، بلکه بر اساس منافع خود تعریف کرده‌ایم.

وزیر کشور بیان کرد: چالش دیگر خانواده و فروپاشی اخلاق و تسلط موارد غیراخلاقی است و شاهد به وجود آمدن جرم‌های مختلفی هستیم که این جرایم در بسیاری از جوامع به عنوان یک ارزش محسوب می‌شوند. همچنین می‌توان به شکاف طبقاتی نیز اشاره کرد. در حال حاضر وضعیت در دنیا به گونه‌ا‌ی است که بخش اندکی از مردم در رفاه و ثروت هستند و بخش بسیاری از آن‌ها در فقر و نابرابری زندگی می‌کنند که آثار آن را در تحولات اجتماعی و امنیتی می‌توان مشاهده کرد.
 
خستگی مردم از خشونت و ارزش‌های غیراخلاقی
رحمانی‌فضلی در ادامه افزود: با دنیایی مواجه هستیم که چالش‌های زیادی دارد. به سطوح منطقه که می‌رسیم نیز این چالش‌ها با توجه به ویژگی‌های مناطق، ابعاد مختلفی پیدا می‌کند. اکنون با وجود همه این تلاطم و دگرگونی‌ها، چه کسی می‌تواند ادعا کند که می‌تواند اوضاع را سامان‌دهی کند؟ چه فکری و چه علمی می‌تواند این کار را انجام دهد؟ هیچ کدام از قدرت‌هایی که در حال حاضر وجود دارند قدرت هدایتی ندارند، چون مبتنی بر مصالح خود هستند و کار اصلاح نمی‌شود مگر اینکه به آن حقیقت واحده ایمان داشته باشیم. در حال حاضر با توجه به دامنه ارتباطات و قدرت بینش عمیق علمی، عقلی و تجربیات مختلف، همه ملت‌ها و مردم از خشونت، ترور، قتل، خونریزی، ظلم و ارزش‌های غیراخلاقی خسته شده‌اند.

وی تصریح کرد: ذات و تمنای مردم به طرف رسیدن به یک زندگی با آرامش است و اگر مدیریت امور در اختیار مردم باشد، آرامش حاصل می‌شود، اما اگر در رأس این هرم، منافع احزاب و گروه‌های سیاسی که مبتنی بر ظلم هستند باشد، شرایط همین است که اکنون داریم می‌بینیم.

وزیر کشور در ادامه به وضعیت جمهوری اسلامی ایران و مشکلاتی که در سال‌های پس از انقلاب با آن‌ها مواجه بوده، اما توانسته به سلامت از آن‌ها عبور کند اشاره و بیان کرد: ما یکی از کشور‌هایی هستیم که در این مدت ۴۰ سال که از انقلاب می‌گذرد، مورد آزار و اذیت و مزاحمت‌های زیادی قرار گرفته‌ایم و حتی در جنگ نیز درگیر شده‌ایم. در واقع با همه این مشکلات مواجه بوده‌ایم، اما عمق این مخالفت‌ها مقابله با حکومتی دینی بوده است، اما آنچه با آن مواجه هستیم به یکسری تحلیل نادرست برمی‌گردد که این تحلیل‌ها پس از رخ دادن برخی از تحولات در ایران بوده است و منافقین نتوانستند درست اوضاع را تحلیل کنند. آن‌ها تصور می‌کردند که فشار را زیاد کرده‌اند و می‌توانند جامعه ایران را به فروپاشی برسانند. در دی‌ماه ۹۶ با موضوع تنش‌ها و اعتراضات خیابانی مواجه شدیم که البته دامنه آن آن قدر گسترده نبود که نتوانیم مدیریت کنیم و بالاترین حجم نیرو‌هایی که وارد شدند حدود ۱۰۰ هزار نفر بودند، ولی بعد از این اتفاقات مردم وارد عمل شدند و موجب شد این تنش‌ها از بین برود.
 
تحلیل‌های غلط منافقین در التهابات سال 97
رحمانی‌فضلی تصریح کرد: البته این تحلیل‌های غلطی که منافقین انجام دادند موجب شد تا بلافاصله بعد از حوادث دی‌ماه تبلیغاتی داشته باشند که در سال ۹۷ مشکلاتی را ایجاد کنند چراکه موضوع تنش‌های دی‌ماه ۹۶ هدایت‌شده از سمت منافقین نبود، اما در سال ۹۷ به دلیل التهاب‌هایی که در بازار به وجود آمد و ... سعی داشتند که مشکلاتی را ایجاد کنند، اما مجموع این اتفاقات در شرایط عادی مدیریت شد. همچنین شاهد این بودیم که می‌گفتند اگر تحریم‌ها افزایش پیدا کند نارضایتی مردم بیشتر می‌شود و نظام ایران نمی‌تواند با این‌ها برخورد کند و شاهد حجم عظیمی از دخالت‌ها و ... بودیم که باز هم به خوبی مدیریت شد.

وی در ادامه افزود: وقتی که این هدف آن‌ها محقق نشد نیز وعده می‌دادند که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند چهل سالگی خود را جشن بگیرد و حتی وزیر خارجه آمریکا نیز چنین را گفته بود، اما باز هم موفق نشدند و تحلیل‌های آن‌ها درست از آب درنیامد. در هر صورت در این مدت اتفاقاتی افتاد و شرایط طوری مدیریت شد که اکنون از اطمینان بیشتری برخوردار هستیم که اوضاع بهتر خواهد شد. علاوه بر همه این مشکلاتی که به وجود آوردند حتی معتقد بودند که می‌توانند نفت را تحریم کنند و از این طریق به نظام ضربه بزنند، اما باز هم موفق نشدند و به اندازه رفع نیاز خود نفت را صادر کرده‌ایم. تحریم کالا‌ها نیز مورد دیگری بود که تصور می‌کردند بتوانند از این طریق به مردم ضربه بزنند، اما اکنون کالا‌های اساسی و ... به وفور در بازار وجود دارد و هرگز آن طور که می‌گفتند قحطی می‌آید و ... نشد.

وزیر کشور تصریح کرد: آن‌ها در شرایطی موفق نشدند که تمام امکانات خود را به کار برده بودند، اما با همه وجود این، ما حتی در عرصه منطقه‌ای نیز موفق بوده‌ایم، چنانکه توانستیم داعش را که یک گروهک خطرناک بود از بین ببریم؛ بنابراین آن‌ها باید بدانند که قدرت فروپاشی ایران را ندارند و بدانند که ایران نیز در دفاع از امنیت و حقوق خود هیچ تردیدی ندارد و اعلام کرده‌ایم که هرگونه اقدامی را از جهت مقابله به مثل پاسخ می‌دهیم.
 
گزارش تصویری این همایش را اینجا ببنید.

انتهای پیام
captcha