موزیک نظامی برگرفته از ارزش‌های معنوی است/ تشکیل ارکستر سمفونیک نظامی ایران
کد خبر: 3829015
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
دبیر دومین جشنواره ملی ترنم فتح:

موزیک نظامی برگرفته از ارزش‌های معنوی است/ تشکیل ارکستر سمفونیک نظامی ایران

گروه هنرــ علیرضا امجدیان، دبیر جشنواره ترنم فتح، گفت: موزیک نظامی از ارزش‌های اسلامی، انقلابی و ملی بهره‌ گرفته و ترویج آن از اولویت‌های جشنواره است و در نظر داریم در همین راستا فعالیت کنیم.

موزیک نظامی وامدار ارزش‌های ملی و دینی است

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری دومین جشنواره ملی ترنم فتح با حضور سرهنگ علیرضا امجدیان، دبیر جشنواره، مصطفی محدثی خراسانی، مدیر موسیقی سازمان هنری و امور سینمای دفاع مقدس و سرهنگ محمود سزاوار، معاون هماهنگ‌کننده سازمان، امروز دوشنبه، 31 تیرماه در ساختمان شهید سوداگر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه امجدیان اظهار کرد: با توجه به نقش بی‌بدیل یگان موزیک در نیروهای مسلح، چه در دوران صلح و چه در هنگام نبرد و با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند چهار دهه گذشته به ویژه دوران پرافتخار دفاع مقدس جشنواره ملی ترنم فتح ویژه یگان‌های موزیک نظامی نیروهای مسلح با هدف بازآفرینی حماسه‌های دفاع مقدس، افزایش روحیه حماسی جوانان و ارتقای کیفی یگان‌های موزیک نیروهای مسلح در سه مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری در سالروز عملیات مرصاد برگزار می‌شود.

7 گروه رزم‌نواز از سراسر کشور

وی با بیان اینکه باغ موزه دفاع مقدس ششم شهریورماه میزبان این جشنواره خواهد بود تأکید کرد: 7 گروه رزم نواز از سراسر کشور در این جشنواره به رقابت خواهند پرداخت و هر یک از این گروه‌ها دو سرود اجرا خواهند کرد که یک سرود به انتخاب آن‌هاست و سرود دیگر را جشنواره تعیین می‌کند.

دبیر جشنواره ارزش‌های حاکم بر این رویداد هنری را چنین توصیف کرد: تقویت ارزش‌ها و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مبتنی بر فرمایش فرمانده معظم کل قواه با بهره‌گیری از ظرفیت موزیک نیروهای مسلح، تلاش بر وحدت و انسجام ملی، تقویت فرهنگ‌های قومی در موزیک‌های نظامی به عنوان قسمتی از فرهنگ ملی برای جلوگیری از افول، معرفی و حفظ موزفیک نظامی جمهوری اسلامی ایران براساس ردیف دستگاه‌های موسیقی سنتی و محلی ایران، ضرورت شناخت دسته‌های موزیک کشور و کارکنان نوازنده خلاق متبحر و فرماندهان موزیک توان‌مند، گسترش زمینه مشارکت در امور فرهنگی، هنری و نیز حمایت از فعالیت‌ها‌ و اقدامات غیرنظامی، معرفی و گسترش موزیک نظامی با بهره‌مندی از توانایی‌هایی هنر موسیقی، جذب نخبگان موسیقی و تحصیل‌کرده کشور جهت تقویت گروه‌های موزیک نظامی نیروهای مسلح و در نهایت ارتقا سطح هنری در کارکنان نوازنده موزیک نظامی و با بالا بردن توانمندی‌های رهبران موزیک نظامی از جمله ارزش‌های حاکم بر این جشنواره است.

امجدیان اهداف و سیاست‌های کلی جشنواره را چنین برشمرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پیشرفت در تولید و به‌کارگیری تجهیزات نظامی روز دنیا در امور هنری خاص موزیک نظامی نیز تلاش چشمگیری داشته و می‌توانند سرودها و آهنگ‌های انقلابی را به نحو مطلوبی در کلیه مراسم‌ داخلی و خارجی اجرا کنند و به نمایش درآورند. به همین منظور جشنواره رزم‌نوازی و موزیک نظامی قادر است که اوج اجرای گروه‌های موزیک در تمام جنبه‌ها و ارائه تمام‌عیار از تلاش یگان‌های موزیک باشد.

وی اضافه کرد: ایجاد زمینه بروز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موزیک نظامی و کارکنان نوازنده و رهبران ارکستر باند نظامی در سطح نیروهای مسلح، حفظ و نگهداری موزیک نظامی، شناسایی، معرفی استعدادها و توانمندی‌های موزیک نظامی، گسترش اجراهای رزم نوازی و موزیک نظامی در کل کشور و تمرکز زدایی از اجرا‌های انحصاری در تهران، ایجاد شرایط مناسب برای بهره‌مندی و آشنایی همه مردم جامعه ایران اسلامی از ظرفیت هنری موزیک نظامی نیروهای مسلح کشور، شناسایی نخبگان و برترین یگان‌های موزیک نظامی کشور در همه زمینه‌ها و تجلیل از آن‌ها و همچنین شناسایی‌ و ظرفیت‌های و توانمندی‌های گروه‌های موزیک نیرو مسلح و تشکیل ارکستر سمفونیک نظامی جمهوری اسلامی ایران از جمله اهداف و سیاست‌های جشنواره است.

معرفی ظرفیت‌های موزیک نظامی

وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: جشنواره ملی ترنم فتح ویژه یگان‌های موزیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، با رویکرد معرفی ظرفیت‌های موزیک نظامی بر پایه فرهنگ و هنر اسلامی، انقلابی، ملی و کهن ایران زمین، که همیشه باعث ایجاد روحیه سلحشوری بین نیروهای نظامی و غیر نظامی بوده و هست، شناسایی استعدادهای موزیک نظامی در همه زمینه‌های مختلف و مروری بر تولیدات نظامی نیروهای مسلح کشور در طول سال، معرفی و بهره‌مندی همه اقشار جامعه برای اعتلای موزیک نظامی نیروهای مسلح در دو بخش «اجراهای مسابقه‌ای و رقابتی» و «اجراهای عمومی» تشکیل شده است.

مصطفی محدثی خراسانی نیز در این جلسه تأکید کرد: اجرای مسابقه‌ای و رقابتی مرحله استانی، منطقه‌ای و کشوری در سه مقطع هفته دفاع مقدس، دهه مبارک فجر و سالروز آزاد سازی خرمشهر برگزار شد. اجراهای عمومی نیز در دهه مبارک فجر، سوم خردادماه، سالروز آزاد سازی خرمشهر، روز ارتش و روز سپاه پاسداران و روز نیروهای انتظامی برگزار شد.

وی افزود: سیاست جشنواره ملی ترنم فتح ویژه یگان‌های موزیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برعهده رئیس سازمان هنری و امور سینمای دفاع مقدس است.

تکیه بر ارزش‌های معنوی

وی تأکید کرد: در مرحله استانی 56 یگان موزیک در سراسر کشور با هدف همکاری ادارات کل حفظ آثار استان‌ها به رقابت پرداختند که 21 یگان رزم نواز به مرحله منطقه‌ای شامل مناطق هفتگانه (اذربایجان شرقی، مازندران، همدان، تهران، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی و فارس) اعزام و گروه‌های منتخب در سالن همایش‌های بین‌المللی خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سرودهای خود را اجرا می‌کنند. البته به برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز نقدی اهدا خواهد شد ولی بیش از آنکه میزان جایزه نقدی مهم باشد ارزش معنوی آن اهمیت دارد.

وی در پایان تأکید کرد: در دهه شصت و هفتاد موزیک نظامی رونق بسیار خوبی داشت برای همین در بسیاری از مراسم و آیین‌ها از گروه‌های نظامی برای نوازندگی بهره می‌گرفتند اما متأسفانه در چند سال اخیر این شکل از موسیقی کمرنگ شده است. برای همین امیدواریم با یاری مردم و اهالی رسانه بتوانیم این شکل از موسیقی را مجدداً احیا کنیم.

دومین جشنواره ملی ترنم فتح، ششم مردادماه از ساعت 8:30 صبح در باغ موزه دفاع مقدس آغاز شده و در ساعت 11:30 با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

انتهای پیام

 

captcha