رویکرد ارزان‌سازی قرآن در مرکز طبع و نشر
کد خبر: 3828989
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
نهضت ارزان‌سازی قرآن؛ راهکار‌ها و موانع/ ۹

رویکرد ارزان‌سازی قرآن در مرکز طبع و نشر

گروه ادب ــ قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن با اشاره به رویکرد ارزان‌سازی قرآن در این مرکز گفت: با وجود گرانی کاغذ و کاهش شمارگان قرآن کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.

/سید علی سرابی، قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره کاهش شمارگان قرآن گفت: شرایط اقتصادی و گرانی کاغذ که از چند ماه گذشته بر بازار نشر حاکم بوده است باعث شده شمارگان قرآن کاهش یابد و در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اواخر سال گذشته، کاغذ با نرخ ارز دولتی را در اختیار ناشران قرار داد که در جلوگیری از تورم بی‌رویه و قیمت تمام‌شده قرآن اثرگذار بوده و روند افزایشی قیمت‌ها را در یک سال اخیر کاهش داده است.

وی با بیان اینکه باز هم قیمت نسبت به زمان مشابه سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است، افزود: ارزیابی ما از نمایشگاه قرآن نشان داد که افزایش هدیه قرآن متناسب با رشد قیمت کاغذ، خدمات چاپ و صحافی نبوده و قیمت‌ها پایین‌تر از حد معمول بوده است و دلیلش هم این است که بسیاری از مصاحف در سال‌های قبل‌تر چاپ شده بودند و به سبب شرایط اقتصادی هنوز فروش نرفته بودند و نهاد‌ها و سازمان‌هایی هم که قرآن را خریداری می‌کنند، به دلیل کمبود منابع این کار را نکرده بودند و این مصاحف با قیمت نزدیک به قیمت‌های سابق عرضه می‌شود.

سرابی ادامه داد: مرکز طبع و نشر نیز هم در نمایشگاه قرآن و هم نمایشگاه کتاب تهران مصاحف متعددی ارائه کرده بود. اگر می‌خواستیم آن‌ها را براساس افزایش قیمت کاغذ و خدمات چاپ عرضه کنیم، قطعاً بیش از قیمت ارائه می‌شد. از این رو اغلب ناشران مصحف‌های شریف را با هدیه پایین‌تر ارائه کردند تا هم بازار تحرکی داشته باشد و هم ناشران برای انتشار آثار بعدی نقدینگی داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با کاهش شمارگان قرآن‌ ممکن است با کمبود مواجه شویم، بیان کرد: واقعیت این است که در سال‌های اخیر اپلیکیشن‌های موبایلی، نرم‌افزار‌های کامپیوتری و برنامه‌هایی که در فضای مجازی و پیام‌رسان‌ها استفاده می‌شود تا حدود زیادی به چاپ و نشر قرآن کمک کرده و شاید بخشی از وضعیت بازار و کم شدن تقاضا هم ناشی از همین امر باشد و اقشار جوان‌تر از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزا‌رهای موبایلی استفاده می‌کنند. از این رو با ادامه این روند و توسعه اپلیکیشن‌ها و نرم‌فزارها احتمالاً این کمبود کمتر احساس خواهد شد.

سرابی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا کم شدن کار ناشران قرآن عرصه را برای فعالیت چاپ و نشر قرآن‌های بدون مجوز و غیرقانونی باز می‌کند، گفت: فکر نمی‌کنم این دو به هم ارتباطی داشته باشند، زیرا همان ناشرانی هم که بخواهند بدون مجوز قرآن چاپ کنند، باز هم هزینه کاغذ و چاپ خواهند داشت و چاپ زیرزمینی بیشتر مربوط به مجوز‌های چاپ قرآن است که قرآن‌ها مشکل یا اغلاطی دارند و یا ترجمه آن‌ها اشکال دارد و امکان اخذ مجوز ندارند و این کار نیز در چاپخانه‌های غیراستاندارد انجام می‌شود.

قائم‌مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه و رویکرد این مرکز برای ارائه قرآن با هدیه نازل‌تر بیان کرد: در چند ماه اخیر با توجه به اینکه زمینه چاپ و نشر مصاحف کم شده، حق امتیاز برای مصاحف در نظر نمی‌گیریم و این حق را رایگان در اختیار ناشران قرار می‌دهیم و یا با کمک برخی نهادها و سازمان‌ها مصاحفی چاپ کرده‌ایم که در سطح بازار تقاضا دارد و تقریباً هدیه آن نیز نزدیک به قیمت تمام‌شده است.

انتهای پیام

captcha