حمایت وقف و اوقاف از دانش‎بنیان‎ها افزایش می‌یابد
کد خبر: 3828955
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
خاموشی به ایکنا خبر داد:

حمایت وقف و اوقاف از دانش‎بنیان‎ها افزایش می‌یابد

گروه جامعه ــ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه وقف‌های دانش‌بنیان را به صورت جدی حمایت خواهیم کرد، گفت: بر همین اساس طرحی را در ماه‌های آینده رونمایی خواهیم کرد که براساس آن معاونت بهره‌وری در اوقاف موظف می‎شود تا سهم حمایت وقف و اوقاف را از دانش‌بنیان‎ها افزایش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ ضمن تأکید به وقف در حوزه‌های جدید از جمله علم و فناوری به تبیین اهمیت و ضرورت فعالیت در این حوزه پرداخت و آن را یکی از اولویت‌های این سازمان دانست و اظهار کرد: وقف ابزاری قدرتمند جهت پاسخگویی به مسائل فرهنگی و اقتصادی و به‌ویژه بهره‌برداری از آن در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی است. از آنجایی که در سایه رشد علمی ایران اسلامی، امروزه فناوری‌های نوظهور از قبیل فناوری‌های هسته‌ای، هوافضا، نانو، رباتیک و سایر مقوله‌های علمی، پژوهشی و نخبگان علمی جزء اولویت‌ها قرار گرفته‌اند، در حوزه وقف هم موضوعات و زمینه‌های نویی مطرح می‌شوند که باید نیات واقفان به آن سمت جهت داده شود.

ضرورت تولید علم، توسعه فناوری و اشتغال مولد و دانش‌بنیان
وی افزود: در حوزه مسائل روز جامعه اگرچه نیاز انسان به مسکن، بهداشت، پوشاک و خوراک نیازی است که به فراخور زمان می‌تواند قالبش تغییر کند، اما محتوا و اصل نیاز بر جای خود باقی است و نیاز‌هایی وجود دارد که در دامان تحولات روز جهان متولد می‎شوند و جامعه چاره‎ای جز پاسخ دادن به این نیاز‌ها ندارد. امروز کشور به تولید علم، توسعه فناوری و اشتغال مولد و دانش‌بنیان نیاز دارد و اقتدار ملی و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور در گرو نهاد‌های اجتماعی است که در حوزه توسعه فناوری به صورت مردم‌نهاد عمل کنند و این امر تماماً نیازمند ترویج و فرهنگ‌سازی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: موقوفات زیادی وجود دارد که عواید حاصل از آن در حوزه‌های علمی هزینه می‌شود و بیشتر در حوزه آموزش و حمایت از تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان است، اما با تغییر شرایط و مسائل روز جامعه نیاز هدایت موقوفات به سمت پژوهش و تولید ثروت به صورت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی با بیان اینکه یکی از شاخه‌های پیش‌برنده امر وقف می‌تواند وقف دانش باشد، ادامه داد: وابستگی به درآمد‌های حاصل از اقتصاد تک‌محصولی و صادرات نفت خام، ضعف نظام بانکداری، پولی و سیستم ارزی کشور، بوروکراسی عریض و طویل دولتی، فضای کسب‌وکار و بیکاری تحصیل‌کرده‌ها، بی‌توجهی به سرمایه‌های اجتماعی و نمادین در کشور از جمله معضلاتی است که چگونگی رفع آن‌ها را می‌توان در اقتصاد مقاومتی جست‌وجو کرد؛ اقتصادی که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، مردمی و دانش‌محور است و در آن رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال متناسب با ظرفیت نوآوری تحقق پیدا می‎کند.
 
شکاف عمیق بین ایده و تولید ثروت
وی اضافه کرد: در این مسیر به دست آوردن وجوه مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های نوین، همیشه به‌ منزله یک چالش برای کارآفرینان مطرح بوده است، به طوری که در حال حاضر شکاف عمیقی بین دو بخش ایده و تولید ثروت از ایده‌ها در کشور ایجاد شده است. وقف به‌ منزله یکی از مؤثرترین روش‌های انفاق و به مثابه صدقه جاریه و متکی به مردم، می‌تواند ظرفیتی قدرتمند و در قالب وقف علم و فناوری کمک شایانی به ارتقای جایگاه علمی ایران و پاسخگویی به مسئله فوق کند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه طرح وقف علم و فناوری در راستای تدابیر مقام معظم رهبری با هدف جهت‌دهی موقوفات و امور خیریه به سمت نیاز‌های روز جامعه به‌ ویژه توسعه علم و فناوری و حمایت از نخبگان کشور آغاز شده است، گفت: از گذشته وقف‌هایی را در این حوزه مانند موقوفه البرز داشتیم که به‌ جایزه علمی اختصاص پیدا کرده است. همچنین موقوفات و وقف‌هایی هم در حوزه علمی مانند وقف در دانشگاه‌ها و مراکز علمی داشته‌ایم که زمین یا ملکی را وقف این حوزه کرده‎اند؛ وقف در حوزه دانش هم بسیار داریم که اکثر آن در اختیار آموزش و پرورش با چندین هزار رقبه است.
 
از وقف‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی ادامه داد: در زمان فعلی به این نتیجه رسیدیم که از وقف‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم و بر همین اساس طرحی را در ماه‌های آینده رونمایی خواهیم کرد که براساس آن معاونت بهره‌وری در اوقاف موظف می‎شود که سهم حمایت وقف و اوقاف را از دانش‌بنیان‎ها افزایش دهد؛ دانش‌بنیانی که بتواند تحریم را دور بزند و دانش را بومی کند، سهم دانشجویی تولید کالای داخلی و پیوند بین دانش و صنعت را افزایش دهد و نیاز‌های جامعه را در زمان کنونی مرتفع کند. همچنین زنجیره‎های ارزشی در رقبات کشاورزی و دامپروری را ایجاد کند، چرا که رقبات کشاورزی و دامپروری بسیار زیاد است و باید بتوانیم این‌ موارد را عملیاتی کنیم.
 
وی با بیان اینکه برای این طرح تعاملاتی با پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها انجام شده است، افزود: قرار است یک ساختمان ویژه برای این کار در نظر گرفته شود و بعد از افتتاح ساختمان، این طرح نیز رونمایی می‌شود. اصولاً در این طرح به مشارکت میل داریم و سعی می‎کنیم برای تقویت علم و فناوری از مشارکت مردم و موقوفات موجود استفاده حداکثری داشته باشیم.
 
انتهای پیام
captcha