مسابقات ملی مناظره دانشجویان؛ مکمل کرسی‌های آزاداندیشی
کد خبر: 3828943
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۸

مسابقات ملی مناظره دانشجویان؛ مکمل کرسی‌های آزاداندیشی

گروه اجتماعی ــ نماینده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی تحقق کرسی‌های آزاداندیشی را مطالبه مقام معظم رهبری دانست و افزود: مسابقات ملی مناظره دانشجویان از سال ۹۰ به عنوان مکمل کرسی‌های آزاداندیشی طراحی و اجرا شد.

سیدعلی طباطبایی،‌ نماینده سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی کشور در حاشیه برگزاری مرحله استانی هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه مرحله منطقه‌ای در مهرماه و مرحله کشوری در آذرماه امسال برگزار می‌شود، اظهار کرد:‌ در دوره هشتم 40 واحد دانشگاهی با بیش از 600 تیم در مسابقات شرکت کردند که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به حضور تیم‌های شرکت‌کننده مرحله استانی در مرحله منطقه‌ای و سپس کشوری، افزود:‌ رشد فردی اعضای تیم‌ها در هر مرحله کاملاً مشهود است. از طرف دیگر شرکت‌کنندگان در مهارت‌های گفت‌وگو و مناظره از جمله فن بیان، اعتماد به نفس، عزت نفس و خودباوری به عنوان مؤلفه‌های توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز ارتقا پیدا می‌کنند.

دچار ضعف در گفت‌وگو هستیم

نماینده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گفت‌وگوی سالم و پرهیز از مغالطات را نیاز جامعه امروز دانست و بیان کرد:‌ ما دچار نوعی ضعف در گفت‌وگو هستیم و غالباً مونولوگ داریم و یا گفت‌وگوهای ما به جدل ختم می‌شود.

طباطبایی گفت‌وگوی اخلاقی را یک گفت‌وگوی زیبا دانست و بیان کرد: نتایج حاصل از مناظرات صورت گرفته در دوره‌های مختلف مسابقات مناظره دانشجویی به تناسب در اختیار وزارتخانه‌های علوم، تعاون، ورزش و جوانان و... قرار می‌گیرد.

ناظر مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان با بیان اینکه دانشجویان شرکت‌کننده در این مسابقات نخبگان این مملکت هستند، گفت:‌ افرادی که توانایی گفت‌وگو و کار تیمی دارند، می‌توانند به عنوان نیروی انسانی موثر در حرکت‌های توسعه‌ای ایفای نقش کنند.

وی از برگزاری اولین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان به زبان انگلیسی در اردیبهشت‌ماه سال 97 خبر داد و یادآور شد: اولین دوره مسابقات بین‌المللی مناظره دانشجویان با حضور کشورهای اکو به میزبانی ایران در اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

طباطبایی با بیان اینکه مسابقات جهانی مناظره با حضور دانشگاه‌های جهان از سال 1981 شروع شده است، تصریح کرد:‌ این مسابقات الگوهای خاصی دارد و موضع موافق یا مخالف تیم‌ها براساس قرعه‌کشی مشخص می‌شود، اما مسابقات ملی مناظره دانشجویی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی مدل بومی مسابقات جهانی مناظره را دنبال می‌کند.

گفت‌وگوی اخلاق‌محور

وی گفت‌وگوی اخلاق‌محور را یک اصل در مسابقات ملی مناظره دانشجویان دانست و تأکید کرد: تیم‌ها می‌توانند موضع خود را با توجه به اعتقادات شخصی انتخاب کنند.

نماینده سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی رعایت احترام تیم مخالف، پذیرش رای هیئت داوران، تأکید بر کار گروهی، مستند و مستدل بودن منابع و چکیده، کارآمدی، نوآوری و به‌روز و کاربردی بودن مطالب، حفظ سیر منطقی مفاهیم مطروحه و پرهیز از مغالطه را از جمله شاخصه‌های تاثیرگذار بر کسب امتیاز دانست.

وی تحقق کرسی‌های آزاداندیشی را مطالبه مقام معظم رهبری دانست و اضافه کرد:‌ بنا به ابتکار سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی، مسابقات ملی مناظره دانشجویان از سال 1390 به عنوان مکمل کرسی‌های آزاداندیشی طراحی و اجرا شد تا گامی در جهت تحقق مطالبه رهبر انقلاب باشد.

انتهای پیام

captcha