کم‌لطفی رسانه‌ها به مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3828551
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸

کم‌لطفی رسانه‌ها به مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اغلب خبرهای منتشر شده امروز در صفحات معارفی رسانه‌ها به خبرهای معارفی و نه صرفاً قرآنی اختصاص یافته است، این در حالی است که مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در استان‌های مختلف و از جمله تهران در حال برگزاری است.

کم‌لطفی رسانه‌ها به مرحله استانی مسابقات سراسری قرآن در صفحات معارفی

به گزارش ایکنا؛ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز 29 تیرماه در حالی به روزرسانی شده‌اند که شاهد کمترین خبرهای قرآنی در این صفحات هستیم و بیشتر خبرهای منتشر شده آنها معارفی است. اما در حالی که مسابقات سراسری قرآن این روزها مرحله استانی خود را در استان‌های مختلف پشت سر می‌گذارد، تنها یکی از صفحات معارفی رسانه‌ها اقدام به انتشار خبرهایی از این رویداد کرده است.
در بین خبرهای منتشر شده در این روز، خبرگزاری فارس از آغاز مسابقات قرآن استان تهران خبر داده است، تسنیم نیز به بازخوانی کتاب «مغلطه، راهنمای درست اندیشیدن» نوشته «جمی وایت» رو آورده است. ایسنا از برگزاری همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» خبر داده و مهر نیز گفت‌وگویی با رئیس اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم انجام داده است. باشگاه خبرنگاران جوان شرایط استجابت دعا را بررسی کرده و میزان نیز به بیان فضیلت‌های ماه ذی‌القعده پرداخته است. همچنین دو خبرگزاری ایرنا و ایبنا نیز تا زمان تنظیم این گزارش هیچ خبری بر روی خروجی قرار نداده است. در ادامه نگاهی گذرا به صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی طی یادداشتی به قلم «احسان سلوکی» نقدی بر «مهدی بازرگان» به عنوان اسطوره روشنفکری دینی و جریان نهضت آزادی داشته است. یادداشتی مبسوط که در بخشی از آن می‌خوانیم: «خدشه و ایراد بنیادینی که متوجه نگاه پراگماتیستی و سودانگارانه بازرگان است آن است که وی به‌جای آن‌که اصالت را به دین و احکام مترتب بر آن بدهد، رویکرد تحویل‌گرایانه به دین را در پیش می‌گیرد و از منظر و دریچه‌ای عمل‌گرایانه به دین نظر می‌افکند. روش کارکردی و سودانگارانه گرچه به لحاظ روان‌شناختی تأثیرات مثبتی دارد و بشر از جهتی بیش از توجه به استدلال و پایبندی به عقل و اثبات حقیقت به مفید یا مضر‌بودن امور و حقایق عنایت دارد و از دریچه کارکردی به عقاید و اعمال می‌نگرد، اما بی‌اعتنایی به جنبه‌ها‌ی اثباتی دین نیز به عقاید دین‌داران آسیب جدی می‌رساند. بازرگان ملهم از رویکرد علم‌گرایانه و نظریه کارکردگرایان است در کتاب «ذره بی‌انتها» در تبیین رابطه خدا و انسان از مباحث ریاضی استفاده می‌کند».
فارس در خبر دیگری از برگزاری همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» خبر داده است. این همایش روز 31 تیرماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار می‌شود. سخنرانان این همایش که با حضور گسترده مسئولان اجرایی و بزرگان دینی و نخبگان علمی حوزه و دانشگاه برگزار می‌شود از منظر آموزه‌های دینی، ابعاد مختلف سیاست خصمانه دولت آمریکا علیه ملت شریف ایران را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی فارس همچنین از آغاز مسابقات قرآن استان تهران در بخش آقایان از صبح امروز 29 تیرماه خبر داده است. در این خبر علاوه بر معرفی هیئت داوران این مسابقات، جزئیات دیگری همچون تعداد شرکت کنندگان حاضر در رقابت‌ها به تفکیک هر رشته، زمان‌بندی برگزاری رشته‌ها و همچنین تعداد روزهای برگزاری مسابقات نیز ذکر شده است.
فارس همچنین از راهیابی 20 گروه تواشیح به مرحله کشوری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان خبر داده است. بر این آنچه در این خبر آمده است، گروه‌های «احسن‌الحدیث تهران»، «انسیه الحوراء اصفهان»، «انوار‌الزهراء اصفهان»، «تسنیم البرز»، «ربیع‌القلوب لرستان»، «شمیم وحی یزد»، «صهبا تهران» و «فدک‌الزهراء سمنان» در بخش بانوان و «آل یاسین خوزستان»، «اسراء مازندران»، «العباد خوزستان»، «بشری آذربایجان شرقی»، «بصائر یزد»، «تسنیم البرز»، «ثامن‌الحجج یزد»، «حبل‌المتین زنجان»، «شمس تهران»، «شهید حسن دانش یزد»، «فاطر مازندران» و «نوراهل بیت تهران» در بخش آقایان به مرحله کشوری مسابقات تواشیح راه پیدا کرده‌اند.
بارگذاری تلاوت ترتیل صفحه ۹۳ قرآن شامل آیات ۹۲ تا ۹۴ سوره مبارکه نساء با صدای مرحوم «عبدالباسط محمد عبدالصمد» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز 29 تیرماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه در مطلبی که به صورت ادامه‌دار خواهد بود، به بازخوانی کتاب «مغلطه، راهنمای درست اندیشیدن» نوشته «جمی وایت» پرداخته تا به برخی از تکنیک‌های رایج مغالطه پرداخته شود. اولین مطلب از این سلسله مطالب با تیتر «مغالطه‌ای رایج در رقابت‌های سیاسی» بر روی خروجی قرار گرفته است.
این خبرگزاری از دورهمی اعضای کارگروه‌های «هیئت هنر» در مدرسه تاریخی دارالفنون گزارشی منتشر کرده است. در مقدمه این گزارش آمده است:‌ «چند سالی است که هیئت محبین‌اهل‌بیت(ع) با نام اختصاری هیئت هنر جای خود را در بین دانشجویان، هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگی باز کرده است. کاری که جمعی از دانشجویان دانشگاه هنر آغاز کرده و چند سال بعد گروه‌هایی از دانشگاه‌های دیگر هم به کمک آنها آمدند. دو روز گذشته اعضای کارگروه‌های هیئت هنر در مدرسه تاریخی دارالفنون گرد هم آمدند تا تجربیات خود را با افراد علاقه‌مند به استفاده از هنر در هیئت‌های مذهبی به اشتراک بگذارند».
در ادامه خبرهای این خبرگزاری یادداشتی به قلم حجت‌الاسلام «امیر آقاجانلو» با موضوع جریان‌شناسی مواجهه با فلسفه اسلامی در حوزه‌های علمیه بر روی خروجی قرار گرفته است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم:‌ «جریان مدافعان سنتی فلسفه اسلامی دارای ویژگی­ واحدی است که همان تحفظ بر مبانی و روش فلسفه اسلامی است. البته لازم است دوباره متذکر شویم که مقصود از روش سنتی، در جا زدن و تقلید از گذشتگان نیست بلکه مقصود، حفظ ضوابط و چارچوب‌‌های فلسفی در مباحث فلسفی و جلوگیری از التقاط‌های نابجاست. اگر قرار باشد روزی از دل فلسفه اسلامی تحولی برای جامعه اسلامی ایجاد شود، این تحول فقط می‌تواند از دل جریان اخیر ایجاد شود. گذشته از برتری منطقی این جریان باید توجه داشته باشیم که نمونه‌های دیگر در جهان هم همینطور بوده‌اند. فلسفه غرب و فیلسوفان آن در سیر تطوّر و مراحل تحقیق خود اکثراً طبق ضوابط فلسفی و براساس نوآوری‌های فیلسوفان قبلی به اندیشه پرداخته‌اند».
«چریک فرهنگی الگویی از پیوند هنر و رسانه با مساجد + فیلم»، «پیامدهای شوم عُجب و خودپسندی» و گفت‌وگو با دختر شیخ زکزاکی از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز 29 تیرماه و تا زمان انتشار این گزارش است.
ایسنا
خبرگزاری دانجشویان ایران امروز (تا زمان انتشار این گزارش) دو خبر بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه قرار داده است. در یکی از این خبرها به برگزاری همایش «تحریم در تقابل با صلح جهانی، از نگاه ادیان» اشاره کرده است. این همایش روز دوشنبه 31 تیرماه برگزار می‌شود.
ایسنا همچنین از برگزاری نشست مجموعه‌های فرهنگی استان یزد خبر داده است. این نشست با حضور حجت‌الاسلام «مجید باباخانی»، مدیرکل تشکل‌های دینی کشور برگزار شده است. وی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست با بیان این‌که نگاه بیانیه گام دوم یک نگاه تحولی است، گفته است: «رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی نگاه تحولی به فعالیت‌ها با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب است».
مهر
خبرگزاری مهر تنها خبر منتشر شده در صفحه قرآن و متون دینی را تا زمان تنظیم این گزارش به گفت‌وگویی با رئیس اداره توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم اختصاص داده است. «حسین بهبودی» در این گفت‌وگو ضمن انتقاد به ساز و کار جدید هیئت نظارت بر امور قرآنی، گفته است: «هیئت رسیدگی به موسسات قرآنی با چالش و موازی‌کاری روبرو است. بعد از توقف رسالت‌های هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآن و عترت و ارائه دستورالعمل سازمان تبلیغات اسلامی در درون خود هیئت رسیدگی به مؤسسات قرآن و عترت را ایجاد و بلافاصله در سازمان دارالقرآن مستقر شد تا عملیات اجرایی مرتبط با مؤسسات قرآنی در این مجموعه انجام شود از طرف دیگر طبق مصوبه، وزارت ارشاد هم دارای چنین هیئتی به‌صورت موازی است که دقیقاً همین کارها را صورت می‌دهد که البته قابل نقد است و در آینده باید منتظر چالش‌هایی در این زمینه باشیم».
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان سه مطلب خبری بر روی خروجی خود قرار داده که یکی از آنها نقل حدیثی از امام علی(ع) درباره آثار خوش اخلاقی در جامعه است.
این خبرگزاری همچنین در گزارشی به معرفی شرایط اجابت دعا پرداخته است. در این گزارش فیلم اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» که با توجه به آیات و روایات قرآن و احادیث ائمه اطهار شرایط اجابت دعا را بیان کرده نیز بارگذاری شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین با معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گفت‌وگویی با موضوع هیئات مذهبی انجام داده است. سردار سرتیپ «حسین نجات» در این گفت‌وگو اظهار کرده است:‌ «وقتی جوانان بتوانند هم سن و سال هایشان را بیشتر به هیئت بیاورند، باید از آن‌ها بیشتر استفاده کرد. محتوای منابر باید متناسب با نیاز سال جدید باشد. اولین و مهمترین نیاز سال جدید مقاومت است. ما باید برای نسل جوان و مردم خودمان دستاورد‌های مقاومت و سازش را جا بیندازیم. بیان استدلال‌های عقلایی و استدلال‌های مقاومت می‌تواند به محتوای هیئت غنا ببخشد. باید بگوییم که مقاومت باعث پیشرفت ما می‌شود و اگر سازش کنیم مردممان فقیر می‌شوند. دستاورد مقاومت پیشرفت است. آمریکایی‌ها بیست سال چین را تحریم کردند. چینی‌ها در واکنش به این اتفاق تصمیم گرفتند، به اقتصاد خودشان متکی باشند؛ امروز چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست. آمریکا و غرب فقط و فقط به کشور‌هایی که صاحب قدرت هستند، امتیاز می‌دهند».
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها مطلب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به گفت‌وگویی با یکی از کارشناسان علوم قرآنی در مورد فضیلت اعمال ماه ذی‌القعده اختصاص داده است.
بر اساس این گزارش، خبرگزاری‌ ایرنا در صفحه قرآن و معارف و خبرگزاری ایبنا در صفحه دین تا زمان تنظیم این گزارش هیچ خبری را بر روی خروجی خود قرار نداده‌اند.

انتهای پیام 

captcha