نماز جمعه بهترین تریبون بیان مطالبات مردم است
کد خبر: 3828299
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷

نماز جمعه بهترین تریبون بیان مطالبات مردم است

گروه سیاست و اقتصاد ــ امام جمعه زاهدان گفت: نماز جمعه، علاوه بر ثواب اخروی، دارای کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیاری است، از جمله اینکه بهترین تریبون برای بیان مطالبات مردمی و انتقال حرف مردم به مسئولان است.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی، امام جمعه زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه، 28 تیرماه گفت: چهل سال پیش، در چنین روزهایی اولین نماز جمعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی اقامه شد.

وی ادامه داد: نماز جمعه پیش از انقلاب نیز بصورت پراکنده در شهرها اقامه می‌شد، اما پس از پیروزی انقلاب بود که انسجام و نظم و ترتیب گرفت و با شکوه تمام، هر هفته در سرتاسر شهرها و روستاهای کشور اقامه می‌شود.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: نماز جمعه یک برنامه عبادی است که با حج مقایسه شده است، بطوری که اگر کسی در نماز جمعه شرکت کند از ثواب حج برخوردار می‌شود، بنابراین همه ما، مسئول و مردم عادی، زن و مرد، پیر و جوان باید خود را مکلف به حضور در میعادگاه نماز جمعه بدانیم.

وی افزود: نماز جمعه، علاوه بر ثواب اخروی، دارای کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بسیاری است، از جمله اینکه بهترین تریبون برای بیان مطالبات مردمی و انتقال حرف مردم به مسئولان است.

محامی بیان کرد: باید از ظرفیت نماز جمعه جهت پیگیری مطالبات مردم، پاسخگویی به سؤالات دینی و مذهبی، تقویت وحدت و ایجاد انس بیشتر مردم با یکدیگر و همچنین ایجاد ارتباط میان مردم و مسولان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: همچنین از ظرفیت نماز جمعه می‌توان برای نظارت بر ادارات و دستگاه‌های مختلف و نقد آن‌ها و مطرح کردن نقاط ضعف و قوت و راه‌های رفع نقاط ضعف آن‌ها استفاده کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان افزود: نماز جمعه باید فضای امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد که این امر به معروف هم باید به سمت مسئولین و هم به سمت آحاد مردم باشد؛ خطبه‌های نماز جمعه، عبادی و سیاسی است، یعنی هم عبادت محسوب شده و هم در آن مشکلات مردم و نظارت بر عملکرد مسئولان مدنظر است.

محامی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی نیازمند وحدت و همدلی هستیم، اظهار کرد: باید از جناح بازی و ایجاد اختلافات قومی و مذهبی پرهیز کنیم و فضای استان را سیاسی نکنیم؛ شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که تنها با اتحاد و همدلی می‌توان بر مشکلات غلبه کرد.

انتهای پیام

captcha