قره‌کلیسا؛ آماده برگزاری شصت‌وپنجمین مراسم جهانی بادراک
کد خبر: 3828107
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳

قره‌کلیسا؛ آماده برگزاری شصت‌وپنجمین مراسم جهانی بادراک

گروه فرهنگی - این روزها قره کلیسای چالدران برای شصت‌وپنجمین بار آماده برگزاری مراسمی جهانی با عنوان بادراک شده که مسیحیانی از ده‌ها کشور جهان را از گوشه و کنار دنیا در قالب یک آئین سنتی قدیمی در این مکان جمع می‌کند.

قره‌کلیسای چالدران؛ مهیای برگزاری شصت‌وپنحمین مراسم جهانی باداراک

جلیل جباری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، اظهار کرد: آذربایجان غربی که از آن به‌عنوان استان رنگین‌کمان اقوام، ادیان و مذاهب یاد می‌شود، سنت‌ها و آئین‌های متعددی را از دل تاریخ در جای‌جای جغرافیای خود حفظ کرده است.

وی تصریح کرد: در این گوشه از ایران اسلامی ارامنه و پیروان دین حضرت مسیح(ع) در کمال آرامش و با طیب خاطر، آئین‌ها و مراسمات مذهبی خود را برگزار می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آنها آئین جهانی بادراک است.

جباری ادامه داد: این آئین در فاصله بین نیمه دوم تیر ماه تا نیمه اول مرداد ماه در یکی از کوهستانی‌ترین مناطق ایران در شهرستان چالدران و در ارتفاعاتی که درآن یک کلیسای بسیار قدیمی به نام قره‌کلیسا واقع شده، برگزار می‌شود و صدها نفر از پیروان دین حضرت مسیح(ع) از گوشه و کنار دنیا در این مکان جمع می‌شوند و مراسم مذهبی خود را برگزار می‌کنند.

هماهنگی ادارات آذربایجان غربی در برگزاری آئین باداراک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی یادآور شد: هرساله ادارات متولی برگزاری این رویداد مذهبی از جمله اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری چالدران، پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران تدابیر خاصی را برای برگزاری باشکوه این آئین به‌مورد اجرا می‌گذارند که امسال در شصت‌وپنحمین دوره برگزاری آن نیز این اتفاق افتاده و قره‌کلیسا مهیای میزبانی از مهمانان زیادی شده که به عشق دل‌سپاری به معنویت این مراسم رهسپار شمال آذربایجان غربی خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: در مراسم امسال که مصادف با شصت‌وپنجمین سالگرد برگزاری این مراسم است، نمایشگاه عکسی از آثار یکی از هنرمندان سرشناس و نامی استان، آقای جواد پورصمد در گالری مجموعه برگزار خواهد شد.

جباری افزود: در تصاویر آماده‌شده در این نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بی‌نظیر استان آذربایجان غربی را به حاضرین مراسم معرفی خواهد کرد.

وی گفت: امسال از درب اصلی صحن کلیسا و لوسترهای داخلی کلیسا رونمایی خواهد شد و درب چوبی جدیدی براساس مستندات و عکس‌های قدیمی با همان جنس قدیمی ساخته شده است که در این مراسم پس از برگزاری آئین تبرک آن توسط اسقف رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی تصریح کرد: بعد از وقوع انقلاب اسلامی در این مراسم توجه خاصی به خانواده شهدای مسیحی و بزرگداشت یاد و خاطره آنان می‌شود و همه‌ساله خانواده این عزیزان در این چنین مراسماتی مورد تجلیل قرار می‌گیرند که امسال نیز به همین‌گونه خواهد بود.

گفتنی است؛ همه‌ساله فرمانداری چالدران در دهه سوم از تیر ماه با ایجاد درمانگاه سیار و استقرار گروه امداد و نجات جاده‌ای، آتش‌نشانی، راهداری و پلیس‌راه و راه‌اندازی غرفه‌های سیار برای فروش مواد غذایی موردنیاز زائران این مکان تاریخی را آماده برگزار مراسم می‌کند که امسال نیز همین پروسه طی شده است.

قره‌کلیسا؛ در فهرست میراث جهانی یونسکو

قره‌کلیسای چالدران؛ مهیای برگزاری شصت‌وپنحمین مراسم جهانی باداراک

قره‌کلیسا درسال ۱۳۸۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از دو اثر آذربایجان غربی در این فهرست است که در کنار تخت سلیمان تکاب نام ایران را در داشتن آثار کهن تاریخی در دنیا بلندآوازه کرده است.

در این مراسم که بزرگان آئین مسیحیت و روحانیون این دین در آن حضور چشمگیر و اثرگذاری دارند، اعمالی همچون غسل تعمید نوزادان، روشن کردن شمع و خواندن دعا و گوش دادن به موعظه‌های کشیشان انجام می‌شود و این پروسه تا سه روز ادامه می‌یابد.

مراسم مذهبی سالانه عشاء ربانی یا بادراک به‌مناسبت سالروز شهادت تاتائوس یکی از حواریوین حضرت عیسی(ع) برپا شده و سال‌های سال است که همچنان برگزاری آن استمرار دارد.
انتهای پیام

captcha