بیانیه گام دوم انقلاب آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی را تصریح می‌کند
کد خبر: 3828105
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
پژوهشگر مسائل سیاسی:

بیانیه گام دوم انقلاب آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی را تصریح می‌کند

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام مهاجرنیا گفت: در متن بیانیه دو بعد آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی تصریح شده‌است، از افتخارات تفکر دینی است که ضمن این‌که آرمان‌های متعالی دارد، دنبال حیات طیبه و سعادت و کمال است در همان حال به مبارزه و مقاومت و فرصت‌ها و تهدیدها هم توجه دارد.

بیانیه گام دوم انقلاب آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی را تصریح می‌کندبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن مهاجرنیا استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم امروز 27 تیرماه در چهارمین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» در دانشگاه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: این بیانیه موجز و غیرت‌مندانه از زوایای مختلف فقهی، کلامی، فلسفی و جامعه شناختی بیانگر عمق اندیشه سیاسی رهبر انقلاب اسلامی است اگر کسی می‌خواهد اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری را مطالعه کند، بیانیه گام دوم را بخواند.

وی افزود: جلسه امروز ما راجع به این است که آیا بیانیه گام دوم را می‌توانیم از سنخ اندیشه سیاسی بدانیم یا خیر؟ اجمالاً عرض می‌کنم که جواب مثبت است و قطعاً بیانیه گام دوم اوج اندیشه سیاسی رهبری است، شاید شما متنی به جامعیت و کاملیت این بیانیه برای توضیح اندیشه سیاسی ایشان پیدا نکنید.
 
مهاجرنیا ادامه داد: یعنی اگر کسی می‌خواهد اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری را مطالعه کند، باید این بیانیه را بخواند، چون این بیانیه به گونه‌ای است که همه ابعاد اندیشه در درونش وجود دارد؛ یعنی هم بنیادهای نظری دارد و هم به غایات و اهداف، آرمان‌ها، ساختارها، راهبردها و راهبری‌های عملیاتی عنایت دارد.
 
وی گفت: بیانیه گام دوم هم اندیشه سیاسی است و هم الگویی از ساختار تفکر سیاسی اسلامی ایرانی است که از منظرهای معرفتی فلسفه سیاسی، فقه سیاسی ، کلام سیاسی ، جامعه شناسی ایران قابل مطالعه است.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این‌که برای روشن شدن قضیه باید توضیحی درباره مفهوم اندیشه سیاسی و شاخه‌های اصلی آن ارائه شود، گفت: فلسفه سیاسی به تأملات و تفکرات عقلی کلی که به نحو قضایای حقیقی است، گفته می شود.
 
وی افزود: منشأ انتزاع این معرفت سیاسی ممکن است واقعیت‌های خارجی ، باورهای دینی و یا معقولات ذهنی متفکر باشد، در کنار این دانش عقلی- سیاسی، ما دانش کلام سیاسی را داریم؛ کلام سیاسی هم آراء و تأملات اعتقادی در باب زندگی سیاسی است.
 
مهاجرنیا ادامه داد: به تعبیر دیگر آنچه را خداوند برای تدبیر و ربوبیت حیات سیاسی بشر در نظر گرفته است و به مثابه فعل الهی تلقی می‌شود این‌ها موضوع کلام سیاسی است و آنچه از ناحیه شرع مقدس به عنوان تکلیف شرعی و احکام دینی مربوط به وظایف انسان‌ها در نظر گرفته شده‌است فقه سیاسی نام دارد؛ اخلاق سیاسی هم به مجموعه آراء‌ و تأملات هنجاری، عقلی و نقلی گفته می‌شود که به شایستگی‌ها و ناشایستگی‌های مرتبط با اصلاح و تنظیم فضایل و سجایای نیکو در زندگی سیاسی، اطلاق می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: بیانیۀ گام دوم از منظر دانش‌های سیاسی فوق قابل تبیین و تحلیل است؛ در این بیانیه، مقام معظم رهبری برداشت‌های چهل‌ساله‌ و نگاه دینی که به چهل سال انقلاب اسلامی دارد و به امتیازات و فراز و فرودهای چهل ساله انقلاب اسلامی دارد را بیان کرده‌است.
 
وی افزود: از آن طرف، نسبت به آینده، آرمان‌ها و غایات تفکر سیاسی صحبت کرده‌است؛ لذا بیانیه، هم خصلت فلسفه سیاسی دارد و هم جامعه شناسی سیاسی ایران را بیان کرده‌است، انقلاب اسلامی را در بوم و در محیط ایران تبیین کرده‌است؛ ارتباط آن را با نظام بین‌الملل و تأثیرات جهانی آن را نیز اشاره می‌کند بنابراین، اجمالاً‌عرض می‌کنم با توجه به این پنج شاخه‌ای که شاخه‌های اصلی اندیشه سیاسی هستند، بیانیه می‌تواند از سنخ هر کدام از این‌ها تلقی شود.
 
بیانیه گام دوم الگوی اسلامی ایرانی است
 
مهاجرنیا با بیان این‌که باید درباره این بیانیه فکری، سنخ‌شناسی داشته باشیم، گفت: به‌نظر ما، چهار نوع می‌توان به اندیشه سیاسی دینی نگاه کرد، در بحث علوم انسانی اسلامی، ما الان درگیر این مسائل هستیم. سال‌هاست که با این ادبیات سروکار داریم و مقام معظم رهبری طراح همین تفکر بودند؛ یعنی از زمانی که ایشان بحث نهضت نرم‌افزاری را از حدود ده سال پیش مطرح کردند، این بحث را به‌صورت جدی دارند مطرح می‌کنند. بیانیه گام دوم را در همان راستا به مثابه یک نوع الگوی اسلامی ایرانی از تفکر سیاسی باید تلقی کرد.

عرفان‌های نوظهور
 
این پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان این‌که در مقابل ظاهرگرایان، یک اندیشه سیاسی باطن‌گرایی وجود دارد، افزود: گروه دوم عملاً دنبال باطن شریعت رفته‌اند و در وادی کشف و شهودهای عرفانی وارد شده‌اند و همان چیزی است که امروزه تحت عنوان عرفان‌های نوظهور در جامعه خیلی برجسته شده‌است. این‌ها تأویلگرا هستند؛ یعنی هر آیه و روایتی و هر مسئله و گزاره دینی دست‌شان بیاید، یک جورهایی تأویلش می‌کنند و یک برداشت‌های باطنی از آن دارند.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در مقابل، گروه سوم حقایق‌گرا هستند؛ یعنی نه صرفاًً باطن‌گرا هستند و نه دنبال‌رو، ظواهر نصوص دینی هستند، بلکه دنبال حقایق سیاست و واقعیت‌های زندگی سیاسی هستند.

وی در ادامه شش ویژگی برای اندیشه حقایق‌گرا برشمرد و گفت: اولین ویژگی این سات که ین‌گونه از اندیشه سیاسی اسلامی ارزش‌مدار است، دومین ویژگی واقع‌گرا بودن آن است یعنی اندیشه دینی تخیلی نیست، موهومی نیست، بلکه دقیقاً به‌گونه‌ای دارد طراحی می‌کند که با واقعیت‌های خارجی کاملاً مماس است ویژگی سوم این است که در عین آن‌که واقع گرا است، آرمان‌گرا نیز هست.
 
بیانیه گام دوم انقلاب آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی را تصریح می‌کند

این پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به دو بعد آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی گفت: در متن بیانیه بر جمع میان این دو ویژگی تصریح شده‌است، معمولاً در حوزه تفکر سیاسی، کسانی که آرمان‌گرا شده‌اند، دیگر واقع‌گرا نیستند، از افتخارات تفکر دینی است که ضمن این‌که آرمان‌های متعالی دارد، دنبال حیات طیبه و سعادت و کمال است در همان حال به مبارزه و مقاومت و فرصت‌ها و تهدیدها هم توجه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نکته بعدی دربارۀ شعارهای انقلاب‌اسلامی است؛ رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم از هشت شعار انقلابی« آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت و برادری اسم می‌برد» که شعارهای اصلی انقلاب‌اسلامی است، شعارهایی که ریشه در فطرت دارند و انقلاب با  این شعارها پیروز شده و باید ادامه پیدا کند؛ لذا در بخش دوم بیانیه، مجدداً در قالب توصیه‌هایی برای آینده انقلاب اسلامی، تکرار شده‌است.
 
نقطه ضعف ایران؛ واقعیت زندگی اقتصادی است

وی افزود: ما در مقابل دشمنان یک نقطه‌ ضعف داریم و آن هم در بخش واقعیت زندگی اقتصادی است لذا راهبرد اقتصاد مقاومتی هم در گام اول و هم در گام دوم مورد توجه قرار گرفته‌است، امروزه در بخش قدرت دفاعی حقیقتاً ما فوق‌العاده هستیم؛ یعنی کاری که مستقیماً مقام معظم رهبری انجام دادند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهاجرنیا گفت: بر خلاف رویکرد اقتصادی و کاستی‌هایی مانند فساد و تبعیض‌های موردی در آن، بیانیه در رویکرد اندیشه دفاعی و راهبرد مقاومت با افتخار به بیان برند مقاومت و ایستادگی ملت ایران اشاره می‌کند.
 
وی گفت: حقیقت آن است که ما امروز کاری کردیم که همه قدرت‌های استکباری غربی در مقابل ما کم آورده‌‌اند، یک روزی وقتی هواپیمای مسافربری ما را آمریکائی های ظالمانه ساقط کردند و دویست و نود نفر مسافر ما را در دریا غرق کردند، هیچ کاری از دست ما برنیامد، هیچ کشوری از ما حمایت نکرد.
 
مهاجرنیا ادامه داد: امروز شرایط برعکس شده‌است، فرزندان انقلاب اسلامی پیشرفته‌ترین پهباد جاسوسی و نه مسافربری آمریکا را زدند و آن‌ها هیچ کاری نتوانستند بکنند، ایستادند و نگاه کردند این اندیشه دفاعی انقلاب اسلامی است که در بیانیه به عنوان راهبرد مقاومت بر آن تأکید شده‌است.
 
انتهای پیام
captcha